به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 28 سال 2021

گزارش هفته 28 سال 2021
(شماره 574)
سنگ آهن
فولاد ایران: امید به افزایش بسته های محرک اقتصادی در چین قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد را در این کشور بالا برد. آخرین متوسط قیمت حدود 222 دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شد در حالی که هفته قبل را در 218 دلار به پایان برده بود.
در بازار صادرات ایران، سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد با 5 دلار کاهش به 173.6 دلار و  سنگ آهن هماتیت خلوص  61 درصد نیز با همین مقدار افت به 172.5 دلار  هر تن فوب رسید.

قراضه
فولاد ایران: هفته گذشته قیمت قراضه وارداتی سنگین 1 و 2 ( 20-80 ) در ترکیه از 495 دلار هفته قبل به 484 دلار هر تن سی اف آر رسید.  با توجه به تعطیلات رسمی در ترکیه آخر هفته بازار فعالیتی نداشت و روزهای آتی نیز به دلیل تعطیلات عید قربان این چنین خواهد بود.  
قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن با 1 دلار رشد به  436 دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز با 10 دلار افت 508  دلار هر تن سی اف آر  شنیده شد.
 در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده در 503 دلار  هر لانگ تن بدون تغییر ماند.

بیلت
فولاد ایران : بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته با 5 دلار بهبود به  642 دلار هر تن فوب رسید.
 در ترکیه قیمت بیلت وارداتی در 670 تا 675 دلار هر تن سی اف آر ثبات داشت. بیلت صادراتی ترکیه نیز با 5 دلار افت 680 دلار هر تن فوب شنیده شد.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت وارداتی با 15 دلار رشد به 690 دلار هر تن سی اف آر رسید.
همچنین آخرین قیمت بیلت صادراتی ایران نیز از 595 تا 602 دلار  به 620 دلار هر تن فوب افزایش داشت.
بیلت در بازار ایران

بیلت

فولاد ایران : قیمت بیلت به شدت صعود کرد که علت آن کاهش تولید به علت قطع برق بود. سردرگمی حاصل از سیاست گذاری دولت همراه با عدم عرضه این کالا در بورس در هفته گذشته به روند  افزایشی قیمت دامن زد.

مقاطع
فولاد ایران: هفته گذشته قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس  در 760 تا 782 دلار هر تن فوب ثبات نسبی داشت.
در چین قیمت میلگرد صادراتی با 3  دلار بهبود  880  دلار هر تن فوب شد. میلگرد صادراتی ترکیه نیز در 740 دلار هر تن فوب ثبات داشت.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز میلگرد با 10 دلار افت  735 دلار  هر تن سی اف آر شد.
همچنین در بازار داخلی اروپا میلگرد در 830 یورو هر  تن درب کارخانه ثابت ماند. در بازار امریکا نیز میلگرد در 960 دلار هر شورت تن درب کارخانه باقی ماند.
مقاطع در ایران

میلگرد


فولاد ایران:  نگرانی از عدم عرضه شمش، بازار قیمت میلگرد را تغییر داد و از شرایط رکود به مسابقه برای خرید برگشت. ذوب آهن اصفهان از فرصت پیش آمده خوب استفاده کرد و موفق شد تمام عرضه خود را بفروشد .

تیرآهن

فولاد ایران:  روند تیرآهن هم متاثر از توقف تولید کارخانه های غیر از ذوب آهن اصفهان و جو بازار افزایشی بود.

ورق
فولاد ایران:  هفته گذشته ورق گرم صادراتی سی آی اس 20 دلار افت داشته به 930 دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین  نیز  از 879 دلار به 914 دلار  هر تن فوب بهبود داشت.
در ترکیه آخرین قیمت ورق گرم وارداتی از 980 دلار هفته قبل به 950 تا 980 دلار هر تن سی اف آر رسید. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز  از 895 دلار  به 920 تا 925 دلار هر تن سی اف آر  بهبود داشت.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم با 12 یورو افت به 1166 یورو هر تن درب کارخانه رسید. در بازار امریکا نیز ورق گرم از 1799 دلار به 1825 دلار هر شورت تن درب کارخانه بهبود داشت.
همچنین هفته گذشته اسلب صادراتی ایران از 740 تا 770 دلار به 740 تا 760 دلار  هر تن فوب  رسید. اسلب سی آی اس نیز از 860 دلار به 850 تا 865 دلار هر تن فوب رسید.
ورق در بازار ایران

گرم

فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز دوشنبه 240000 ریال قیمت داشت که تا روز چهارشنبه به 244000 ریال رسید . ورق گرم ضخامت 3 تا 15 میلیمتر مبارکه روند افزایشی داشت که علت این امر اوج گرفتن شایعه کاهش تولید فولاد مبارکه بود در حالیکه بازار در ضعیف ترین حالت تقاضای خود قرار داشت .

اکسین

فولاد ایران:  علیرغم انتظارات موجود در بازار، قیمت ورق اکسین تغییری نکرد. کارخانه اکسین که قراردادهای صادراتی برای حمل در آگوست دارد، به علت قطع برق و گرما تولید آن با کندی زیاد صورت می گیرد در نتیجه بازار باید به موجودی های فعلی اکتفا کند. در صورتی که تقاضای جدیدی به بازار روی بیاورد قیمت های موجود نمی تواند ماندگار باشد .

کاویان

فولاد ایران:  با مدیریت کارخانه و جو پیش آمده کاویان فرصت پیدا کرد تا قیمت های خود را بالا ببرد از آنجا که سایزهای کارخانه محدود است این سیاست با موفقیت روبرو شد .

سرد

فولاد ایران: ورق سرد با افزایش قیمت روبرو شد اما علت آن جو به وجود آمده در بازار بود چرا که کارخانه های مصرف کننده این کالا در ماه تیر و مرداد در تعطیلات هستند .

گالوانیزه

فولاد ایران: با بهبود نسبی ورق گرم قیمت گالوانیزه هم بالا رفت .


تحلیل هفته :
فولاد ایران:  قطعی برق نظام بازار را بهم ریخت، کارخانجات تولید کننده آهن اسفنجی که با افت شدید تقاضا روبرو شده بودند به سمت صادرات روی آوردند. قیمت صادراتی آهن اسفنجی 430 دلار است که با نرخ ارز آزاد جذابیت بیشتری نسبت به بازار داخلی دارد .عرضه های آهن اسفنجی فولاد خوزستان در بورس فلزات با سردی روبرو شد و این فرصتی بود تا فولاد خوزستان در دو مرحله قرارداد صادراتی 50 هزار تنی برای تحویل تا یک ماه آینده، ببندد. کارخانه میانه نیز همچنان تعطیل است، صحبت هایی هست که با راه افتادن کارخانه میانه یکی دو کارخانه دیگر برای تعمیرات تعطیل خواهند شد. روز چهارشنبه خبر راه اندازی کارخانه های تولید کننده شمش با 50 درصد ظرفیت اعلام شد و همین مطلب باعث شد که قیمت مقاطع روند افزایشی خود را از دست بدهد، بعضی از کارخانه ها که مجوز صادرات آهن اسفنجی دریافت نکرده اند محصول خود را در بازار به فروش رساندند.
 روند قیمت در بازار فولاد در هفته آینده کاملا وابسته به مساله عرضه شمش و نرخ ارز است چنانچه نرخ ارز روند نزولی داشته باشد و قیمت شمش هم افت کند بازار به کما خواهد رفت. بعضی از سفته بازها که چهارشنبه هفته گذشته میلگرد و تیرآهن عرضه شده در بورس را خریده اند امیدوارند که در این هفته آنها را بفروش برسانند ولی با توجه به اینکه هفته جاری آخرین هفته ماه می باشد انتظار رکود بسیار قوی است. محققا در طول این هفته با رکود پیش رو کمبود شمش برطرف خواهد شد .    

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م.چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران
۲۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۰:۵۴
تعداد بازدید : ۱,۳۳۸
کد خبر : ۵۸,۰۴۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید