به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

افزایش ارزش یوان برای پکن دردسرساز شد

پایگاه خبری فولاد ایران - ارزش یوان چین نسبت به آغاز جنگ تجاری ایالات متحده و چین فراتر رفته است که این امر می تواند پکن را دچار دردسر کند. گران شدن سریع یوان می تواند بازارهای مالی کشور را با هجوم سریع سرمایه به هم ریخته و بهبود شکننده اقتصاد را از مسیر خارج کند. اما از طرفی مداخله دولت برای تضعیف یوان می تواند واشنگتن را تحریک کند، که مدتهاست در مورد کنترل پکن بر پول خود مشکوک است.


به گزارش فولاد ایران، افزایش ارزش یوان، موضوع تازه ای نیست. این واحد پولی طی سال گذشته بیش از 10 درصد جهش داشته است. اما اخیراً جهش بیشتری داشته و نسبت به دلار امریکا به بالاتر از 6.4 یوان رسیده، که تا حدی ناشی از بهبود اقتصادی این کشور و ضعف دلار است. به گفته چائوپینگ جو  Chaoping Zhu ، استراتژیست بازار جهانی، افزایش ارزش یوان نشان می دهد که بانک جمهوری خلق چین (PBOC) مایل به حفظ ارز قوی تر بوده است. وی اظهار می کند ممکن است دلیل این امر تلاش چین برای مقابله با افزایش قیمت کالاهایی مانند فولاد و سایر مصالح ساختمانی باشد که برای زیرساخت های بلند پروازانه چین ضروری است.


همانند سایر جنبه های سیستم های اقتصادی و مالی، پکن در مورد اتفاقات سریع نیز محتاط است. اگر یوان خیلی قوی باشد، می تواند صادرات این کشور را از رقابتی بودن خارج کرده و بهبود اقتصادی را تهدید کند. رشد قوی صادرات به رشد اقتصادی چین کمک کرده و این بخش منبع اصلی اشتغال در چین است. افزایش ارزش یوان، موجب نگرانی در مورد ثبات مالی نیز می شود. سرازیر شدن پول ناخواسته زیاد به کشور می تواند حباب های دارایی های محلی را تقویت کرده و باعث تورم شود. برای تعدیل این تجمع، پکن این هفته اعلام کرد که نسبت ذخایر ارزی را با 2 درصد افزایش به 7 درصد می رساند که این اولین افزایش در 14 سال گذشته است. این افزایش ذخایر ارزی بانک ها را مجبور خواهد کرد که دارایی های ارزی بیشتری را به عنوان ذخیره در اختیار داشته باشند، بنابراین عرضه ارز خارجی در بازار را محدود و فشار رو به پایین را به یوان وارد می کند.


این اقدامی نادر از طرف بانک مرکزی است که ادعا می کند از سال 2017 از مداخله مستقیم در بازار ارز اجتناب کرده است.


منبع: CNN

۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۱۶
تعداد بازدید : ۶۴۰
کد خبر : ۵۷,۶۷۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید