به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازارفولاد – هفته 24- سقوط همه کالاها

 سنگ آهن

هفته گذشته سنگ آهن هیچ تغییری نداشت علت آن تعطیلات چین است که تا روز جمعه ادامه دارد. قیمت سنگ آهن تحویل در بازار نقدی سی اف آر تیانجین در طول هفته برای خلوص 62 درصد 1/143 دلار هر تن و برای خلوص 58 درصد 2/107 دلار هر تن خشک بود. این در حالی است که صادرات سنگ آهن هند بعلت شروع باران های موسمی به شدت محدود شده و کرایه حمل هم پایین آمده است. در هفته گذشته یک روزنامه کره ای اعلام کرد که احتمال دارد کره ای ها با افزایش 30 درصدی قیمت سنگ آهن برای فصل بعدی موافقت کنند به این ترتیب قیمت سنگ آهن فوب بنادر استرالیا به 135 دلار هر تن برای خلوص 63 درصد خواهد رسید. بازار سنگ آهن هنوز در مورد نحوه قیمت گذاری فصلی سردرگم است و صحبت هایی در مورد تعیین قیمت ماهانه در جریان است ولی مسلم است که تقاضای سنگ آهن برای فصل بعد محدود خواهد شد چون تقاضای فولاد ساخته شده پایین است و حاشیه سود فولاد سازان آنقدر ضعیف است که اجازه پذیرش افزایش قیمت سنگ آهن را آنهم تا مرز 30 درصد نمی دهد. روز جمعه اعلام شد که بائو استیل چین افزایش 23 درصدی را برای فصل بعد پذیرفته است به این ترتیب قیمت سنگ آهن برای جولای ، آگوست و سپتامبر 147 دلار فوب بنادر استرالیا خواهد بود البته بائو استیل این خبر را تایید نکرده است.

 

قراضه

بازار قراضه تحت تاثیر بازار سنگ آهن از یک طرف و رکود بازار بیلت در حال سقوط است. در ژاپن قیمت قراضه صادراتی به 293 دلار فوب هر تن رسید. قراضه در بازار داخلی ترکیه هم بین 2/3 تا 4/6 دلار ارزان تر شد. این در حالی است که ترک ها بیش از 2 ماه است واردات قراضه را بسیار محدود کرده اند. قراضه مخلوط 20-80 اروپا 290 دلار سی اف آر بنادر ترکیه و محصول امریکا 300 دلار هر تن عرضه می شود. قراضه محصول روسیه هم 280 دلار پیشنهاد شده، این روند نشان دهنده 20 تا 30 دلار کاهش در قیمت قراضه است ولی هنوز خریداران ترک به بازار نیامده اند. علت آن رکود بازار مقاطع، بحران اقتصادی اروپا و تعطیلات فصلی است. در عربستان قیمت قراضه داخلی به 280 دلار هر تن رسید که حدودا 22 دلار نسبت به هفته قبل تنزل یافته است. در شمال اروپا بسیاری از کارخانه ها بعلت رکود تولید را متوقف کرده یا به شدت کاهش داده اند در نتیجه در هفته قبل قراضه خرد شده در این منطقه 30 تا 40 یورو هر تن پایین آمد. در خاوردور بعلت افت قیمت و رکود بازار مقاطع اکثر خریداران قراضه به انتظار کاهش قیمت نشسته اند به همین دلیل قیمت قراضه مخلوط 20-80 به 365 دلار هر تن رسید. محصول افریقا تحویل خاوردور 330 دلار عرضه شد که 20 دلار ارزان تر از هفته قبل است ولی خریدار ندارد. اکثر فروشنده ها اعتقاد دارند که قراضه به کف قیمت نزدیک شده است ولی مشکل قیمت نیست بلکه مساله اصلی تقاضاست. با توجه به شرایط فعلی، به نظر نمی رسد که تا یک ماه آینده شرایط بازار قراضه تغییر کند شاید سرعت کاهش قیمت آن کمتر بشود ولی دلیلی برای بهبود بازار آن نیست.

 

بیلت

روند نزولی قیمت قراضه و عدم تقاضا برای مقاطع که در دو ماه گذشته وجود داشته همچنان بر بازار بیلت حاکم است. بیلت نقدی تحویل مدیترانه 391 دلار در بورس لندن معامله شد که نسبت به هفته گذشته 20 دلار کاهش نشان می دهد. قیمت بیلت تحویل بنادر خاوردور محصول سی آی اس 500 تا 510 دلار بود که نسبت به هفته قبل 10 دلار تنزل نشان می دهد ولی خریدارها بدنبال قیمت زیر 500 دلار هستند. بیلت سی آی اس فوب دریای سیاه هم نسبت به هفته قبل 20 تا 30 دلار کاهش یافت و به 420 دلار هر تن رسید. روس ها بیلت را به ترک ها 450 دلار پیشنهاد دادند ولی خریداری نبود در اروپا و سی آی اس تولیدکنندگان بیلت سطح تولید را پایین آورده اند ولی بازار به روند نزولی خود ادامه می دهد. یک ذهنیت اینست که اگر این روند تا پایان ژوئن متوقف نشود رکود بر بازار تا آخر سپتامبر( حوالی مهر ماه) ادامه خواهد یافت چون اوایل اگوست با ماه رمضان مصادف است که عملا بازارها تعطیل می باشد. این ذهنیت در چین هم هست که قیمت بیلت باید کاهش یابد چون کارخانه های زیادی از تولید خود کاسته اند.

بیلت در ایران

بازاربیلت در ایران همچنان ساکت است. در فروردین و اردیبهشت امسال نزدیک به 670 هزار تن بیلت به کشور وارد شده ولی از اول خرداد تا 23 خرداد ماه واردات به شدت افت کرده و به 161 هزار تن رسیده که در مقایسه با 383 هزار تن واردات کل اردیبهشت ماه نزدیک به 60 درصد کاهش را نشان می دهد اما موجودی در بنادر زیاد است. در هفته گذشته بیلت در قیمت 540 تومان در بندر امام خمینی هم پیشنهاد شد این در حالی است که فروشنده های خارجی با اعتبارات اسنادی غیر بانک های ایرانی تا 485 دلار سی اف آر انزلی هم حاضر به فروش بوده اند. بازار مقاطع در ایران بسیار ساکت است همین امر باعث شده تا تقاضای بیلت به نحو وحشتناکی محدود شود، اکثر خریداران بیلت در حد نیاز روزانه شان خرید می کنند در حالی که تولید آنها بیش از 50 درصد کاهش یافته است با توجه به شرایط بازار مقاطع تا پایان تیرماه نباید امیدی به افزایش قیمت بیلت داشت.

 

مقاطع

بازار مقاطع در کل دنیا با مشکل روبروست. در اروپا همه در انتظار سقوط اقتصادی اسپانیا و پرتغال نشسته اند، کاهش ارزش یورو واردات این قاره را عملا به صفر رسانده ، در حالی که صادرات هم به رونق اروپا کمکی نکرده است. این در حالی است که کشورهای افریقا و منطقه خلیج فارس بعلت فصل گرما در رکود بسر می برند در امارات قیمت میله گرد 30 دلار افت کرده و به 613 دلار هر تن رسیده. ترک ها با حدود 30 دلار کاهش قیمت میله گرد را به 600 تا 630 دلار درب کارخانه عرضه کردند که شامل 18 درصد مالیات ارزش افزوده است ولی بعلت افت قیمت قراضه، پیش بینی می شود قیمت باز هم کاهش یابد. بهمین دلیل اکثر کارخانه ها سیاست کاهش تولید را در پیش گرفته اند، آنها میله گرد را در قیمت 510 دلار فوب نقدی عرضه می کنند ولی خریداری نیست در شمال اروپا قیمت میله گرد به 560 یورو تنزل کرد که نشان از 30 یورو کاهش قیمت میداد. انجمن تولیدکنندگان فولاد اروپا به کارخانه ها اخطار داده است که تولید 4 ماهه حدود 30 میلیون بیش از مصرف است و آنها باید تولید را به سرعت کاهش دهند، در خاوردور توکیو استیل ژاپن قیمت میله گرد تحویل جولای را 76 دلار هر تن پایین آورد. در تایوان قیمت مقاطع 19 تا 22 دلار افت کرد در چین بعلت سیاست دولت برای مهار تورم و حباب مسکن بازار مقاطع راکد است و موجودی انبارها بالا. قیمت مقاطع در خلال یکماه گذشته نزدیک به 100 دلار هر تن کاهش یافته ولی تقاضا هر روز محدود تر شده، همه تولید کننده ها به این نتیجه رسیده اند که محدود کردن تولید تنها سیاستی است که آنها باید دنبال کنند تا زیان کمتری را متحمل شوند.

مقاطع در ایران

روز یکشنبه هفته گذشته، کارخانه ذوب آهن با عرضه سبد میله گرد در قیمت 630 تومان ، بازار را زمین زد اما از آنجا که سطح فروش کافی نبود روزهای بعد هم به عرضه خود ادامه داد، این سیاست جو بازار را به شدت تاریک کرده است همه نگران ارزانتر شدن موجودی میله گرد و تیرآهن خود هستند. این سیاست فروش کالا روشی است که همه تجار در پیش گرفته اند. این وضع باعث ارزانتر شدن دیگر انواع میله گرد شده است. روز سه شنبه میله گردهای چینی در تناژهای 2000 تن را تا 580 تومان در تهران پیشنهاد دادند . اکثر دست اندرکاران فکر می کنند که سناریوی سال قبل در حال تکرار است و میله گرد تا قیمت 560 تومان و تیرآهن تا 610 تومان جا برای سقوط دارند علت این امر کاهش تقاضا از یک طرف و تنزل قیمت در بازارهای جهانی از سوی دیگر است.  در حال حاضر بیلت را در قیمت 490 دلار هر تن سی اف آر انزلی و میله گرد را 550 دلار سی اف آر بنادر جنوبی می توان سفارش داد. با توجه به عوارض گمرکی، واردات این کالا به صرفه نیست ولی اگر بیلت را مبنا قرار دهیم، قیمت تمام شده آن پس از ترخیص 520 تومان خواهد بود. با توجه به هزینه های حمل و تبدیل، قیمت میله گرد ساخته شده بیش از 630 تومان درب کارخانه نخواهد بود که با متوسط قیمت 660 تومان که نرخ فروش امروز است فاصله چندانی ندارد. اما اینها معادلات حسابداری است افت قیمت بیلت و کاهش تقاضای مقاطع می تواند باعث رکود بیشتر بازار و تنزل قیمت گردد. به نظر نمی رسد تا پایان تیرماه این شرایط تغییر کند شاید رسیدن به قیمت های سال قبل دور از دسترس نباشد.

 

ورق

قیمت ورق در تمام دنیا بعلت کاهش تقاضا روند نزولي آرامی را داشت. قیمت ورق سرد در خاوردور محصول کارخانه های بزرگ چین 20 دلار تنزل کرد و به 800 دلار سی اف آر رسید ولی کارخانه های کوچک تا 760 دلار هم عرضه کرده اند. صادرات چین در ماه ژوئن معمولا 30 درصد کاهش می یابد که به معنای تنزل قیمت در بازار داخلی است در حال حاضر ورق گرم کویل هر تن 580 دلار سی اف آر بنادر خاوردور از چین پیشنهاد می شود. در ترکیه قیمت ورق گرم به 610 دلار فوب رسیده که 30 دلار نسبت به هفته قبل کاهش یافته است. ورق گرم محصول اکراین هم تحویل ترکیه 550 دلار هر تن پیشنهاد داده شده ولی خریدار نیست. در امریکا ورق گرم کویل 14 دلار هر شورت تن تنزل کرد و به 770 دلار رسید. به نظر می رسد که تولید ورق در امریکا باید 10 درصد کاهش یابد چون از تقاضا بیشتر است. در همه بازارها رکود فصلی همراه با انتظار تنزل قیمت ها دیده می شود بهمین دلیل تقاضا هر روز کمرنگ تر می گردد.

ورق در ایران

بازار ورق در ایران ساکت بود علیرغم آنکه نزدیک به یک ماه است که مبارکه در بازار حضور ندارد.  ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در انزلی به قیمت 540 تومان هر کیلو روی تریلی هم پیشنهاد شد ولی بعلت رکود بازار لوله و پروفیل تقاضا محدود است. ورق گرم ضخامت های 5/2 تا 12 تا 630 تومان در اصفهان برای بعضی عرض ها پیشنهاد شد ولی تقاضا کم است ضمن اینکه این قیمت تقریبا برابر قیمت فروش مبارکه می باشد. ضخامت 12 میلیمتر تا 30 هم در 650 تومان در تهران عرضه می شود که خریدار ندارد . ورق سرد با افت قیمت تا 20 تومان هر کیلو در انزلی عرضه شد ولی موجودی این کالا محدود است بخصوص آنکه واردات خردادماه به شدت کم بوده در بعضی سایزها مثل ضخامت 60/0، 90/0 و 2 میلیمتر عرضه محدود است. ورق گالوانیزه تا مرز 900 تومان هم سقوط کرده است با توجه به عرضه بالا احتمال دارد باز هم این روند ادامه داشته باشد. قیمت وارداتی ورق گرم کویل ضخامت 2 میلیمتر رول عرض یک متر 560 دلار هر تن و ورق سرد قزاق 645 دلار هر تن سی اف آر انزلی است ورق گالوانیزه محصول چین هم تا 850 دلار هر تن پیشنهاد شده ولی خریداری نیست. با توجه به تعطیلات کارخانه ها و رکود ساختمان سازی نباید انتظار بهبود بازار ورق را تا آخر رمضان داشت.  

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۹ خرداد ۱۳۸۹ ۱۱:۱۶
تعداد بازدید : ۷۱۷
کد خبر : ۵,۸۸۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید