به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

مشکل خانه خالی در چین

پایگاه خبری فولاد ایران - چند هفته ای است که شرکت بزرگ املاک و مستغلات چینی اورگراند خبرساز شده است و سرمایه گذاران منتظرند ببینند سرنوشت بدهی عظیم آن چه خواهد شد. همانطور که حل این بحران به کندی پیش می رود، تحلیلگران به یک موضوع اساسی تر اشاره می کنند: بازار املاک در حال سرد شدن است.


 به گزارش فولاد ایران، بانک جمهوری خلق چین اعلام کرد که این شرکت به دلیل سوء مدیریت دچار بحران شده اما خطرات سیستم مالی آن "قابل کنترل" است. زو لان، مدیر بخش بازارهای مالی بانک مرکزی چین در یک نشست خبری گفت: "در سال های اخیر، این شرکت نتوانسته است تجارت خود را به خوبی اداره کند و مطابق با تغییرات بازار فعالیت کند. در عوض، کورکورانه تنوع و گسترش پیدا کرده و در نتیجه شاخص های عملکردی و مالی آن بدتر شده، که در نهایت منجر به این خطرات شده است".


بحران اورگراند معضل خانه های خالی را در چین آشکارتر کرد. مارک ویلیامز، اقتصاددان ارشد آسیایی، تخمین می زند که چین هنوز حدود 30 میلیون ملک فروخته نشده دارد که می تواند 80 میلیون نفر را در خود جای دهد. این رقم تقریباً برابر با کل جمعیت آلمان است. علاوه بر این، طبق این برآوردها، حدود 100 میلیون ملک در چین خریداری شده اما خالی است، که می تواند تقریباً 260 میلیون نفر را در خود جای دهد. این پروژه های مسکونی سالهاست که مورد توجه قرار گرفته و "شهرهای ارواح" را در چین ایجاد کرده است.  


به گفته ویلیامز، نسبت تولیدات اقتصادی مربوط به ساخت و ساز و فعالیتهای مجاور در چین بسیار بیشتر از سایر اقتصادهای بزرگ است. چندین دهه است که این امر به چین کمک کرده تا رشد سریع اقتصادی را حفظ کند. اما سالهاست که منتقدان این سؤال را مطرح می کنند که آیا این موتور رشد باعث ایجاد بمب ساعتی برای دومین اقتصاد بزرگ جهان شده است؟


طی چند ماه گذشته، روند قیمت، ساخت و ساز و فروش مسکن بطور قابل توجهی در چین کاهش یافته و این امر مشکلات اورگراند و سایر توسعه دهندگان قدرتمند را بیشتر کرده است. بانک خلق چین در بیانیه ای متعهد شد "توسعه سالم بازار املاک را حفظ کرده و از حقوق و منافع مشروع مصرف کنندگان مسکن حمایت کند". این بانک گفت اکثر شرکت های املاک به طور پیوسته کار می کنند و شاخص های مالی خوبی دارند و صنعت املاک به طور کلی سالم است. این بانک اظهار کرد "به جز چند مورد استثنا، اکثر توسعه دهندگان اصلی از نظر مالی وضعیت بسیار قوی تری نسبت به اورگراند دارند و باید بتوانند با توجه به ترس از سرایت، بازپرداخت وام های خود را به موقع پرداخت نمایند" طبق گفته سخنگوی این بانک، این امر می تواند "در بحران فعلی بازار" حداقل در کوتاه مدت اطمینان بخش باشد.


منبع: CNN

۲۴ مهر ۱۴۰۰ ۱۲:۲۷
تعداد بازدید : ۵۶۶
کد خبر : ۵۹,۰۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید