به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

یک طوفان شدید اقتصادی در راه چین

پایگاه خبری فولاد ایران - با اوج گرفتن بدهی ها ، افزایش قیمت کومودیتی ها و کاهش ذخایر ارزی ، چین با ترکیبی ناخوشایند از عوامل مختلف روبرو است.

یکی از نکات جالب در مورد بدهی این است که ، به گفته برخی از اقتصاددانان ، از نظر تئوری اگر شما به اندازه کافی بزرگ یا ثروتمند باشید، مجبور به بازپرداخت آن نیستید. مطمئناً ، در زمان تورم پایین ، نرخ بهره پایین و سطح بالای نقدینگی ، واحدهای اقتصادی با دارایی های زیاد و مشاغل مطلوب می توانند به طور مکرر سرمایه گذاری مجدد کنند.

در مقیاس بزرگتر، کشورهای ثروتمند مانند ایالات متحده ، چین ، ژاپن ، آلمان و انگلیس دارای بانکهای مرکزی هستند که می توانند به طور مداوم پول چاپ کنند تا به دولتها وام دهند و سپس آن را برای تداوم اقتصادشان توزیع می کنند. نقدینگی ایجاد کرده و اطمینان می یابند شرایط مناسب برای وام های شرکت های بزرگ وجود  دارد. به نظر می رسد این همیشه راه حل مناسبی است ، نه؟ قرض بگیرید ، خرج کنید ، قرض بگیرید ، خرج کنید.... و بدین ترتیب چرخ اقتصاد می چرخد.

در طول سال گذشته ، پول های آزاد و وام های آسان بیش از هر زمان دیگری وارد بازارها شد که اساساً به دلیل محرک های اقتصادی پس از  همه گیری کرونا ، افزایش تقاضا برای کومودیتی ها، بازارهای سهام و افزایش سفته بازی ها بود.

فکری که اخیراً کارشناسان را نگران کرده این است که این اقدامات مالی ممکن است اکنون قصد ماندگاری داشته باشند اما یک احتمال هم وجود دارد که چین از منحنی این طوفان جلوتر باشد و طوفان شدید بدهی ها ، افزایش قیمت ها و افت درآمد به ایالات متحده امریکا و اروپا نیز خواهد رسید.

طبق گزارش های منتشر شده، بدهی داخلی چین افزایش یافته و دیگر نمی توان آن را به طور مداوم تأمین کرد ، در نتیجه میزان عدم بازپرداخت وام های داخلی به میزان نگران کننده ای افزایش یافته است. در سال جاری ، میزان عدم پرداخت وام های شرکتی در چین دو برابر زمان سقوط بازار سهام چین در سال 2015 بوده است. البته بازارهای بدهی چین در حال بلوغ یافتن هستند، با مقررات دقیق تر برای ارزیابی ریسک و شاید نگرش محتاطانه تری نسبت به خریداران. دیگر سرمایه گذاران می دانند که انتظار نمی رود دولت همه را نجات دهد اما این دریای بدهی در حال مواج شدن است.

پس از آن همه جنجال بین چین و استرالیا بر سر کومودیتی ها در اوایل سال جاری ، مجدداً قیمت کومودیتی ها، بیشتر مواد اولیه و مواد غذایی اساسی ،به شدت افزایش یافته اند.

این جهش قیمت کالاها ، که توسط دلالان و سفته بازها بدتر شده است ، اکنون در حال انتقال به بسیاری از کالاها و محصولات نهایی است. این نشان دهنده بازگشت تورم در کوتاه مدت است که مطمئناً برای تجارت جهانی بد خواهد بود و در عین حال ممکن است به افزایش بیشتر عدم توانایی در بازپرداخت بدهی ها شدت ببخشد. با این حال ، تحلیلگران معتقدند که هرگونه عقب نشینی در خرید کالاهای اساسی و کومودیتی ها توسط چین به جذب پول نقد کمتر به اقتصاد این کشور منجر می شود.

با توجه به اینکه شرکتهای املاک و مستغلات در چین 25 درصد از کل بازپرداخت بدهیهای این بخش را نقض کرده اند، احتمالاً توسعه بخش مسکن و ساخت و ساز در چین کاهش می یابد. این امر باعث می شود که پرداخت بدهی و تأمین بودجه طولانی مدت دشوارتر شود.  به هر حال عوامل جمعیتی و اقدامات ضد سوداگری نیز در دراز مدت به این بخش آسیب می رسانند.

به عنوان یک وارد کننده بزرگ سنگ آهن ، کنسانتره ، نفت خام و فلزات غیر آهنی ، به ویژه مس ، ممکن است تقاضای چین برای برخی از این مواد اولیه به اوج خود رسیده باشد.  در حالی که دولت  سفته بازی ها را کاهش می دهد ، روند قیمت این کومودیتی ها احتمالا به زودی معکوس می شود. اعطای اعتبارات آسان نیز محرکی برای قیمت کومودیتی ها بوده است، بنابراین اگر پرداخت اعتبار آسان به اوج رسیده، پس باید انتظار داشته باشیم که قیمت ها به زودی اصلاح شوند.

منبع: scmp.com

ترجمه: م. تابان شمال

۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۳۷
تعداد بازدید : ۶۴۰
کد خبر : ۵۷,۶۵۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید