به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

پیوستن ژاپن به ایالات متحده و سایرین در آزادسازی ذخایر نفت

پایگاه خبری فولاد ایران - جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که دستور آزاد سازی 50 میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک ایالات متحده را در تلاشی هماهنگ با سایر کشورها از جمله ژاپن، برای کاهش قیمت ‌های فزاینده سوخت صادر کرده است. این انتشار به موازات سایر کشورهای مصرف کننده انرژی از جمله چین، هند، جمهوری کره و بریتانیا انجام خواهد شد. ژاپن قرار بود ابتدا نفت چند روزه خود را از ذخایر خود آزاد کند و اعلام کرده است که 5 میلیون بشکه یا کمتر را آزاد خواهد کرد. رسانه های محلی گزارش دادند که دولت ژاپن قرار است روز چهارشنبه این اقدام را به طور رسمی اعلام کند.


به گزارش فولاد ایران، از زمانی که ژاپن با درخواست آژانس بین المللی انرژی در ژوئن 2011 به دلیل وخامت اوضاع در لیبی موافقت کرد، این اولین انتشار ذخایر نفت دولتی ژاپن خواهد بود. کابینه نخست وزیر فومیو کیشیدا روز جمعه بسته محرک اقتصادی 55.7 تریلیون ین (490 میلیارد دلار) در هزینه های مالی تصویب کرد که شامل برنامه یارانه ای برای عمده فروشان و واردکنندگان نفت است تا قیمت بنزین و نفت سفید را به محض رسیدن به آستانه معینی کاهش دهند.


با بیرون آمدن جهان از همه‌گیری کووید-۱۹ و قرنطینه‌های متعاقب آن، تولید نفت با افزایش تقاضا همگام نبود و قیمت‌ها را بالا برد. در ایالات متحده، افزایش قیمت بنزین یکی از دلایل اصلی افزایش تورم است. اعلام آزادسازی ذخایر نفتی توسط بایدن در حالی صورت می گیرد که آمریکایی ها برای فصل تعطیلات آماده می شوند و سفرها افزایش می یابد. طبق آخرین آمار انجمن رانندگان  امریکا، میانگین قیمت سوخت در جایگاه ‌های سوخت 3.41 دلار در هر گالن است که بالاترین سطح از سال 2014 است. این نشان دهنده افزایش 1.29 دلاری قیمت بنزین نسبت به سال گذشته است. ذخایر ایالات متحده، که در انبارهای زیرزمینی در تگزاس و لوئیزیانا نگهداری می شود، بزرگترین منبع اضطراری نفت در جهان است. یک مقام ارشد دولت گفت که عرضه‌ ها از اواسط تا اواخر دسامبر آغاز می‌شود. وی گفت رئیس‌جمهور آماده است تا در صورت نیاز اقدامات بیشتری را انجام دهد و آماده است تا از اختیارات کامل خود با هماهنگی سایر نقاط جهان برای حفظ عرضه کافی در زمان خروج از همه‌گیری استفاده کند.


کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که از 50 میلیون بشکه، 32 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده طی چند ماه آینده آزاد می شود، در حالی که 18 میلیون بشکه از فروش تسریع شده از فروش های مجاز قبلی حاصل می شود. این یکی از بزرگترین آزادسازی‌ها از ذخایر است که از مداخلات ایالات متحده در بحبوحه ناآرامی‌های لیبی در سال 2011 و عملیات طوفان صحرا در سال 1991 پیشی گرفته است.


مقامات اوپک پلاس هشدار دادند که احتمالاً با لغو برنامه‌های افزایش تولید خود و نفی اضافه شدن نفت ذخیره‌شده به بازار پاسخ خواهند داد. کارشناسان می گویند این بن بست مبارزه ای را برای کنترل بازار جهانی انرژی ایجاد می کند و این کشمکش ژئوپلیتیک نفت را تهدید می کند.


بر اساس بیانیه ای، هند اعلام کرد که 5 میلیون بشکه نفت آزاد خواهد کرد. چین سهم خود را فاش نکرد، اما یکی از مقامات غربی آشنا با این موضوع گفت که این سهم نسبتاً کوچک خواهد بود و در محدوده 7 میلیون تا 15 میلیون بشکه خواهد بود. کره جنوبی اعلام کرد که پس از گفتگو با کشورهای شریک در مورد جزئیاتی مانند حجم و زمان تصمیم گیری خواهد کرد اما اشاره کرد که این مقدار ممکن است حدود 3.5 میلیون بشکه باشد. انتظار می رود سهم بریتانیا حتی کمتر باشد.


منبع: Japan Times

۳ آذر ۱۴۰۰ ۱۱:۳۰
تعداد بازدید : ۴۸۷
کد خبر : ۵۹,۴۳۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید