به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 16 سال 2021

گزارش هفته 16 سال 2021
(شماره 562)

سنگ آهن

 فولاد ایران: هفته گذشته در بازار جهانی سنگ آهن متوسط قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد در چین از 178 دلار به اوج 188 دلار هر تن سی اف آر نزدیک شد که بالاترین سطح قیمت از فوریه 2011 بوده است. محدودیت عرضه خلوص های بالا و تقاضای بالای چینی ها علت این روند صعودی بود ولی تا پایان هفته افت قیمت داشته به 184 دلار هر تن سی اف آر بازگشت. پیش بینی کاهش بیشتر تولید فولاد در سطح کشور چین تقاضا را کاهش داده بازار را منفی نمود. به دنبال شهر تانگشان، حال در شهر هاندان استان هبی نیز برنامه های کاهش تولید فولاد اعلام شده است.
در بازار صادرات ایران، آخرین قیمت ثبت شده سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد 141.1 دلار هر تن فوب بود که 8.5 درصد رشد هفتگی داشت. کنسانتره سنگ آهن صادراتی ایران نیز 4.2 درصد رشد هفتگی داشته 173 دلار هر تن فوب بندرعباس ثبت شد.

قراضه
فولاد ایران: هفته گذشته متوسط قیمت قراضه سنگین 20-80 وارداتی در ترکیه ابتدا تا 8 دلار افت داشته 420 دلار هر تن سی اف آر شد ولی تا پایان هفته مجددا صعودی گشته به نزدیک 430 دلار هر تن سی اف آر رسید. انتظار رشد شدید قیمت در بازار شنیده نشده است.
 قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن با 3 دلار بهبود به حدود 403 دلار هر تن فوب رسید.  
 متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز 4 دلار افت داشته به 456 دلار هر تن سی اف آر  رسید.
 در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده در 430 دلار  هر لانگ تن ثابت بود.

بیلت
فولاد ایران : بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته با 2 دلار کاهش به 598 دلار هر تن فوب رسید.  
 در ترکیه آخرین قیمت بیلت وارداتی حدود 595 دلار هر تن سی اف آر در ثبات ماند. بیلت صادراتی ترکیه نیز از  597 دلار به حدود 587 دلار هر تن فوب کاهش داشت.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت وارداتی با 2 دلار بهبود هفتگی به 647 دلار هر تن سی اف آر رسید. در بازار چین معاملات وارداتی رونق داشت و قیمت نسبت به دو هفته قبل تا 14 دلار بالا رفته در 670 تا 675 دلار هر تن سی اف آر نهایی گردید.
همچنین آخرین قیمت بیلت صادراتی ایران از 576 تا 579 دلار هفته قبل به 591 دلار هر تن فوب بهبود داشت.
بیلت در بازار ایران

بیلت


فولاد ایران : قیمت شمش هفته گذشته رو به افزایش بود. عامل اصلی افزایش قیمت بالا رفتن قیمت پایه در بورس کالا و روند افزایشی قیمت شمش در خارج و انتظار بازار نسبت به افزایش حجم صادرات بود. با این حال قسمت عمده شمش های عرضه شده در بورس به فروش نرسید .

مقاطع
فولاد ایران :هفته گذشته قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس از 645 دلار هفته قبل به 628 تا 650 دلار هر تن فوب رسید.
در چین قیمت میلگرد صادراتی در 810 دلار هر تن فوب ثبات داشت. میلگرد صادراتی ترکیه نیز حدود 7 دلار افت داشته 630 دلار  هر تن فوب ثبت شد.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز میلگرد از 677 تا 680 دلار به 685 تا 690 دلار هر تن سی اف آر رسیذ.
همچنین در بازار  داخلی اروپا میلگرد در 620 یورو  هر  تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار امریکا نیز میلگرد در  حدود 813 دلار هر شورت تن درب کارخانه بدون تغییر باقی ماند.
مقاطع در ایران


میلگرد

فولاد ایران: قیمت میلگرد با بهبود جزئی روبرو شد که دلیل آن بالا رفتن قیمت پایه در بورس بود. با این حال کمتر از نیمی از میلگرد عرضه شده در بورس به فروش رسید. پس از بسته شدن معاملات بورس میلگردهایی که در هفته های گذشته ارزانتر خریداری شده بودند به بازار سرازیر شد و ترمز قیمت را کشید .

تیرآهن


فولاد ایران: بالا رفتن قیمت تیراهن ناشی از افزایش قیمت آن در بورس کالا بود و بازار تمایلی به خرید در قیمت هایی که توسط بورس بالاتر از انتظار بازار پیشنهاد شده بود نشان نداد.

ورق
فولاد ایران:  ورق گرم صادراتی سی آی اس در هفته ای که گذشت 65 دلار بالا رفته به 970 دلار هر تن فوب رسید.
متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین 3 دلار رشد داشته به 876 دلار هر تن فوب رسید.
در ترکیه آخرین قیمت ورق گرم وارداتی از 955 دلار به 987 دلار هر تن سی اف آر بهبود داشت. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز 10 دلار بالا رفته 925 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم از 915 یورو به 968 یورو هر تن درب کارخانه افزایش داشت. در بازار امریکا ورق گرم از  1345 دلار به 1430 دلار هر شورت تن درب کارخانه بهبود داشت.
همچنین هفته گذشته اسلب صادراتی ایران از 635 تا 650 دلار هر تن فوب به 720 دلار هر تن فوب بهبود داشت. اسلب سی آی اس نیز از  800 تا 805 دلار به 860 هر تن فوب رسیده است.
ورق در بازار ایران

گرم

فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول مبارکه روز شنبه 221000 ریال قیمت داشت که تا آخر هفته به 225000 ریال رسید . دیگر اقلام ورق با کمی افزایش تا روز دوشنبه روبرو شد ولی از سه شنبه به بعد بازار تقریبا متعادل گردید .

اکسین

فولاد ایران: آنچنان که پیش بینی میشد روند افزایشی قیمت اکسین ادامه پیدا کرد مهترین دلیل این افزایش قیمت بالا رفتن قیمت اسلب و افزایش صادرات این کالاست .بسیاری از تجار این کالا با نگرانی از این افزایش قیمت ها خود را از بازار این کالا خارج می کنند. محصولات جانشین که توسط کارخانه های دیگر تولید می شود فاصله قیمت زیادی با اکسین دارد .

کاویان

فولاد ایران:  ورق کاویان روند افزایشی داشت که متاثر از بالا رفتن قیمت اسلب و اوج گرفتن قیمت محصولات اکسین بود. فاصله قیمتی این کالا با اکسین به 20 درصد رسیده که باعث می شود تقاضای این محصول افزایش پیدا کند .

سرد

فولاد ایران: قیمت ورق سرد در روزهای اول هفته نوسان جدی نداشت اما به علت بالا رفتن قیمت در بورس، بازار از  سه شنبه به بعد اوج گرفت ولی روز چهارشنبه آرام شد .

گالوانیزه

فولاد ایران: روند قیمت ورق گالوانیزه در تبعیت از ورق گرم مبارکه نوسان داشت و تغییرات آن بسیار جزیی بود.

تحلیل هفته : بازار در هفته گذشته در دو فاز متفاوت حرکت کرد. فاز اول افزایش قیمت جهانی بود و فاز دوم کاهش قیمت ارز . افزایش قیمت جهانی و بالا رفتن حجم صادرات، تولیدکنندگان بزرگ را قادر ساخته است تا با توجه به نیاز دولت به ارز، سیاست های صادراتی خود را اعمال کنند و همین مطلب باعث افزایش دادو ستدها در هفته گذشته شد. اما از روز پنجشنبه روند افزایش قیمت محصولات فولادی کند شد در بورس لندن میلگرد تحویل نقدی با کاهش 5/5 دلار هر تن به حدود 650 دلار و تحویل یکماهه آن به 637 دلار رسید. قراضه 5/1 دلار کاهش داشت و ورق گرم فوب بنادر امریکا 5/4 دلار کاهش و فوب بنادر چین تحویل یک ماهه با 2 دلار کاهش یه قیمت 872 دلار رسید .
اکثر دست اندرکاران بر این باورند که برجام حتماً امضاء خواهد شد و نگاه بازار اینست که دلار به 20 هزار تومان میل خواهد کرد اما آنچه که بازار فولاد به آن نیاز دارد اول اعتماد است و دوم تقاضا. از آنجاییکه فضای فعلی انباشته از سیاست است مسایل اقتصادی کمتر مطرح می شود درنتیجه همه دست اندرکاران در سردرگمی به سر می برند. نیاز بازار این است که یک بار که شده اقتصاددانها به طور شفاف برای فعالین اقتصادی اثرات برجام را تعریف کنند. البته در این صورت بخشی از صورت مساله فولاد روشن خواهد شد بخش پنهان آن مربوط به تقاضا در سطح جهانیست که برای آن هم تصویر واضحی نمی توان رصد کرد .    

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م.چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران

۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۱:۵۳
تعداد بازدید : ۲,۷۱۰
کد خبر : ۵۷,۳۲۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید