به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

توافق آب و هوایی پاریس در صنعت فولاد

توافق آب و هوایی پاریس در صنعت فولاد

 

پایگاه خبری فولاد ایران - وود مکنزی در تازه ترین گزارش خود اظهار داشته، انتشار کربن در بخش فولاد باید 75 درصد از سطح فعلی کاهش یابد تا گرمایش زمین به 2 درجه سانتیگراد محدود شود. این بدان معناست که انتشار آلاینده های کربنی فولاد از بیش از 3000 میلیون تن دی اکسید کربن در سال 2020 باید تا سال 2050 به تنها 780 میلیون تن کاهش یابد. رسیدن به این هدف بسیار پر چالش است. صنعت فولاد باید بین افزایش تقاضا و فشار  ها برای حذف کربن تعادل مناسبی برقرار کند.


به گزارش فولاد ایران، انتظار می رود تقاضای فولاد بین سال های 2020 تا 2050 با 23 درصد افزایش به 2.3 میلیارد تن برسد. اقتصادهای در حال توسعه مانند هند ، آسیای جنوب شرقی و آمریکای جنوبی تقاضا را افزایش می دهند  در حالی که چین و اروپا مصرف را کاهش خواهند داد. در حال حاضر فولاد مسئول 7 درصد  انتشار دی اکسید کربن در دنیاست و اگر دنیا می خواهد به هدف محدود کردن میزان افزایش متوسط دمای جو زمین به کمتر از 2 درجه سانتیگراد طبق توافق پاریس برسد باید کاهش انتشار کربن را در اولویت قرار دهد. در این بین نقش مهم را باید اقتصادهای پیشرفته داشته باشند آن هم با استفاده از نوآوری ها در تولید فولاد از جمله استفاده از هیدروژن.


وود مکنزی پنج اقدام اصلی را برای دستیابی به این هدف مطرح کرده است که عبارتند از:


- دوبرابر کردن استفاده از ضایعات آهن در تولید فولاد
- سه برابر نمودن تولید و مصرف آهن اسفنجی
- کاهش شدت انتشار  آلاینده های کوره های قوس الکتریکی به میزان 70 درصد
-کاهش شدت انتشار  آلاینده های کوره های بلند تا 30 درصد
- و جذب و ذخیره 45 درصد از پسماند آلاینده های کربنی (حدود 500 تن در سال).


قاعدتا این اقدامات به معنای اختلالاتی در بازارهای سنگ آهن و زغال سنگ متالورژی است. سه برابر نمودن تولید آهن اسفنجی به معنای فرصتی خوب برای تولید کننده های سنگ آهن خلوص بالاست. افزایش مصرف قراضه هم می تواند تقاضای سنگ آهن را تا 24 درصد کاهش دهد  و بازار گندله را تا 35 درصد رونق دهد.
در این سناریو کاهش آلاینده های کربنی به معنای رونق بازار آهن اسفنجی است و استرالیا و برزیل فرصت خوبی برای افزایش صادرات آن دارند و چین و اروپا هم وارد کننده های اصلی خواهند بود.


برای دستیابی به هدف رشد استفاده از قراضه ، نرخ بازیافت ضایعات باید از 80 تا 85 درصد به 95 درصد افزایش یابد. زنجیره های تامین ضایعات هند و چین نیاز به توسعه قابل توجهی دارند که به جابجایی تقاضای سنگ آهن ، به ویژه پس از سال 2030 منجر خواهد شد. تقاضای زغال سنگ هم باید تا سال 205 تقریبا نصف شود و به 622 میلیون تن در سال برسد.


منبع: MINING.COM
ترجمه: مونا تابان شمال

۲۰ اَمرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۴۷
تعداد بازدید : ۶۴۴
کد خبر : ۵۸,۳۲۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید