به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

خطر تورم با رشد سریع اقتصادی

پایگاه خبری فولاد ایران - اقتصاد امریکا در مسیر بهبود است اما هنوز فاصله زیادی با بهبودی کامل دارد. با این حال سرمایه گذاران و اقتصاددانان نگران احتمال رشد سریع یا "گرم شدن بیش از حد" آن هستند.


به گزارش فولاد ایران، بیش از یک سال است که رکود اقتصادی ایالات متحده به دلیل کرونا بدتر شد، هرچند بازگشت در حال انجام است. بازده اقتصادی امریکا در پایان ماه مارس نزدیک به 19.1 تریلیون دلار بود که حدود 166 میلیارد دلار کمتر از پایان سال 2019 ، قبل از وقوع کروناست. همچنین امریکا هنوز بیش از 8 میلیون شغل در مقایسه با فوریه 2020 کمتر دارد. بهبود اقتصادی خبر خوبی می تواند باشد اما چرا برخی اقتصاددانان نگران این بهبودی هستند؟ در یک کلام: تورم.


بیماری کرونا قیمت کالاها و خدمات را بالا برد. به محض شروع محدودیت ها، مردم بسیاری از کارها، از جمله مسافرت و غذا خوردن بیرون را متوقف کردند. این امر نوسانات بسیاری را در قیمت کالاهای مختلف به وجود آورد. اما اکنون بسیاری از این نوسانات قیمت در حال عادی شدن است زیرا میلیون ها آمریکایی واکسن خود را دریافت کرده و زندگی عادی در سراسر کشور از سر گرفته شده است. در همین حال، افزایش مزایای بیکاری، کیف پول های آمریکایی را تقویت می کند و مردم دوباره پول بیشتری خرج می کنند و این به معنای افزایش قیمت ها است. تولیدکنندگان با قیمت بالای مواد اولیه و هزینه حمل و نقل دست به گریبان هستند که ممکن است به مصرف کننده نهایی منتقل شود. افزایش قیمت انرژی (قیمت نفت ایالات متحده در هر بشکه بیش از 60 دلار است) نیز تمایل به افزایش تورم دارد (آوریل گذشته ، قیمت نفت به زیر صفر سقوط کرد) و داده ها منعکس کننده این افزایش ها هستند: در سال منتهی به مارس، شاخص قیمت مصرف کننده وزارت بازرگانی 2.3 درصد افزایش یافت که سریعترین سرعت از اواسط 2018 است. بدون در نظر گرفتن قیمت غذا و انرژی، قیمت ها در مدت مشابه 1.8 درصد افزایش داشته است.


چرا باید نگران تورم بود؟


نزدیک به یک دهه است که تورم سرسختانه پایین است. کرونا نیز این روند را بدتر کرد. سرمایه گذاران و اقتصاددانان اکنون نگران این هستند که قیمت ها خیلی سریع اوج بگیرند و روند بهبود را متوقف کنند. افزایش قیمت می تواند روند مصرف که بزرگترین نیروی محرکه اقتصاد ایالات متحده است را مهار کند. ثابت نگه داشتن قیمت ها و نگه داشتن اشتغال در سطح حداکثری از وظایف اصلی فدرال رزرو است. برخی از کارشناسان نگران هستند که فدرال رزرو زودتر از آنچه انتظار می رود با تغییر سیاست های پول آسان خود به نرخ تورم پاسخ دهد.


نرخ بهره بانک مرکزی از مارس 2020 نزدیک به صفر مانده است و این بانک هر ماه میلیاردها اوراق بهادار خریداری می کند تا بازارها را ثابت نگه دارد. هر تغییری در آن می تواند موجهای شوکی را در بازارهای مالی ایجاد کند. با این حال، رئیس بانک فدرال، جروم پاول، تاکنون نگرانی ها درباره تورم خارج از کنترل را برطرف کرده است. وی اظهار می کند با بازگشایی کامل اقتصاد انتظار دارد که قیمت ها در تابستان افزایش یابد، اما پس از آن عادی می شود. بانک فدرال تورم را در میان مدت کمی بالاتر از 2 درصد هدف قرار داده است.


منبع: CNN

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۱:۴۱
تعداد بازدید : ۱,۵۴۳
کد خبر : ۵۷,۳۸۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید