به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

مشکلات پالایشگرها در دنیا

پایگاه خبری فولاد ایران - صنعت پالایش جهانی هنوز از تأثیر همه گیری بهبود نیافته است و در حال حاضر با انتقال انرژی با چالش های بلندمدت روبرو است. طی یک و نیم دهه آینده، تقاضای سوخت جهانی احتمالاً کاهش می یابد و منجر به ظرفیت مازاد در بازار پالایش، کاهش سود و بهره وری کمتر می شود. این چشم انداز در مناطق مختلف متفاوت است. موسسه مکنزی در گزارش خود با عنوان "چشم انداز صنایع پایین دستی جهانی تا سال 2035" که در این ماه منتشر شد، گفت، به طور کلی، برخی از پالایشگاه ها باید به دلیل فشار نزولی سود در میان تقاضای کم و ظرفیت بالای جهانی تعطیل شوند. این چشم انداز تقاضای مایعات جهانی را در سناریوهای مختلف و تاثیری که تقاضا بر تصفیه خانه ها در سطح جهان و مناطق مختلف دارد را بررسی می کند.


مکنزی اظهار کرد هرچند صنعت تصفیه به احتمال زیاد در برخی مناطق کوچک می شود، اما همچنان بخش بزرگی باقی خواهد ماند که احتمالاً در دهه 2030 تا 90 درصد از ظرفیت عملیاتی خود را حفظ خواهد کرد. درست مانند بهبودی از همه گیری، چشم انداز بلند مدت بخش پایین دست در مناطق مختلف متفاوت خواهد بود و در این بین، برندگان و بازندگانی خواهیم داشت.


یک سناریوی مکنزی، که مربوط به پیروی سیاستهای آینده از الگوهای فعلی است، نشان می دهد که اروپا و ایالات متحده ممکن است نیاز به تعطیلی بیش از 5 میلیون بشکه در روز (bpd) ظرفیت تا سال 2035 داشته باشند. در سناریوی انتقال انرژی مکنزی، تقاضای مایعات جهانی در سال 2029 با 104 میلیون بشکه در روز به اوج خود می رسد و سوخت های حمل و نقل جاده ای در سال 2023 به رکورد بالای خود می رسد. اما اگر سیاست های انرژی و آب و هوایی از الگوی فعلی پیروی کند، ارزش تصفیه جهانی با 36 درصد کاهش تا دهه 2030 نسبت 2015 تا 2019 روبرو خواهد شد. به گفته مکنزی، طی دهه 2030، فقط آسیا و خاورمیانه شاهد رشد ارزش صنعت پالایش خواهند بود.


وود مکنزی در اوایل ماه جاری گفت، اگر صنعت پالایشگاه جهانی توجیه گسترده بیشتری نداشته باشد، ممکن است هرگز به ظرفیت 80 درصدی کاربری نرسد. بحران فعلی تهدیدی برای پالایشگاه های کوچک و کارآمد در اروپا و آسیا است که حتی قبل از همه گیری نیز در تلاش برای کسب سود بودند. به هر حال، این صنعت یک صنعت بزرگ باقی خواهد ماند، اما سودآوری آن کمتر خواهد شد. مکنزی می گوید اگر بهبود اقتصادی ناشی از COVID بر کاهش تولید گازهای گلخانه ای ارجحیت داشته باشد و انتقال انرژی آهسته شود، تقاضای مایعات جهانی تا سال 2035 به رشد خود ادامه خواهد داد و تقاضای کالای سبک نیز در سال 2029 به اوج خود می رسد.


منبع: Oilprice

۶ اَمرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۰۸
تعداد بازدید : ۵۹۴
کد خبر : ۵۸,۱۴۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید