به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آخرین وضعیت صنعت فولاد اروپا

در حالی که اقتصاد اروپا هنوز تحت تاثیر بدهی های یونان قرار دارد این بار نوبت به مجارستان رسیده است. مجارستان اعلام کرده هزینه های دولتی را کاهش می دهد تا کسری بودجه را در 8/3 درصد ثابت نگه دارد ولی وضعیت اقتصادی این کشور بحرانی است و این امر باز هم این نگرانی را افزایش داده که بدهی ها پرداخت نشود و مشکلات دامن کشور های اروپایی کوچک و به تدریج کش,ر های بزرگتر را بگیرد. لازم به ذکر است در 4 سال اخیر نرخ یورو نسبت به دلار به حداقل رسیده است.

وضعیت اقتصادی این قاره بر صنعت فولاد آن نیز تاثیر زیادی گذاشته است. این روز ها هیچ کس امیدی به بهبود تقاضا در آینده نزدیک ندارد. این تابستان مصرف کننده ها و تجار همچون سال 2009 عمل خواهند کرد که موجودی ها را کاهش دهند و تنها در حد نیاز فوریشان خرید کنند.

وضعیت تولید کنندگان مقاطع اروپا از همه وخیم تر است. تولید کنندگان ورق می توانند روی تغییر جزیی میزان مصرف حساب کنند ولی بخش ساخت و ساز اغلب کشور های اروپایی در رکود به سر می برد. تنها لهستانی ها امیدی به حمایت دولت دارند که آن هم به علت آماده سازی برای جام باشگاهای اروپا در سال  2012 می باشد. این روز ها بازار مسکن هیچ جذابیتی برای سرمایه گذاران ندارد.

گرچه هفته های اخیر  بسیاری از تولید کنندگان مقاطع دراروپا تولید را کاهش داده اند و برخی خطوط تولید را متوقف نموده اند باز هم عرضه فراتر از تقاضاست. نبود تقاضا تولید کننده ها را مجبور نموده قیمت ها را کاهش دهند. به همین دلیل است که قیمت ورق در اروپا ماه های اخیر نسبتا ثابت بماند با این که شرایط نزولی بود. ولی قیمت فولاد ساختمانی در حال سقوط است. اوایل ژوئن قیمت میلگرد در جنوب اروپا 15 تا20 درصد در مقایسه با اوج اواخر آوریل کاهش یافت. با توجه به افت ارزش یورو اگر به دلار حساب کنیم میزان سقوط بیش از 25 درصد خواهد بود.

اوایل ژوئن شرکت های اسپانیایی و ایتالیایی میلگرد را 440 تا 450 یورو هر تن درب کارخانه پیشنهاد می دادند و در آلمان 470 یورو. در هر حال کارخانه ها اذعان داشته اند که اخیرا هیچ سفارشی دریافت نکرده اند. ترک ها نیز به دنبال خریدار بودند ولی بی نتیجه بود. اواخر ماه مه قیمت پیشنهادی میلگرد آن ها 500 تا 510 یورو هر تن سی اف آر آلمان و دیگر کشور های اروپایی بود.

شرکت های اروپایی در جستجوی مشتریان خارجی هستند. افت ارزش یورو به آن ها فرصت داده قیمت های پایین تری بدهند. اخیرا قیمت میلگرد اروپا به 420 تا 440 یورو (506 تا 530 دلار) هر تن فوب  کاهش یافته یعنی قیمت اروپایی ها از قیمت ترک ها و اوکراینی ها ارزان تر بوده است.

با این حال باز هم برخی از تولید کنندگان میلگرد اروپا قصد دارند تولید میلگرد را متوقف کنند. این امر به مازاد موجودی  قراضه می انجامد در حالی که تجار از موجودی بالای قراضه شاکی هستند. هفته های اخیر قراضه اروپا به قیمت های پایین به ترکیه و هند صادر شد.

علاوه بر این مسائل افت بازار مقاطع اروپا بر بازار خاور میانه نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. بازار این منطقه چندان فعال نیست.

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۴ خرداد ۱۳۸۹ ۰۸:۱۳
تعداد بازدید : ۵۷۹
کد خبر : ۵,۷۹۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید