به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 18 سال 2021

گزارش هفته 18 سال 2021
(شماره 564)

سنگ آهن
فولاد ایران: هفته گذشته بازار واردات سنگ اهن در چین به روند صعودی ادامه داد و اثری از توقف این روند نیست. قیمت در خلال دو هفته سه مرتبه رکوردهای تاریخی را شکسته است. آخرین قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد هفته گذشته از 186 دلار به  209 دلار هر تن سی اف آر رسید. رونق تقاضای فولاد قیمت فولاد و سنگ آهن را بالا برده است. مصرف بالای محصولات فولادی و حاشیه سود مطلوب، فولادسازان چینی را به پذیرش افزایش قیمت سنگ آهن واداشته است. میزان واردات سنگ آهن ماه آوریل به چین 3 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. از طرفی چین اعلام کرده  تمام فعالیت های تحت یک گفتگوی اقتصادی استراتژیک بین چین و استرالیا را متوقف می کند و این خبر نیز بر بازار سنگ آهن و اوج گیری قیمت اثر زیادی داشته است گرچه کارشناسان بعید می دانند چین تغییر جدی در خرید سنگ آهن استرالیا بدهد چون وابستگی شدید به واردات از استرالیا دارد.
در بازار صادرات ایران نیز آخرین قیمت ثبت شده سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد 141.1 دلار و  سنگ آهن هماتیت خلوص  61 درصد 130 دلار هر تن فوب بود.

قراضه
فولاد ایران: هفته گذشته متوسط قیمت قراضه سنگین 20-80 وارداتی در ترکیه تا 40 دلار  رشد داشته 479 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. حال قیمت قراضه نزدیک اوج قیمت سال جاری میلادی شده است که در ژانویه 480 دلار شده بود. با این اوج گیری حال بازار نگران تصحیح قیمت است.
 قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن با 2 دلار رشد به حدود 404 دلار هر تن فوب رسید.  
 متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز 5 دلار بهبود داشته به 471 دلار هر تن سی اف آر  رسید.
 در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده از 430 دلار به 447 دلار  هر لانگ تن بهبود داشت.

بیلت
فولاد ایران : متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته با 6 دلار رشد به 621 دلار هر تن فوب رسید.  با توجه به جو مثبت بازارهای جهانی برخی پیشنهاد های سی آی اس به چینی ها تا 655 دلار هر تن فوب هم شنیده شده است. برخی فعالان بازار معتقدند قیمت به راحتی تا 700 دلار می رسد.
 در ترکیه آخرین قیمت بیلت وارداتی حدود 610 دلار هر تن سی اف آر بود که 10 دلار رشد داشت. بیلت صادراتی ترکیه نیز در 605 دلار هر تن فوب ثبات داشت.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت وارداتی با 30 دلار بهبود هفتگی به 687 دلار هر تن سی اف آر رسید.
همچنین آخرین قیمت بیلت صادراتی ایران تا 21  دلار بهبود داشته 620 دلار هر تن فوب ثبت شد.
بیلت در بازار ایران

 

بیلت


فولاد ایران : قیمت شمش در هفته گذشته تنزل داشت علت آن کاهش قیمت ارز ، فروکش کردن انتظارات تورمی و مهمتر از همه تعطیلات میان هفته بود .

مقاطع
فولاد ایران :هفته گذشته قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس 650 دلار هر تن فوب و بدون تغییر ماند.
در چین قیمت میلگرد صادراتی 828  دلار هر تن فوب بود. میلگرد صادراتی ترکیه نیز 647 دلار  هر تن فوب ثبت شد.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز میلگرد از 690 دلار به 700 تا 705 دلار هر تن سی اف آر رسیذ.
همچنین در بازار داخلی اروپا میلگرد با 10 یورو رشد به 640 یورو  هر  تن درب کارخانه رسید. در بازار امریکا نیز میلگرد در  حدود 813 دلار هر شورت تن درب کارخانه بدون تغییر باقی ماند.
مقاطع در ایران

میلگرد


فولاد ایران:  قیمت میلگرد روند رو به نزول داشت عامل اصلی کاهش قیمت ارز و تعطیلات بین هفتگی بود .


تیرآهن

فولاد ایران:  به علت پایین آمدن قیمت ارز و رکود بازار قیمت تیرآهن نزولی بود .

ورق
فولاد ایران:  ورق گرم صادراتی سی آی اس در هفته ای که گذشت 20 دلار بالا رفته به 1010 دلار هر تن فوب رسید.
متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین از 911 دلار به 919 دلار هر تن فوب رسیده است.
در ترکیه آخرین قیمت ورق گرم وارداتی از 1005 دلار به 1030 دلار هر تن سی اف آر بهبود داشت. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز از 952 دلار به 955 دلار هر تن سی اف آر رسید.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم از 995 یورو به 1005 یورو هر تن درب کارخانه افزایش داشت. در بازار امریکا ورق گرم از 1450 دلار به 1504 هر شورت تن درب کارخانه بهبود داشت.
همچنین هفته گذشته اسلب صادراتی ایران با 30 دلار رشد به 750 دلار هر تن فوب رسید. اسلب سی آی اس نیز از 875 دلار به 905 دلار هر تن فوب بهبود داشت.
ورق در بازار ایران

گرم


فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول مبارکه روز شنبه 230000 ریال قیمت داشت که تا آخر هفته تغییری نداشت . قیمت دیگر اقلام مبارکه نزولی بود . علت اصلی آن کاهش قیمت ارز و سیاست صبر و  انتظار بازار بود .

اکسین

فولاد ایران: علیرغم کاهش قیمت ارز به علت محدودیت عرضه قیمت ورق اکسین رو به بالا بود و به نظر می رسد که این روند ادامه داشته باشد . علت اصلی روند صعودی شدید قیمت اسلب در بازارهای جهانی است .

کاویان

فولاد ایران:  با توجه به محدودیت عرضه اسلب و افزایش قیمت آن قیمت ورق کاویان هم روند افزایشی داشت .

سرد

فولاد ایران: به علت محدودیت عرضه، قیمت ورق سرد رو به افزایش بود. با توجه به جهش قیمت این کالا در بازارهای جهانی این روند ادامه خواهد داشت .

گالوانیزه

فولاد ایران:  قیمت ورق گالوانیزه با توجه به کاهش قیمت ورق گرم و همینطور افت قیمت ارز که بر قیمت روی تاثیر می گذارد روند نزولی داشت .

تحلیل هفته : بهاء هر کالا ناشی از عوامل تشکیل دهنده آن کالا مثل مواد اولیه ، دستمزد ، انرژی ، استهلاک و دستمزد می باشد . اما قیمت یک کالا برآیند عرضه و تقاضای آن است. یک تابلوی نقاشی خاص شاید 100 هزار ریال هزینه تولید داشته باشد اما قیمت آن در حراجی سر به میلیاردها تومان بزند. بها تمام شده میلگرد با توجه به قیمت شمش و دیگر عوامل تشکیل دهنده ارزش آن حداقل 125 هزار ریال هر کیلو تمام شده است. اما قیمت این کالا بسته به تقاضا در نوسان است. عواملی هستند خارج از  عناصر تشکیل دهنده بهای یک کالا که بر قیمت آن کالا اثر می گذارد مثل تورم یا تعطیلی .
در طول یک سال گذشته تمام کشورهای دنیا به علت بیماری همه گیر کرونا با کاهش شدید تقاضا روبرو بودند همین مطلب مصرف جهانی را به حداقل خود رسانده است اما از طرف دیگر دولت ها برای تامین مخارج خود دست به چاپ پول زدند جمع این حجم پول چاپ شده دقیقاً مشخص نیست ولی گفته می شود بیش از 15 هزار میلیارد دلار است .وقتی حجم پول در سطح جهانی افزایش پیدا می کند قیمت دلار پایین می آید پایین آمدن دلار به معنای بالا رفتن قیمت نفت ، فولاد ، سیمان و دیگر کالاهاست. در ماههای گذشته شاهد بوده ایم که قیمت همه کالاها روند صعودی داشته است علت این مساله آنست که از یک طرف حجم پول چاپ شده بسیار بالاست و از طرف دیگر تقاضای خفه شده یک سال گذشته در حال سر باز کردن است. افزایش قیمت سنگ آهن به رکورد تاریخی بالای 200 دلار نشان دهنده آن است که قیمت فولاد به سادگی به 6 ماه قبل بر نمی گردد نباید فراموش کرد که استرالیا در نیمکره جنوبی واقع است و فصل های سرد همراه با بارندگی در ماههای پیش رو خواهد داشت.
بعضی از دست اندرکاران بر این باورند که امضاء برجام به منزله افت قیمت ارز می باشد و شروع صادرات نفت به معنای پایداری قیمت ارز در نرخ 20 هزار تومان و یا پایین تر خواهد بود . عده دیگر این استدلال را رد می کنند چرا که اعتقاد دارند با اجرای برجام تقاضای سرکوب شده ایران و بازار تشنه آن سر بلند خواهد کرد و دلارهای دریافتی را خواهد بلعید . ماههای پیش رو برای اقتصاد ایران ماههای تاریخی است .

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م.چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۲:۱۹
تعداد بازدید : ۱,۹۳۸
کد خبر : ۵۷,۴۲۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید