به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

خطر تغییرات اقلیمی برای اندوخته شما

پایگاه خبری فولاد ایران - طبق اظهار کارشناسان، تغییرات آب و هوایی به طور فزاینده ای بر تصمیمات سرمایه گذاری تأثیر می گذارد، ضمن اینکه ثبات مالی را تهدید می کند که کاملا جدی گرفته نمی شود. یانیس دافرموس، مدرس دانشگاه SOAS لندن می گوید اکنون تعداد بیشتری از مردم به این مسئله آگاه هستند، حتی کسانی که روی کسب و کار منتشر کننده دی اکسید کربن سرمایه گذاری می نمایند. آنها نگرانند که اگر کاری نکنند ممکن است با ضررهای مالی روبرو شوند. دافرموس افزود، افزایش آگاهی از آب و هوا اکنون فشار بیشتری بر سرمایه گذاران نهادی و صندوق های بازنشستگی می گذارد تا خود را با واقعیت جدید سازگار کنند. سرمایه گذاری در صندوق هایی که معیارهای زیست محیطی، اجتماعی یا حاکمیت را در تصمیم گیری های خود قرار می دهند، عمدتا در پی شیوع کرونا در سال های اخیر افزایش یافته است.


یکی از حوزه هایی که به طور مشخص سرمایه گذاری در امر تغییرات اقلیمی صورت نمی دهد، بازار اوراق قرضه دولتی است. موریتس کریمر، اقتصاددان ارشد شرکت تحقیقاتی Country Risk ، هفته گذشته گفت اگر کشورهای G-7 با هم اقدامی نکنند، در 80 سال آینده اعتبار آنها بیش از سه درجه سقوط می کند، بنابراین کسانی که اوراق قرضه دولتی دارند، در لحظه حرکت قیمت ها برای انعکاس خطرات آب و هوایی، پول خود را از دست می دهند.


تغییرات اقلیمی به دو صورت در امور مالی ایجاد مشکل می کند: تأثیرات فیزیکی مانند حوادث شدید آب و هوایی و دوم انتقال به یک اقتصاد وابسته به کربن کمتر. کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول گفت کل خسارت جهانی که در اثر آب و هوای شدید به املاک و زیرساخت ها وارد شده به طرز چشمگیری افزایش می یابد و هر سال از 150 میلیارد دلار فراتر می رود. هرچه حوادث آب و هوایی شدید و مکرر بیشتر شود، خسارت مالی مرتبط با دارایی و همچنین سایر بخشهای اقتصاد ما بیشتر می شود. به عنوان مثال، در صورت وقوع سیل شدید، ممکن است یک صاحب خانه نتواند مبلغ کامل وام منزل خود را به بانک بازپرداخت کند. وقتی این اتفاق برای گروه گسترده تری از مردم بیفتد آنگاه بانک ها ممکن است با مشکل روبرو شوند زیرا سطح سرمایه آنها محدودتر می شود. در نتیجه، وام دهندگان ممکن است تصمیم بگیرند که تعداد وام های ارائه شده خود را کاهش دهند. به همین ترتیب، یشتر و بیشتر کشورها متعهد می شوند که در چند دهه آینده انتشار کربن خود را کاهش دهند.

به این ترتیب، اگر یک مجموعه نفتی مدل تجاری خود را تغییر ندهد با توجه به اینکه جوامع از بنزین کمتری استفاده خواهند کرد، این شرکت ممکن است ارزش خود را از دست بدهد. افزایش تعداد این شرکت ها می تواند نوعی شوک به بازارهای مالی وارد کند، حتی اگر به طور مستقیم بر یک سرمایه گذار تأثیر نگذارد، ممکن است از طریق اتصال سیستم مالی، تأثیر غیرمستقیم ایجاد شود، بنابراین به احتمال زیاد بسیاری از سرمایه گذاران از آن تأثیر می بینند.


اقتصاد ما تا حدود زیادی به بازارهای مالی متکی است. صندوق های بازنشستگی پس انداز مردم را در بازارهای عمومی نیز سرمایه گذاری می کنند. اگر بازارهای مالی به دلیل ناگهانی تغییر وضعیت در اقتصاد کم کربن یا به دلیل وجود مشکل نقدینگی در بخش مالی، دچار افت شوند، پس انداز می تواند از بین برود و بسیاری از شرکت ها را برای گرفتن بودجه دچار دردسر کند.


منبع: CNBC

۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۳:۱۶
تعداد بازدید : ۱,۸۵۴
کد خبر : ۵۷,۳۲۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید