به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بازار ورق اروپا و افزایش قیمت ها

اوایل ژوئن بسیاری از فولاد سازان اروپایی قیمت های جدیدی برای انواع ورق خود اعلام نمودند. در این بین کارخانه کوروس متعلق به تاتا استیل، از همه فعال تر بود که یک مرتبه قیمت ورق تخت خود را در بازار انگلیس 60 پوند افزایش داد و به بالای 870 دلار هر تن درب کارخانه رساند. این سومین افزایش قیمت کارخانه فوق از ابتدای سال 2010 بوده و در مقایسه با ژانویه رشدی 50 درصدی داشته است. قیمت ورق تخت در سراسر اروپا نیز افزایش یافت که اغلب فولاد سازان این قاره قیمت 660 تا 700 یورو درب کارخانه را پیشنهاد دادند.

آرسلورمیتال نیز از این روند پیروی نمود این کارخانه که اخیرا از احتمال تعطیلی کوره های خود در شعب اروپایی خود خبر داده بود قیمت درب کارخانه انواع ورق را برای ماه ژوئن حداقل 40 یورو هر تن افزایش داد. نیمه دوم ماه مه این کارخانه به دلیل کسادی بازار قیمت های خود را ثابت نگه داشته بود. در هر حال قیمت ها هم اکنون به سطوح قبلی یا بالاتر از آن بازگشته است. که در این بین قیمت 640 تا 650 یورو ( 768 تا 780 دلار ) هر تن درب کارخانه برای ورق گرم قابل توجه است.

فولاد سازان دلایل زیادی برای این افزایش قیمت ها مطرح نموده اند که البته با روند نزولی بازار های جهانی در تناقض است. اول اینکه طبق گفته این کارخانه ها اخیرا تقاضای ورق به خصوص ورق تخت در این قاره افزایش یافته. مصرف کننده ها ترجیح می دهند به دلیل کرایه حمل ارزان تر، از محصولات داخلی گران قیمت خرید کنند. همچنین تداوم سقوط ارزش یورو نسبت به دلار نیز توانایی رقابتی محصولات فولادی اروپا را در مقابل بازار واردات افزایش داده است. آخر این که انتظار می رود فصل سوم قیمت سنگ آهن و کک افزایش یابد از این رو فولاد سازان نیز قیمت محصولات خود را بالا برده اند تا از پس هزینه ها بر آیند.

از طرف دیگر کارشناسان بسیاری در اروپا معتقدند که از اواخر ژوئن قیمت انواع ورق در این قاره کاهش خواهد یافت. از این رو با توجه به این برآوردها این روند صعودی موقتی است.

می توان علت این افزایش قیمت را برنامه بالا بردن موجودی تولید کننده ها و تجار قبل از شروع تعطیلات تابستانی خواند. مصرف واقعی همچون سال گذشته است. قابل ذکر است که در چهار ماهه اول سال 2010 تولید فولاد اروپا 44 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و بازار با خطر مازاد تولید مواجه است. در بازار مقاطع، مازاد تولید قیمت ها را از اوایل ماه مه کاهش داد از این رو بعید نیست که این ماه یا اوایل جولای قیمت ورق نیز در اروپا نزولی گردد.

اخیرا در اروپا تنها صنعت خودرو سازی بوده که بهبود هایی در تقاضا داشته است. گرچه طبق آمار، در آوریل سفارش خودرو های تازه ساخت نسبت به سال قبل 4/7 درصد افت داشت و اولین آمار منفی این صنعت در 9 ماه گذشته بوده است.

این روز ها اغلب تجار اروپایی تمایلی به فعالیت در بازار واردات ندارند چرا که هزینه حمل بالاست و شرایط بازار غیر قابل پیش بینی. گرچه آخرین قیمت های پیشنهادی که 80 تا 110 یورو نسبت به قیمت های اروپا کمتر بوده احتمالا این روند را تغییر خواهد داد.

طبق معمول قیمت های پایین از طرف اوکراینی ها پیشنهاد شده که ورق گرم را 490 تا 520 یورو ( 588 تا 625 دلار ) سی اف آر و ورق تخت را 560 تا 590 یورو ( 672 تا 708 دلار ) هر تن سی اف آر پیشنهاد داده اند. قابل ذکر است قیمت پیشنهادی ورق گرم هند، چین و روسیه به اروپا بالا تر از 600 یورو ( 720 دلار ) هر تن سی اف آر می باشد.

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۷ خرداد ۱۳۸۹ ۰۷:۴۶
تعداد بازدید : ۷۵۹
کد خبر : ۵,۸۵۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید