به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

وضعیت بازار صادرات فولاد چین به اروپا

طی یک سال گذشته به علت بحران مالی جهانی وضعیت صادرات فولاد چین چندان مساعد نبوده است. در طول سال 2009 صادرات چین بسیار محدود بود. گرچه از اکتبر رو به بهبود رفت ولی از ژانویه 2010 مجددا با بحران مجدد اروپا روند نزولی گرفت.

رکود مالی اروپا گریبان اقتصاد های بزرگ منطقه را گرفت و افت تقاضای کل اروپا را در پی داشت. اخیرا تنها  10 درصد از کل صادرات فولاد چین به اروپا بوده و از کل صادرات چین به اروپا 16 درصد متعلق به یونان، پرتغال و اسپانیا می باشد. گرچه این رقم خیلی زیاد نیست ولی در صورتی که رکود اروپا ادامه یابد نهایتا بر صادرات چین به اروپا تاثیر سوء خواهد گذاشت.

علاوه بر میزان صادرات، ارزش آن نیز تحت تاثیر این بحران قرار گرفته است.  در آوریل 2009 چین 120.900 تن محصولات فولادی به اروپا صادر نمود که هر تن ارزشی بالغ بر 1.253 دلار داشته است. در هر حال در آوریل 2010، چین 509 هزار تن فولاد به اروپا صادر نمود که ارزش کل این صادرات 430 میلیون و 550 هزار دلار بوده یعنی حدود 846 دلار برای هر تن، که افتی 3/32 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

معمولا یکی از راهکار های اصلی برای کاهش فشار حاصل از افزایش موجودی داخلی، صادرات است ولی  در وضعیت فعلی، بازار صادرات چین هم چندان مساعد نیست. افت قیمت صادرات، سوددهی فولاد سازان چینی را کاهش داده است. اگر بحران اروپا ادامه یابد میزان صادرات چین به این منطقه و در پی آن قیمت محصولات صادراتی باز هم کاهش خواهد یافت. در نهایت برخی فولاد سازان مجبور می شوند تحت فشار های مالی صادرات را قطع کرده به بازار داخلی روی آورند در نتیجه فشار بیشتری به بازار فولاد چین وارد خواهد شد.

صادرات غیر مستقیم فولاد نیز راه دیگری است. یعنی با صادرات محصولات الکتریکی و تاسیسات مکانیکی که اروپا بزرگترین مشتری چین در این زمینه است. در سال 2009 از این بخش  صادراتی  چین، 21 درصد به اروپا تعلق داشت. بدیهی است که این بحران تقاضای داخلی اروپا را کاهش داده و در پی آن صادرات چین پایین می آید. این امر مجددا بازار داخلی چین را با فشار مواجه خواهد ساخت.

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۵ خرداد ۱۳۸۹ ۰۸:۰۴
تعداد بازدید : ۵۷۴
کد خبر : ۵,۸۲۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید