به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 17 سال 2021

گزارش هفته 17 سال 2021
(شماره 563)

 

سنگ آهن
فولاد ایران: هفته گذشته در بازار جهانی سنگ آهن با توجه به نزدیکی تعطیلات روز کارگر در چین و افزایش تقاضا، حاشیه سود بالای فولادسازی و محدودیت نسبی محموله های وارداتی، متوسط قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد از 184 دلار هفته قبل تا نزدیکی 194 دلار رفت که بالاترین قیمت ثبت شده بوده ولی تا پایان هفته با کاهش فعالیت بازار و افت بازارهای آتی قیمت به حدود 186 دلار هر تن سی اف آر بازگشت. موجودی سنگ آهن بنادر چین نیز 2.8 میلیون تن افت داشته 133.1 میلیون تن ثبت شد. تقاضا بالاست و انتظار می رود خرید ها دوباره افزایش یابد.

قراضه
فولاد ایران: هفته گذشته متوسط قیمت قراضه سنگین 20-80 وارداتی در ترکیه ابتدا تا 5 دلار  رشد داشته 435 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. با توجه به حذف تعرفه واردات قراضه در چین همه انتظار دارند بازار این ماده اولیه رونق بیشتری کسب  کند.
 قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن با 1 دلار کاهش به حدود 402 دلار هر تن فوب رسید.  
 متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز 10 دلار بهبود داشته به 466 دلار هر تن سی اف آر  رسید.
 در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده در 430 دلار  هر لانگ تن ثابت بود.

بیلت
فولاد ایران : بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته با 15 دلار رشد به 615 دلار هر تن فوب رسید.  
 در ترکیه آخرین قیمت بیلت وارداتی حدود 600 دلار هر تن سی اف آر بود که 5 دلار رشد داشت. بیلت صادراتی ترکیه نیز از  587 دلار به حدود 605 دلار هر تن فوب بهبود داشت.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت وارداتی با 10 دلار بهبود هفتگی به 657 دلار هر تن سی اف آر رسید.
همچنین آخرین قیمت بیلت صادراتی ایران تا 8  دلار بهبود داشته 599 دلار هر تن فوب ثبت شد.
بیلت در بازار ایران

بیلت


فولاد ایران : قیمت شمش رو به بالا بود اما دلیل افزایش قیمت بالا رفتن قیمت صادراتی بود. آهن اسفنجی نسبت به هفته قبل تغییری نکرده است و قیمت ضایعات نسبت به هفته پیش تفاوت زیادی ننموده است .


مقاطع
فولاد ایران :هفته گذشته قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس تا 10 دلار بهبود داشته 650 دلار هر تن فوب شد.
در چین قیمت میلگرد صادراتی از 810 دلار به 828  دلار هر تن فوب بهبود داشت. میلگرد صادراتی ترکیه نیز حدود 17 دلار رشد داشته 647 دلار  هر تن فوب ثبت شد.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز میلگرد تا 3 دلار بهبود داشته به 690 دلار هر تن سی اف آر رسیذ.
همچنین در بازار داخلی اروپا میلگرد با 10 یورو رشد به 630 یورو  هر  تن درب کارخانه رسید. در بازار امریکا نیز میلگرد در  حدود 813 دلار هر شورت تن درب کارخانه بدون تغییر باقی ماند.
مقاطع در ایران

میلگرد

فولاد ایران:  قیمت میلگرد به علت بالا رفتن قیمت شمش و همینطور افزایش قیمت پایه میلگرد در بورس رو به بالا بود. هفته گذشته پس از افزایش قیمت در بورس رکود سنگینی در بازار میلگرد پیش آمد که ناشی از نگرانی نسبت به آینده قیمت این کالا بود.

تیرآهن

فولاد ایران:  افزایش قیمت پایه در بورس باعث افزایش قیمت این کالا در بازار شد اما بازار این افزایش قیمت را باور نکرد. سیستم فروش اعتباری به کمک ذوب آهن آمد و در معاملات مچینگ موفق به فروش بخش عمده تیرآهن فروخته نشده در بورس گردید. شایعاتی هست که به علت کمبود آب در اصفهان تولید تیرآهن در ذوب آهن کاهش خواهد یافت .   

ورق
فولاد ایران:  ورق گرم صادراتی سی آی اس در هفته ای که گذشت 20 دلار بالا رفته به 990 دلار هر تن فوب رسید.
متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین از 876 دلار به 911 دلار هر تن فوب رسیده است. حذف معافیت مالیاتی صادرات برخی محصولات فولادی و رشد بازار داخلی و بازارهای جهانی ورق گرم صادراتی چین را تا این میزان بالا برد.
در ترکیه آخرین قیمت ورق گرم وارداتی از 987 دلار به 1005 دلار هر تن سی اف آر بهبود داشت. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز از 925 دلار به 952 دلار هر تن سی اف آر رسید. برخی عرضه کننده های چینی تا 960 دلار هر تن سی اف آر جنوب شرق آسیا نیز پیشنهاد می دادند.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم از 968 یورو به 995 یورو هر تن درب کارخانه افزایش داشت. در بازار امریکا ورق گرم با 20 دلار رشد به 1450 دلار هر شورت تن درب کارخانه بهبود داشت.
همچنین هفته گذشته اسلب صادراتی ایران در 720 دلار هر تن فوب ثبات داشت. اسلب سی آی اس نیز 15 دلار بالا رفته 875 دلار هر تن فوب شد.
ورق در بازار ایران

گرم

فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول مبارکه روز شنبه 218000 ریال قیمت داشت که تا آخر هفته به 231000 ریال رسید . علت آن افزایش قیمت در بورس بود. میانگین قیمت ورق های مبارکه هم به علت محدودیت عرضه رو به بالا بود. روند قیمت صادراتی گویای اینست که افزایش قیمت پایه در بورس در هفته های پیش رو دور از انتظار نیست .

اکسین

فولاد ایران: قیمت ورق اکسین اول هفته رو به بالا بود اما در میانه هفته به علت آنکه قسمتی از فروش های سال قبل تحویل خریداران شد قیمت رو به پایین آمد. به نظر نمی رسد این وضعیت پایدار بماند چون اکسین در هفته گذشته موفق به فروش اولین محموله صادراتی در قیمت 920 دلار فوب گردید . این شروعی است برای کاهش عرضه به بازار داخلی .

کاویان

فولاد ایران:  به دنبال افزایش قیمت اسلب و ورق اکسین قیمت ورق کاویان هم بالا رفت و به نظر می رسد که این روند ادامه دار باشد .



سرد

فولاد ایران: ورق سرد بازار ثابتی داشت. با توجه به تعطیلات پیش رو عده ای احتمال کاهش قیمت را می دهند.



گالوانیزه

فولاد ایران: ورق گالوانیزه بازار ثابتی داشت و خیلی آرام بود .


تحلیل هفته :
بسیاری از دست اندرکاران در  انتظار پایین آمدن قیمت فولاد به علت افت نرخ ارز هستند. بعضی ها پیش بینی می کنند قیمت دلار به حدود 20 هزار تومان کاهش یابد فارغ از آنکه این عدد  می تواند درست باشد یا نه اما اگر بر فرض این عدد را مبنا بگیریم در اینصورت کدال فولاد خوزستان که مبنای قیمت آهن اسفنجی، گندله، کنسانتره و اقلام پایین دستی دیگر می باشد طبعا باید کاهش پیدا کند این منطق در قالب ریاضی جواب نمی دهد چون کدال فولاد خوزستان تابعی است از :
کل مقدار فروخته شده ÷ (قیمت × حجم صادرات) + (قیمت آن ×حجم فروش در داخل)
در صورت کاهش نرخ ارز بازار شمش در داخل با رکود بیشتر روبرو خواهد شد بنابراین زمینه برای صادرات بیشتر فراهم میگردد . شمش صادراتی در قیمت 620 دلار فوب بنادر ایران عرضه شده با توجه به افزایش کرایه حمل و ارزانتر بودن شمش ایران نسبت به محصول سی آی اس روند صادرات شمش فولاد خوزستان تقویت خواهد شد. بالطبع تنزل قیمت ارز با افزایش میزان صادرات تا حدی جبران خواهد شد. طبیعی است که پس از برجام بازار دچار وقفه می گردد اما قیمت ها میل به قیمت صادراتی پیدا می کنند هر چه در بازار داخل بیشتر رکود باشد حجم صادرات افزایش می یابد.  از طرف دیگر اگر برجام و رفع تحریم های آن پول و تقاضای فولاد به ایران بیاورد باعث رونق بازار خواهد شد ولی به پایین آمدن قیمت ها کمک نخواهد کرد .    

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م.چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۲:۱۳
تعداد بازدید : ۲,۶۱۶
کد خبر : ۵۷,۳۷۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید