به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 37 سال 2021

گزارش هفته 37 سال 2021
(شماره 583)

سنگ آهن
فولاد ایران:  در هفته ای که گذشت متوسط قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین حدود 30 دلار افت داشته به محدوده 100 دلار هر تن خشک سی اف آر رسید. دستورات دولت چین برای کاهش تولید فولاد و کنترل آلودگی هوا  در زمستان شدت بیشتری گرفته و بازار را به شدت نزولی کرده است. سال های قبل 28 منطقه این دستورات را در زمستان دریافت می کردند امسال به 64 منطقه رسیده و نشان از شدت گرفتن محدودیت ها دارد.
در بازار صادرات ایران، در طول هفته گذشته حدود 25 درصد افت قیمت مشاهده شده و  آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 61 درصد 64.1 دلار و  سنگ آهن هماتیت خلوص  61 درصد نیز 63 دلار  هر تن فوب بود.

قراضه
فولاد ایران:  هفته گذشته قیمت قراضه وارداتی سنگین 1 و 2 ( 20-80 ) در ترکیه تا 2.5 دلار افت داشته به 441.5 دلار هر تن سی اف آر رسید. جو بازار فولاد ترکیه منفی است و همین فعالان بازار قراضه را نگران کرده و انتظار دارند برای مدتی بازار در رکود باشد.
قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن با 9 دلار بهبود 418 دلار هر تن فوب شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا با 17 دلار رشد به 500 دلار هر تن سی اف آر  رسید.
 در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده در 460 دلار هر لانگ تن ثبات داشت.

بیلت
فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار بیلت صادراتی سی آی اس متوسط قیمت 600 دلار هر تن فوب دریای سیاه و بدون تغییر ماند.  در چین هم هفته گذشته بیلت وارداتی تا 35 دلار رشد داشته 710 دلار هر تن سی اف آر شد.
 در ترکیه قیمت بیلت وارداتی از 620 تا 625 دلار  به 615 دلار هر تن سی اف آر کاهش داشت. قیمت بیلت صادراتی ترکیه نیز  از 630 دلار به 620 تا 625 دلار هر تن فوب کاهش داشت.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت وارداتی از 680 تا 685 دلار به 695 دلار  هر تن سی اف آر افزایش یافت.
همچنین هفته گذشته به گزارش متال بولتن، قیمت بیلت صادراتی ایران از 623 تا 629 دلار به 628 تا 640 دلار هر تن فوب رسید.  
بیلت در بازار ایران

بیلت
فولاد ایران:  شمش روند نزولی داشت و تقاضای بسته شده میلگرد علت اصلی این روند بود. عرضه های رنگارنگ در بورس و رفع مشکل برق ذهنیت افزایش عرضه را تقویت کرد. از کل ۱۶۳ هزار تن شمش عرضه شده در بورس تنها ۱۳ هزار تن فروخته شد. این روند بازار محصول را در دو هفته آینده با مشکل عرضه روبرو خواهد کرد. بازار خراب محصول، به آهن اسفنجی هم رسید و قیمت را به ۸۴۰۰ تومان پایه رساند بدون هیچ محدودیتی در عرضه این کالا. همه این مسایل باعث ترس بیشتر بازار از ریزش قیمت ها شد.  صحبت های وزیر صمت،مذاکرات برجام و عوامل دیگر همه باعث شده بازار سردرگم باشد، بنابراین بدنبال حفظ نقدینگی است. قبلا هم این شرایط تجربه شده. پول ها به سمت ارز مجازی و ملک می رود و بازار فولاد کوچکتر می شود.


مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس از  705 تا 720 دلار  به 705 دلار هر تن فوب رسید.
در چین قیمت میلگرد صادراتی20 دلار بالا رفته 917 دلار هر تن فوب شد. میلگرد صادراتی ترکیه نیز 665 دلار هر تن فوب باقی ماند.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز میلگرد  در 720 دلار هر تن سی اف آر ثبات داشت.
همچنین در بازار امریکا نیز میلگرد در 960 دلار هر شورت تن درب کارخانه باقی ماند. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد از 772.5 یورو به 803 یورو هر تن درب کارخانه بهبود یافت.
مقاطع در بازار ایران

میلگرد

فولاد ایران:  میلگرد شرایط دراماتیکی را در هفته قبل پشت سر گذاشت. ریزش قیمت تا دو هزار تومان وحشتناک بود.
این وضعیت تولید کنندگان میلگرد را به دردسر نقدینگی خواهد انداخت و باعث خواهد شد از یک طرف شاهد رقابت برای کاهش قیمت و از طرف دیگر کمبود عرضه باشیم. از کل ۶۱ هزار تن میلگرد عرضه شده در بورس تنها ۲۸۰۰ تن آن فروش رفت. محققا این شرایط نمی تواند پایدار باشد چون منجر به تعطیلی کارخانه ها و کمبود عرضه می گردد. عرضه های بورس خریدار را موظف می کند تا کالا را از کارخانه خارج کند همین امر باعث شدت روند نزولی قیمت شده تجار ترجیح می دهند خارج از بورس مستقیما در کارخانه خرید کنند تا از هزینه اضافی حمل و انبار داری به دور باشند.

تیرآهن

فولاد ایران: روند نزولی تیراهن مثل میلگرد جدی بود. همه چشم انتظار رسیدن قیمت ها به کف خود هستند ضمن آنکه از موجودی در انبار پرهیز می کنند درنتیجه شتاب سقوط قیمت بیشتر شده است.
چند هفته است که در عرضه های بورس می نویسند خریدار باید کالا را ظرف مدت مشخصی از انبار خارج کند. این یک مفهوم "اقتصادی" دارد که باعث حذف قدرت کنترل بازار و تولید از طرف تولیدکننده و فشار نقدینگی به تولید کننده است. یک مفهوم "حسابداری" دارد که قیمت تمام شده را بالا می برد چون کالا از کارخانه به انبار می رود و هزینه دولت را برای کنترل از طریق سامانه تجارت و انبارها. هدف دولت اگر اگاهی از حجم موجودی و اطلاع از حجم معاملات است راههای بسیار ساده تر و کم هزینه تری دارد که توسط کشورهای دیگر اجرا میشود. در چین که هزاران میلیون تن مواد اولیه و محصول جابجا میشود دولت هر لحظه بخواهد دسترسی به این آمار دارد چطور میشود در ایران قابل اجرا نباشد؟


ورق
فولاد ایران:  هفته گذشته ورق گرم صادراتی سی آی اس 15 دلار ارزان تر شده 860 دلار هر تن فوب ثبت شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین  با 5 دلار بهبود به 937 دلار  هر تن فوب رسید.
در ترکیه قیمت ورق گرم وارداتی هفته گذشته از910  دلار به 900 دلار هر تن سی اف آر رسید. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز 890 تا 905 دلار هر تن سی اف آر و در ثبات بود.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم 10 یورو ارزان تر شده 1115 یورو هر تن درب کارخانه شد. در بازار امریکا نیز ورق گرم 4 دلار رشد داشته 1955 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.
همچنین هفته گذشته متوسط قیمت اسلب صادراتی ایران بنا بر گزارش متال بولتن 690 دلار هر تن فوب و در ثبات بود . اسلب سی آی اس نیز از 745 تا 760 دلار به 740 دلار هر تن فوب رسید.
ورق در بازار ایران

گرم

فولاد ایران:  قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه 270000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 246000 ریال رسید. ورق مبارکه روند نزولی داشت علیرغم آنکه حجم عرضه افزایش چشم گیری نداشته ولی سکوت تقاضا بازار را به عقب رانده است مدیریت عرضه کارخانه همراه با پتانسیل صادرات دامنه کاهش را محدود میکند ضمن آنکه موجودی انبار ها بالا نیست.

اکسین

فولاد ایران: ورق اکسین با توجه به عرضه های کارخانه و توقف تقاضا با نزول قیمت روبرو شد اکثر آگاهان اعتقاد دارند این روند نمی تواند زیاد ادامه داشته باشد چون اکسین کالای انحصاری است و فرصت صادراتی هم دارد بنابراین افت قیمت دامنه محدودی خواهد داشت.

کاویان

فولاد ایران: ورق کاویان با مدیریت عرضه از کاهش قیمت جلوگیری کرد موجودی انبار این کالا پایین است به همین دلیل قدرت کارخانه برای کنترل بازار قویست.

سرد

فولاد ایران: ورق سرد هم با افت تقاضا روبرو شد و عقب نشست. موجودی کالای این کالا بالا نیست ولی سود تجار دست اول آنقدر هست که کاهش قیمت را توجیه پذیر میکند ولی سطح پایین موجودی اجازه افت زیاد این کالا را نمی دهد.

گالوانیزه

فولاد ایران: به دنبال کاهش قیمت ورق گرم ورق گالوانیزه هم نزولی بود به نظر می رسد روزهای آینده این روند ادامه یابد.

تحلیل هفته :
فولاد ایران:  هفته گذشته بازار فولاد برای همه اقلام در سکوت بود همین امر باعث ریزش قیمت ها شد. شدت کاهش قیمت باعث تخلیه بخش عمده "تورم انتظاری" شد. عقب گرد تقاضا که عامل اصلی این روند بود بیشتر به دلیل فضای روانی ایجاد شده در جامعه بود. همه چشم انتظار دولت هستند. وزیر صمت توضیح مشخصی در مورد برنامه دولت نداد و همه چیز را ظاهراً به بورس کالا سپرده اند ، حتماً دستورات لازم هم به بورس کالا داده شده است. این فضا باعث سردرگمی بازار و به انتظار نشستن آن خواهد شد. در این مدت قیمت روند نزولی را طی می کند ولی تولید متوقف می شود. توقف تولید باعث ایجاد "تقاضای انباشته" می گردد . این شرایط با توجه به روند توقف تولید حداکثر دو هفته طول خواهد کشید و هر چه زمان این توقف تولید طولانی تر شود "پتانسیل تقاضای انباشته" قوی تر خواهد شد در نتیجه وقتی اعتماد به بازار برمی گردد روند قیمت ها به شدت صعودی خواهد شد. در شرایط فعلی به علت افت تولید محصول ، تقاضای فولاد میانی هم کاهش یافته در نتیجه تولید شمش هم با کاهش روبرو شده است. بازگشت شرایط به تعادل خداقل سه هفته زمان می برد. این بازگشت همراه با فشار شدید نقدینگی برای تولید کننده خواهد بود. راه حل برون رفت از این شرایط تنها بیان شفاف سیاست های دولت است ، ضمن آنکه دولت باید از بازار و تولید یاری بطلبد. نه اینکه در فضای در بسته تصمیم گیری کند. این سیاست باعث ایجاد ثبات و همدلی خواهد شد و به دولت برای رسیدن به اهدافش کمک خواهد کرد. بازار و تولید هم با اعتماد به دولت همراهی خواهند کرد در نتیجه تنش ایجاد نمی شود . این سیاست را چین سه ماه است که دنبال می کند و باعث شده سنگ آهن از بالای 200 دلار به زیر 120 دلار برسد محققاً در ایران هم قابل اجراست.

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م. چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران

۲۷ شهریور ۱۴۰۰ ۱۲:۴۷
تعداد بازدید : ۱,۶۲۳
کد خبر : ۵۸,۷۱۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید