به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

منابع طبیعی بکر افغانستان

پایگاه خبری فولاد ایران - در اعماق زمین یکی از فقیرترین کشورهای جهان حداقل 1 تریلیون دلار منابع معدنی دست نخورده وجود دارد. برآورد می شود این کشور 38 میلیون نفری جنوب آسیا دارای بیش از 2.2 میلیارد تن سنگ آهن، 1.3 میلیارد تن سنگ مرمر و 1.4 میلیون تن مواد معدنی کمیاب است. به گفته اسکات مونتگومری، زمین شناس که میزان منابع افغانستان را مطالعه کرده است، این کشور نیاز به حداقل هفت تا 10 سال توسعه معادن در مقیاس بزرگ نیاز دارد تا این منابع منبع اصلی درآمد آن باشد.


در زمین افغانستان چه چیزی نهفته است؟ در طول دهه های 1960 و 1970 اتحاد جماهیر شوروی و متحدان اروپای شرقی آن بررسی های گسترده ای از منابع زمین شناسی این کشور انجام دادند. چندین دهه جنگ به این معنای مدفون ماندن بیشتر این منابع بود. در سال 2010، سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) و سازمان زمین شناسی افغانستان (AGS) جامع ترین بررسی زمین شناسی کشور را انجام دادند و 24 منطقه خاص را شناسایی کردند. این مناطق شامل ذخایر ارزشمند فلز، ذخایر مصالح ساختمانی، ذخایر معدنی صنعتی و مناطق دارای نفت و گاز هستند.
فلزات با ارزش
آهن فراوان ترین فلزات ارزشمند افغانستان است. مجموع ذخایر سنگ آهن این کشور 2.2 میلیارد تن برآورد شده که افغانستان را در بین 10 کشور برتر در زمینه استخراج آهن قرار داده است. معدن حاجیگک واقع در کوهستان بامیان، دارای بزرگترین ذخایر سنگ آهن در منطقه با 1.7 میلیارد تن سنگ معدنی با عیار بالا است. همچنین تخمین زده می شود که این کشور دارای 183 میلیون تن ذخایر آلومینیوم است که عمدتاً در ولایت های بدخشان و قندهار یافت می شود. افغانستان همچنین 2،698 کیلوگرم ذخایر طلا در دو کمربند اصلی بدخشان در جنوب غربی تا تخار و غزنی در جنوب غربی تا زابل دارد. با این مقدار طلا می توان حداقل 300000 سکه هر کدام به وزن هشت گرم ضرب کرد.


مصالح ساختمانی
افغانستان هشتمین کشور کوهستانی جهان است که دسترسی به بسیاری از مناطق آن را دشوار کرده است. هیمالیا هندوکش در شمال شرقی کشور محصور در خشکی است و حاوی مواد معدنی و سنگهای مختلف از جمله مرمر، سنگ آهک و ماسه است که استفاده گسترده ای در ساخت و ساز دارد. این کشور 1.3 میلیارد تن سنگ ساختمانی تزیینی دارد. سنگ آهک و ماسه انواع متداول سنگ های رسوبی هستند که به طور گسترده در ساختمان سازی استفاده می شوند.


مواد معدنی صنعتی
افغانستان از نظر تاریخی یکی از برترین منابع جهان برای لاجورد، زمرد و یاقوت سرخ بود. بیشتر سنگهای قیمتی در شمال شرقی کشور یافت می شوند. افغانستان دارای 1.4 میلیون تن مواد معدنی کمیاب از جمله لیتیوم (مورد استفاده در باتری ها)، اورانیوم (مورد استفاده برای سوخت هسته ای) و بسیاری مواد نایاب دیگر است. یکی از بزرگترین ذخایر مواد معدنی خاک کمیاب را می توان در خانشین در استان هیرمند یافت. این کشور همچنین دارای 152 میلیون تن باریت است، یک ماده معدنی بی رنگ که معمولاً در صنعت نفت و گاز در حفاری استفاده می شود.

 

صادرات و شرکای تجاری
کل صادرات افغانستان در سال 2019 بالغ بر 2.24 میلیارد دلار بوده است. سه دسته عمده این محصولات عبارت بودند از فلزات گرانبها، میوه و آجیل و سبزیجات. در سال 2019، افغانستان بیش از 90 درصد محصولات خود را تنها به سه کشور امارات، پاکستان و هند صادر کرد. از زمان تصرف طالبان بر این کشور، کشورهای غربی پرداخت کمک های خود به این کشور را به شدت محدود کردند. طالبان اظهار کرد این گروه در درجه اول به تامین مالی از چین متکی خواهد بود.


منبع: bloomberg

۳ مهر ۱۴۰۰ ۱۶:۰۴
تعداد بازدید : ۱,۲۱۴
کد خبر : ۵۸,۷۸۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید