به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

افزایش ناامیدی بازار فولاد جهان

خبر ها حاکی از آن است که بازار فولاد جهان اخیرا نسبت به آینده ناامید تر شده است. اغلب تولید کننده ها انتظار دارند تقاضا درتابستان ضعیف باشد و حداقل تا آگوست قیمت ها کاهش یابد. ولی با این اوصاف فولاد سازان ژاپنی احتمال می دهند قیمت ها در فصل سوم افزایش یابد.

قیمت پیشنهادی ورق گرم ژاپن به تولید کنندگان ورق سرد کره 850 دلار هر تن فوب بوده که در فصل دوم 100 دلار رشد داشته است. قیمت ورق کشتی سازی نیز به همین صورت رو به افزایش است. کارخانه ها در تلاشند قیمت را به 900 دلار فوب برسانند.

در بازار داخلی ژاپن نیپون و جی اف ای استیل نیز بر افزایش قیمت ها تاکید دارند. در نتیجه شرکت تویوتا باید افزایش 25 درصدی قیمت ورق سرد آوریل تا سپتامبر را نسبت به 6 ماه گذشته بپذیرد که 1093 دلار خواهد شد.

 

هنوز این قیمت ها غیر منطقی به نظر می رسد. قیمت فعلی صادرات ورق گرم چین به کره و خاور دور 560 تا 600 دلار هر تن فوب می باشد. تولید کنندگان کره ای نیز مجبور شدند قیمت همین کالا را به 620 تا 640 دلار هر تن فوب کاهش دهند. برخی صادر کننده ها حتی در 560 تا 580 دلار فوب نیز فروش داشتند.

به نظر تحلیل گران حتی توکیو استیل هم در جولای قیمت ها را برای اولین بار در 6 ماه گذشته 32 تا 55 دلار کاهش خواهد داد. البته تولید کندگان ورق باید نسبت به افزایش قیمت مواد اولیه هم واکنش نشان دهند. قیمت کک در فصل سوم 5/12 درصد در مقایسه با آوریل  تا ژوئن 2010 افزایش خواهد یافت. 

با توجه به بازار خاور دوربه نظر می رسد که امید ژاپنی ها برای افزایش قیمت های جولای چندان هم بی اساس نیست. تقاضای فولاد این منطقه نسبتا بالاست و در نیمه دوم سال بیشتر خواهد شد.  به ویژه شرکت های کشتی سازی کره ماه های اخیر سفارش زیادی گرفته اند. تولید بخش خودرو سازی نیز رو به رشد است. مصرف فولاد در ویتانم، اندونزی، و تایلند نیز رو به رشد است.

تحلیل گران آسیایی نسبت به بازار چین نیز نسبتا خوش بین هستند. بازار داخلی این کشور در حال حاضر تحت فشار  است ولی رشد تولید ناخالص داخلی آن در فصل دوم و سوم به 8 تا 10 درصد خواهد رسید. تقاضای محصولات فولادی نیز رو به بهبود است. قیمت واردات سنگ آهن نیز بر بازار فولاد تاثیر خواهد گذاشت و می توان گفت که افت اخیر قیمت نقدی سنگ آهن موجب می شود تا به زودی دیگر صادرات محصولات فولادی با قیمت پایین نداشته باشند.

ولی ممکن است پیش بینی کارشناسان ژاپنی با شکست مواجه شود. اختلاف زیادی بین قیمت های پیشنهادی فولاد سازان ژاپنی و قیمت رایج بازار وجود دارد. از طرف دیگر چین اعلام کرده مالیات بر ارزش افزوده را برای صادر کنندگان فولاد کاهش نمی دهد. در نتیجه میزان صادرات نسبتا بالا خواهد ماند. اگر در ماه جولای افزایش قیمت داشته باشیم تنها شامل محصولات با کیفیت بالا خواهد بود و قیمت فولاد تجاری افزایش جزیی خواهد داشت.

۲۳ خرداد ۱۳۸۹ ۰۹:۰۹
تعداد بازدید : ۶۱۵
کد خبر : ۵,۷۸۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید