به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 38 سال 2021

گزارش هفته 38 سال 2021
(شماره 584)


سنگ آهن
فولاد ایران:  در هفته ای که گذشت متوسط قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین از 100 دلار هر تن سی اف آر پایان هفته قبل تا کمتر از 94 دلار هم تنزل داشت ولی تا پایان هفته با بازگشت چینی ها از تعطیلات قیمت خود را بالا کشید و تا بالای 110 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. در مجموع هفته گذشته حدود 9 درصد رشد را تجربه نمود. اگرچه تحلیلگران مطمئن نیستند روند نزولی متوقف شده باشد در حالی که نباید تاثیرات احتمالی سقوط شرکت اورگرند چین بر بازار را نیز فراموش کرد.   

قراضه
فولاد ایران:  هفته گذشته قیمت قراضه وارداتی سنگین 1 و 2 ( 20-80 ) در ترکیه پس از چند روز ثبات پایان هفته حدود 8 دلار افت داشته به 433.5 دلار هر تن سی اف آر رسید.
قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن در 418 دلار هر تن فوب باقی ماند. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز در 500 دلار هر تن سی اف آر  ثبات داشت.
 در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده در 460 دلار هر لانگ تن بدون تغییر ماند.

بیلت
فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار بیلت صادراتی سی آی اس متوسط قیمت 600 دلار هر تن فوب دریای سیاه و برای دومین هفته متوالی بدون تغییر ماند.  در چین هم بیلت وارداتی 5 دلار رشد داشته 715 دلار هر تن سی اف آر شد.
 در ترکیه قیمت بیلت وارداتی 615 دلار هر تن سی اف آر  و بدون تغییر بود. قیمت بیلت صادراتی ترکیه نیز  از 620 تا 625 دلار به 625 دلار هر تن فوب بهبود جزیی داشت.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت وارداتی از 695 دلار به 685 تا 690 دلار  هر تن سی اف آر کاهش داشت.
همچنین هفته گذشته به گزارش متال بولتن، قیمت بیلت صادراتی ایران از 628 تا 640 دلار به 635 تا 638 دلار هر تن فوب رسید.  
بیلت در بازار ایران

بیلت

فولاد ایران:  قیمت شمش با فراز و فرود روبرو شد. افزایش قیمت به علت  کاهش موجودی نورد کارها بود ولی عرضه های بورس با حداقل تقاضا روبرو شد علت آنهم رکود بازار مقاطع بود. در واقع عرضه شمش با احتیاط نورد کارها مواجه شد به همین دلیل پس از عرضه بورس بازار برگشت. که کاملا انتظار آن می رفت.

مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس در 705 دلار هر تن فوب ثابت بود.
در چین قیمت میلگرد صادراتی 8 دلار بالا رفته 925 دلار هر تن فوب شد. میلگرد صادراتی ترکیه نیز 665 دلار هر تن فوب باقی ماند.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز میلگرد 15 دلار رشد داشته 735 دلار هر تن سی اف آر شد.
همچنین در بازار امریکا نیز میلگرد در 960 دلار هر شورت تن درب کارخانه باقی ماند. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد 3 یورو افت داشته 800 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد.  
مقاطع در بازار ایران

میلگرد

فولاد ایران:  میلگرد روند نزولی داشت و تقاضا ضعیف بود. به دلیل افزایش قیمت شمش میلگرد هم نوسان داشت ولی بازار کشش نداشت و قیمت برگشت.

تیرآهن

فولاد ایران: تیراهن روند صعودی داشت که دلیل آن انتظارات بازار است. ولی این روند پایدار نیست چون تقاضا بسیار ضعیف است.

ورق
فولاد ایران:  هفته گذشته ورق گرم صادراتی سی آی اس  از 860 دلار به 840 تا 865 دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین  با 13 دلار کاهش به 924 دلار  هر تن فوب رسید.
در ترکیه قیمت ورق گرم وارداتی 20 دلار ارزان تر شده 880 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز از 890 تا 905 دلار به 885 دلار  هر تن سی اف آر کاهش یافت.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم از 1115 یورو به 1095 یورو هر تن درب کارخانه رسید. در بازار امریکا نیز ورق گرم 4 دلار رشد داشته 1959 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.
همچنین هفته گذشته متوسط قیمت اسلب صادراتی ایران بنا بر گزارش متال بولتن از 690 دلار به 678 تا 688 هر تن فوب کاهش داشت . اسلب سی آی اس نیز 15 دلار افت داشته 725 دلار هر تن فوب شنیده شد.
ورق در بازار ایران

گرم

فولاد ایران:  قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه 246000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 248000 ریال رسید. ورق مبارکه صعودی بود علت آن روند عرضه مبارکه بود.

اکسین

فولاد ایران: روند قیمت ورق اکسین نزولی بود. علت آن عرضه های ورق از طرف کارخانه و ضعف تقاضا بود.

کاویان

فولاد ایران: ورق کاویان روند ثابتی داشت. علت آن مدیریت کارخانه است در حالیکه عرضه تمام ضخامت ها در بازار پیشنهاد میشود.

سرد

فولاد ایران: ورق سرد با تقاضای سست روبرو بود به همین دلیل قیمت روند نزولی داشت.

گالوانیزه

فولاد ایران: با توجه به سکوت بازار ورق گالوانیزه هم روند نزولی داشت.

تحلیل هفته :
فولاد ایران:  هفته پیش رو نیمه تعطیل است. بنابراین تقاضا نمی تواند واکنش مثبتی داشته باشد. از طرف دیگر روند قیمت در بازارهای جهانی رو به پایین است. آخرین پیش بینی حداقل قیمت سنگ آهن را تا ۷۰ دلار تحویل بنادر چین برآورد کرده است. بر پایه قیمت سنگ آهن ۷۰ دلاری شمش می تواند تا کمتر از ۵۰۰ دلار برسد. معمولا ماه های مهر و آبان بازار روند نزولی دارد بنابراین دلیلی برای افزایش تقاضا نیست. اما روند نزولی تقاضا باعث افزایش صادرات می شود. از طرف دیگر این روند صادرات مواد اولیه را به دلیل رکود بازار داخلی تشویق می کند. این روند دو ماه دیگر بازار را با کمبود کالا روبرو خواهد کرد. ‌ولی در شرایط فعلی با توجه به انباشتگی اسفنجی و گندله و تعطیلی های پیش رو پتانسیلی برای افزایش قیمت نیست. نه بازار جهانی این امکان را در اختیار می گذارد نه تقاضای ضعیف داخلی. البته روند نزولی قیمت ورق گرم با شیب بسیار ملایمی نسبت به مقاطع خواهد بود چون تولید این کالاها مثل مقاطع زیاد رقابتی نیست. گفته می شود دولت درب صادرات را باز کرده ولی تاثیر آن در دو هفته آینده در بازار با تردید همراه است. روند مساله اورگراند در چین هم به نظر نمی رسد به بحران اقتصادی در چین منجر شود چون دولت از بانک ها حمایت می کند ولی اجازه سقوط اورگراند را اگر بدهد معنایش این است که دولت بازار مسکن را رها می کند تا سقوط کند محققا این امر در تقاضای فولاد در چین که دولت بدنبال آرام کردن آن است بی تاثیر نیست. در واقع راهی است میانبر برای سامان دادن به مسکن و فولاد در چین. رشد تند چین شاید نیاز به شوک درمانی برای تصحیح خود دارد.

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م. چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران

۳ مهر ۱۴۰۰ ۱۱:۲۰
تعداد بازدید : ۱,۲۶۴
کد خبر : ۵۸,۷۷۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید