به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 41 سال 2021

گزارش هفته 41 سال 2021
(شماره 587)


سنگ آهن
فولاد ایران:  در هفته ای که گذشت متوسط قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین پس از کمی نوسان حدود 1.5 دلار رشد هفتگی داشته 126 دلار هر تن سی اف آر شد. افزایش فعالیت بازار قیمت را پایان هفته صعودی نمود. گرچه موجودی بالای سنگ آهن در بنادر چین بر بازار فشار آورده است.

قراضه
فولاد ایران:  هفته گذشته قیمت قراضه وارداتی سنگین 1 و 2 ( 20-80 ) در ترکیه رشد خوبی داشته از 455 دلار به 490 دلار هر تن سی اف آر رسید.
قراضه صادراتی سنگین کلاس 2 ژاپن با 9 دلار رشد به 463  دلار هر تن فوب افزایش یافت. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز 34 دلار بالا رفته 540 دلار هر تن سی اف آر  شد.
 در بازار داخلی امریکا نیز قراضه خرد شده با 5 دلار بهبود 465     دلار هر لانگ تن شنیده شد.

بیلت
فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار بیلت صادراتی سی آی اس متوسط قیمت با 20 دلار بهبود هفتگی به 620 دلار هر تن فوب دریای سیاه رسید.  در چین هم بیلت وارداتی 710 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد که 5 دلار بهبود داشت.
 در ترکیه قیمت بیلت وارداتی 25 دلار رشد داشته 660 دلار هر تن سی اف آر شد. قیمت بیلت صادراتی ترکیه نیز از 655 دلار به 700 تا 705 دلار هر تن فوب رسید.  
در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت وارداتی از 690 تا 695 دلار به 705 دلار هر تن سی اف آر افزایش یافت.  
همچنین هفته گذشته به گزارش متال بولتن، متوسط قیمت بیلت صادراتی ایران از 637.5دلار به 640 تا 642.5 دلار هر تن فوب بهبود داشت.
بیلت در بازار ایران

بیلت

فولاد ایران:  شمش بازار ساکتی داشت قیمت ضایعات و عرضه محدود آن اجازه کاهش قیمت را نمی دهد. علیرغم قوانین بورس تحویل شمش فروخته شده در بورس با کندی صورت می گیرد.

مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس 5 دلار افزایش داشته 685 دلار هر تن فوب شنیده شد.
در چین قیمت میلگرد صادراتی از 925 دلار به 959 دلار هر تن فوب رسید. میلگرد صادراتی ترکیه نیز  از 675 تا 690  دلار به 725 تا 730 دلار  هر تن فوب بهبود داشت.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز میلگرد 720 تا 725 دلار هر تن سی اف آر و بدون تغییر باقی ماند.
همچنین در بازار امریکا نیز میلگرد در 960 دلار هر شورت تن درب کارخانه باقی ماند. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد از 772 یورو به 805 یورو هر تن درب کارخانه بهبود داشت.
مقاطع در بازار ایران

میلگرد

فولاد ایران: میلگرد بازار آرامی داشت و تقریبا ثابت ماند. اکثر کارخانه ها با کمبود شمش مشکل دارند.

تیرآهن

فولاد ایران: روند قیمت تیر آهن نزولی بود که ناشی از ضعف تقاضاست.

ورق
فولاد ایران:  هفته گذشته ورق گرم صادراتی سی آی اس  در حدود 810 دلار هر تن فوب دریای سیاه ثبات داشت. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین  نیز از 910 دلار به 923 دلار هر تن فوب افزایش داشت.
در ترکیه قیمت ورق گرم وارداتی از 890 دلار به 825 دلار هر تن سی اف آر کاهش داشت. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا نیز 10 دلار افت داشته 875 دلار  هر تن سی اف آر شنیده شد.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم 7 یورو ارزان تر شده به 1040 یورو هر تن درب کارخانه رسید. در بازار امریکا نیز ورق گرم 30 دلار افت داشته 1920 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.
همچنین هفته گذشته متوسط قیمت اسلب صادراتی ایران بنا بر گزارش متال بولتن از 655 تا 662 دلار به 658.5 تا 662 دلار هر تن فوب تغییر جزیی داشت. اسلب سی آی اس نیز از 675 دلار به 685 دلار هر تن فوب بهبود داشت.
ورق در بازار ایران

گرم

فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه 265000 ریال بود که تا روز سه شنبه به 250000 ریال رسید. ورق مبارکه روند نزولی داشت علت آن عرضه های مبارکه و ترس تجار بود تقاضا هم که ترسیده عقب نشسته. ولی قیمت های مبارکه به کف خود نزدیک شده و این روند پایدار نیست در غیر این صورت مبارکه با مشکل فروش محصول در بورس روبرو خواهد شد. این روند می تواند برای ماه های آینده بحث انگیز باشد.

اکسین

فولاد ایران: ورق اکسین در هفته گذشته به کف خود رسید. عرضه های این کارخانه با قیمت ۲۳ هزارتومان پایه و تحویل سه ماهه با ترفندهای بعضی تجار روال بازار را بهم ریخت. باید منتظر هفته های آینده بود چرا که اسلب هرمزگان با محدویت عرضه به علت صادرات روبروست.

کاویان

فولاد ایران: ورق کاویان با افت محدود روبرو شد رکود بازار عامل این کاهش قیمت بود ولی کارخانه عرضه را مدیریت کرد.

سرد

فولاد ایران: ورق سرد با رکود بازار هفته ای نزولی را تجربه کرد. شاید در هفته آینده این روند با دامنه محدود ادامه یابد.

گالوانیزه

فولاد ایران: ورق گالوانیزه روند ثابتی داشت. کاهش قیمت ورق گرم با افزایش قیمت روی که ریشه جهانی دارد تا حدودی جبران شد.
تحلیل هفته :
فولاد ایران: قیمت نفت به صد دلار هر بشکه دارد نزدیک می شود این امر یعنی افزایش قیمت همه کالا ها چون کرایه حمل را بالا می برد ، روی قیمت برق اثر میگذارد و با بالا رفتن قیمت ها باعث افزایش دستمزد می گردد.
قطعی برق در چین ادامه دارد این یعنی افزایش تقاضای شمش ایران.
تولید فولاد در اروپا به علت بالا رفتن قیمت نفت با افزایش قیمت روبرو شده یعنی تقاضای وارداتی اروپا بالا خواهد رفت.
قیمت ضایعات روند صعودی دارد که تاثیر مستقیم روی قیمت فولاد دارد.
در بازار داخلی تقاضا همچنان بسته مانده. امید به ساخت یک میلیون مسکن به زودی به بازار نخواهد رسید. بنابراین عامل اثر گذار در بازار تقاضا نیست.
قیمت ارز همچنان در ثبات نسبی است. احتمال کاهش آن از نظر اصول اقتصادی به سادگی ممکن نیست. از نظر عملی کاهش نرخ ارز بازار را کاملا بهم می ریزد و صادرات را کاهش می دهد. از طرف دیگر باعث افت شاخص بورس می گردد. در حالی که تقاضا در بازار داخلی بسته است و پذیرای عرضه بیشتر نیست. از سوی دیگر از اول آبان تولید آهن اسفنجی احتمالاً  با مشکل گاز روبرو خواهد شد در حالیکه با شروع سرما ضایعات هم با محدویت عرضه روبرو می گردد. بطور خلاصه عرضه محدودتر  می شود. صادرات با افزایش قیمت نفت بالا می رود در حالیکه تقاضا تغییر نکرده یعنی بالا رفتن قیمت. آنچه مشخص نیست مساله نحوه برخورد دولت با کسری بودجه است دولت از طریق فروش اوراق قرضه بازار پول را به شدت محدود کرده است. این روند رکود را تشدید می کند، صادرات را افزایش می دهد و نرخ بهره را بالا می برد. ادامه این روند پایدار نیست چون مدیریت هزینه الزاماً به معنای افزایش درآمد نیست. صحبت از حذف یارانه انرژی است تا کسری بودجه جبران شود ولی بودجه تغییرات دیگری هم نیاز دارد مثل تک نرخی کردن ارز و حمایت از صادرات و به هر حال دولت باید فکری به حال اشتغال بکند که خودش بار آن را به دوش می کشد چون بیش از هشتاد درصد اقتصاد به عهده دولت است. انتظار بعضی از دست اندرکاران این است که با امضا برجام دلار نرخ نزولی بگیرد که چنین چیزی با واقعیات اقتصادی تطبیق  نمی کند. فارغ از تمام این تحلیل ها فعالان اقتصادی باید به مساله قیمت نفت و گاز نگاه جدی داشته باشند روند قیمت این کالا ها همه چیز را تحت تاثیر قرار می دهد. دنیا با کمبود گاز روبرو است و زمستان در راه در نتیجه امکان کاهش قیمت نیست .
اگر صادرات هم صفر بشود در بازار داخلی به علت ساختار هزینه ها امکان کاهش قیمت نیست. تنها ممکن است رکود در بعضی مقاطع زمانی باعث تنزل قیمت بشود که پایدار نمی باشد. اما ادامه رکود یعنی کاهش تولید. تولید هم اگر توان صادرات نداشته باشد باید تعطیل شود که راه اندازی مجدد آن به سادگی نخواهد بود.


بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م. چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران

۲۴ مهر ۱۴۰۰ ۱۲:۵۱
تعداد بازدید : ۱,۲۵۷
کد خبر : ۵۹,۰۱۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید