به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 19 سال 2021

گزارش هفته 19 سال 2021
(شماره 565)

سنگ آهن
فولاد ایران: در حالی که یک سال قبل این موقع سنگ آهن در حدود 90 دلار هر تن سی اف آر معامله می شد هفته گذشته رکورد بالاتر از 230 دلار را ثبت کرد که نسبت به یک هفته قبل بیش از 20 دلار دیگر رشد داشت. گرچه تا پایان هفته بازار کمی آرام تر شد  و به زیر 210 دلار بازگشت ولی در کل فعالان بازار انتظار دارند خوشبینی به سیاست های حمایتی و رونق تقاضای بازارهای جهانی می تواند باز هم از بازار سنگ آهن تا پایان سال جاری میلادی حمایت کند چرا که تقاضای فولاد خارج از چین نیز صعودی است.

قراضه
فولاد ایران: هفته گذشته متوسط قیمت قراضه سنگین 20-80 وارداتی در ترکیه تا 28 دلار  رشد داشته به 508 دلار هر تن سی اف آر رسید ولی تا پایان هفته به دلیل تعطیلات عید سعید فطر در ترکیه و کاهش فعالیت بازار به 503  دلار هر تن سی اف آر بازگشت. پیش بینی شده در کوتاه مدت متوسط قیمت بازار در حدود 510 دلار بماند. انتظار می رود عرضه کنندگان امریکایی نیز 540 تا 550 دلار هر تن سی اف آر را امتحان کنند ولی در صورت عدم خرید شاید کمی تصحیح قیمت مشاهده شود.
 قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن رشد چشمگیر نزدیک به 40 دلاری داشته 443 دلار هر تن فوب شنیده شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز از 471 دلار به 525 دلار هر تن سی اف آر  رسید.
 در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده 4 دلار رشد داشته 451 دلار  هر لانگ تن ثبت شد.

بیلت
فولاد ایران : متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته تحت تاثیر رونق بازار سنگ آهن و قراضه همانطور که انتظار می رفت رشد شدیدی داشته از 621 دلار به 725 دلار هر تن فوب رسید.   
 در ترکیه آخرین قیمت بیلت وارداتی از 610 دلار به 705 تا 720 دلار هر تن سی اف آر رسید. بیلت صادراتی ترکیه نیز از 605 دلار به 690 تا 705 دلار هر تن فوب بهبود یافته است.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت وارداتی از 687 دلار به 760 تا 765  دلار هر تن سی اف آر رسید.
همچنین آخرین قیمت بیلت صادراتی ایران نیز پیرو رونق بازارهای جهانی از  620 دلار به 657 تا 695 دلار هر تن فوب رسیده است.
بیلت در بازار ایران

بیلت


فولاد ایران : قیمت شمش روند صعودی داشت علت آن افزایش قیمت در بازارهای جهانی و همین طور بالا رفتن قیمت ارز بود.

مقاطع
فولاد ایران :هفته گذشته قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس پس از یک هفته ثبات از 650 دلار به 680 تا 720 دلار هر تن فوب رسید که تحت تاثیر رونق بازار بیلت و رشد قیمت ها در چین بود.
در چین قیمت میلگرد صادراتی از 828  دلار به1020 دلار هر تن فوب رسید رشد بازار سنگ آهن و رونق بازارهای فیوچرز فولاد موجب این افزایش قیمت ها شد. میلگرد صادراتی ترکیه نیز از 647 دلار  به 740 تا 790 دلار هر تن فوب رسیده است.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز میلگرد از 700 تا 705 دلار به 720 دلار  هر تن سی اف آر رسیذ.
همچنین در بازار داخلی اروپا میلگرد با 15 یورو رشد به 655 یورو  هر  تن درب کارخانه رسید. در بازار امریکا نیز میلگرد از 813 دلار هفته قبل به حدود 838 دلار هر شورت تن درب کارخانه بهبود داشت.
مقاطع در ایران

میلگرد


فولاد ایران: روند قیمت میلگرد نزولی بود که علت آن پایین آمدن قیمت ارز بود. اما با افزایش قیمت ارز قیمت هم روند صعودی به خود گرفت.


تیرآهن


فولاد ایران:  با توجه به روند نزولی قیمت ارز قیمت تیرآهن هم تا روز سه شنبه بر مدار نزولی بود اما بعد از آن بازار خود را تصحیح کرد.

ورق
فولاد ایران:  بازارهای جهانی ورق گرم همگی قیمتی بالای 1000 دلار را تجربه می کنند. ورق گرم صادراتی سی آی اس در هفته ای که گذشت از 1010 دلار به 1020 تا 1055 دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین از 919 دلار به 1037 دلار هر تن فوب رسیده است.
در ترکیه آخرین قیمت ورق گرم وارداتی از 1030 دلار به 1050 تا 1070 دلار هر تن سی اف آر بهبود داشت. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز از 955 دلار به 995 تا 1010 دلار هر تن سی اف آر رسید.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم از 1005 یورو به 1090 یورو هر تن درب کارخانه افزایش داشت. در بازار امریکا نیز ورق گرم از 1504 دلار به 1521 دلار هر شورت تن درب کارخانه بهبود داشت.
همچنین هفته گذشته اسلب صادراتی ایران با 100 دلار رشد به 850 دلار هر تن فوب رسید. اسلب سی آی اس نیز از 905 دلار به 915 تا 930 دلار هر تن فوب بهبود داشت.
ورق در بازار ایران

گرم


فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه 227000 ریال قیمت داشت که تا روز چهارشنبه به 229000  ریال رسید . دیگر اقلام ورق تا روز دوشنبه روند کاهشی داشت اما با بالا رفتن قیمت ارز قیمت ورق هم افزایش یافت .

اکسین


فولاد ایران: ورق اکسین تا روز دوشنبه بازار محکمی داشت اما سه شنبه به بعد بازار دچار ریزش شد. به نظر بسیاری از دست اندرکاران قیمت این کالا بسیار بالا رفته و نیاز به تصحیح قیمت دارد حتی اگر قیمت صادراتی را 1000 دلار هم فرض کنیم باز هم قیمت این کالا حداقل 30 هزار ریال حباب دارد. کمتر کارشناسی اعتقاد به بالا رفتن بیشتر قیمت این کالا دارد و همه دست اندرکاران باورشان این است که مدیریت بازار توسط اکسین با این قیمت ها نمی تواند موفقیت آمیز باشد و تقاضا به سمت کالاهای دیگر مثل کاویان میل خواهد کرد.  

کاویان  


فولاد ایران:  قیمت ورق کاویان به دقت توسط کارخانه مدیریت می شود به همین دلیل نوسان جدی در هفته گذشته پشت سر نگذاشت.


سرد


فولاد ایران: ورق سرد بازار نسبتاً آرامی را پشت سر گذاشت. نوسان قیمت در هفته گذشته به نوعی حفظ بازار این کالا بود.


گالوانیزه


فولاد ایران:  با توجه به ثبات قیمت ورق گرم، ورق گالوانیزه هم با بازار پایین تری روبرو بود.

تحلیل هفته : دولت چین نسبت به افزایش قیمت فولاد و تاثیر آن بر نرخ تورم حساس شده است و به همین علت در روزهای گذشته اقداماتی را برای کاهش قیمت سنگ اهن شروع نمود در نتیجه قیمت از 230 دلار به حدود 193 دلار افت کرد. تحلیل های متفاوتی بر روند قیمت جهانی فولاد و تاثیر آن بر بازار داخلی ایران شنیده می شود. ساده ترین تحلیل اینست که قیمت جهانی فولاد به علت تقاضای چین بالا رفته است و مهار قیمت ها توسط دولت چین منتهی به کاهش قیمت فولاد خواهد شد. تحلیل های دیگری هم هست مثل حجم پول چاپ شده در سراسر جهان، برطرف شدن قرنطینه در اروپا، نرخ بیکاری ، نرخ بهره ، نرخ تورم در امریکا و قیمت جهانی نفت .
از آنجا که فولاد یک کالای مادر است هر کدام از فاکتورهای فوق می تواند بر قیمت فولاد در سطح جهانی اثر بگذارد اما تاثیر آن در بازارهای داخلی بسته به سیاست دولت است. واقعیت اینست که این دولت تا زمان انتقال قدرت به رئیس جمهور بعدی اجازه افزایش قیمت را نخواهد داد، از طرف دیگر پایین آمدن قیمت فولاد باعث افت شاخص سهام و همینطور بازار فولاد و ایجاد نارضایتی خواهد شد که آنهم مورد علاقه دولت موجود نیست. بنابراین هر اتفاقی که در بازار جهانی بیفتد با سیاست های دولت مهار خواهد شد و وضعیت به همین ترتیب ادامه پیدا می کند تا رئیس جمهور بعدی بر سر کار بیاید. بازار فولاد در دوره ریاست جمهور بعدی بستگی به مساله برجام دارد چون مساله برجام درصد چسبندگی اقتصاد ایران با بازار جهانی را روشن خواهد کرد .   


بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م.چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۱:۴۹
تعداد بازدید : ۱,۳۳۸
کد خبر : ۵۷,۴۸۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید