به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

کمک صندوق بین المللی پول در جیب کشورهای ثروتمند

پایگاه خبری فولاد ایران - صندوق بین المللی پول (IMF) بزرگترین عرضه پولی خود به ارزش 650 میلیارد دلار را برای کمک به بهبود اقتصاد جهانی از بیماری همه گیر کووید و کاهش بدهی رو به افزایش کشورهای عضو تصویب کرد. کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین المللی پول در بیانیه ای اعلام کرد: "شورای حکام صندوق بین المللی پول ... تخصیص کلی حقوق ویژه (SDR) معادل 650 میلیارد دلار در 2 اوت 2021 برای افزایش نقدینگی جهانی را تصویب کرد".  جورجیوا این تصمیم را تاریخی و کمکی برای اقتصاد جهانی در زمان بحران بی سابقه خواند.


به گزارش فولاد ایران، اعطای این پول از 23 آگوست اجرایی می شود. با این حال، تصمیم گیری صندوق بین المللی پول در این مورد سخت بود و این برنامه بیش از یک سال به تعویق افتاد. برخی کشورها از این طرح انتقاد کرده و آن را "هدیه به کشورهای ثروتمند و رژیم های سرکش" خوانده اند. این صندوق کمک های جدید را به 190 کشور عضو خود متناسب با سهمیه فعلی صندوق بین المللی پول اعطا می کند. حدود 58 درصد یا 375 میلیارد دلار به اقتصادهای پیشرفته اختصاص می یابد و 42 درصد یا 275 میلیارد دلار به بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه از جمله کشورهای کم درآمد اختصاص می یابد. صندوق بین المللی پول ادعا می کند که با همکاری اعضا به دنبال راه هایی برای کمک به کشورهای فقیرتر و کشورهایی است که بیشتر از همه گیری کرونا آسیب دیده اند.


حقوق ویژه (Special Drawing Rights) دارایی ذخیره بین المللی است که برای اولین بار توسط صندوق بین المللی پول در سال 1969 برای حمایت از ذخایر رسمی کشورهای عضو معرفی شد. این حقوق واحد مبادله صندوق هستند که معادل ارزهای جهانی عمده از جمله دلار آمریکا، یورو، ین، استرلینگ و یوان نبوده اما توسط این ارزها پشتیبانی می شوند.


منبع: راشاتودی


۱۳ اَمرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۴۷
تعداد بازدید : ۵۲۰
کد خبر : ۵۸,۲۳۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید