به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سلطه انرژی روسیه در اروپا

پایگاه خبری فولاد ایران - سالهاست که ایالات متحده با ساخت و راه اندازی خط لوله نورد استریم 2 که از دریای بالتیک عبور می کند و مستقیماً به آلمان رسیده و در نتیجه اتحادیه اروپا را به ذخایر قابل توجه گاز طبیعی روسیه وصل می کند، مخالفت می کند. در حالی که این خط لوله 11 میلیارد دلاری به پایان رسیده اما هنوز به دلیل مشکلات مربوط به ماهیت بسیار بحث برانگیز ساخت آن، شروع به کار نکرده است. طرفداران این خط لوله استدلال می کنند که این خط برای تامین انرژی اروپا، به ویژه در بحران انرژی کنونی این قاره، ضروری است. اما مخالفان، که امریکا در رأس آن است، می گویند این پروژه نه تنها وابستگی منطقه را به سوخت های فسیلی تداوم می بخشد، بلکه امنیت انرژی اتحادیه اروپا را نیز به خطر می اندازد و به طور خطرناکی وابستگی منطقه به روسیه را افزایش می دهد و مسکو را بسیار قدرتمند می کند.


این خط لوله در حال حاضر به پایان رسیده اما هنوز تأیید نهایی را از آلمان برای شروع عملیات دریافت نکرده است. در حال حاضر، روسیه قدرت چانه زنی بیشتری برای تأیید خط لوله و افزایش دسترسی ژئوپلیتیکی خود در اروپا دارد. از آنجایی که اقتصاد اروپا پس از قرنطینه دوباره زنده شده است و مردم طبق معمول پس از همه گیری زندگی خود را از سر می گیرند، تقاضا برای انرژی بسیار بیشتر از عرضه بوده است، که منجر به تنگنای شدید انرژی و متعاقباً افزایش قیمت در سراسر اتحادیه اروپا شده است. قیمت های انرژی منطقه ای در حال حاضر تقریباً 500 درصد در سال جاری افزایش یافته است و احتمالاً در ماه های سرد زمستان که تقاضای انرژی بطور قابل توجهی افزایش می یابد، بدتر خواهد شد.


با تشدید بحران انرژی اروپا، مسکو عرضه خود را برای برآوردن تقاضای منطقه افزایش نداد، اقدامی که بسیاری از کارشناسان آن را نوعی "باج خواهی انرژی" تعبیر کرده اند تا بتواند دولت آلمان را برای روشن کردن نتیجه، تحت فشار قرار بدهد.


به گزارش فولاد ایران، اروپا نه تنها برای خرید گاز طبیعی به مسکو روی آورده، بلکه به ذخیره سازی زغال سنگ برای زمستان نیز پرداخته است. چین و هند نیز با محدودیت های انرژی روبرو هستند. این امر منجر به افزایش سرسام آور تقاضای زغال سنگ در زمانی شده است که جهان به طور کلی باید سوزاندن زغال سنگ را متوقف کند. در نهایت، این افزایش قیمت انرژی در سراسر جهان نشان می دهد که ما هنوز چقدر به سوخت های فسیلی متکی هستیم تا امنیت انرژی خود را تقویت کنیم، ضمن اینکه قدرت فوق العاده ای به بازیگران اصلی انرژی مانند روسیه می دهد و یک عدم تعادل ژئوپلیتیک خطرناک و ظریف ایجاد می کند.


منبع: Oilprice

۲۰ مهر ۱۴۰۰ ۱۱:۴۱
تعداد بازدید : ۴۸۶
کد خبر : ۵۸,۹۷۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید