به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

مشکل ماندگار بحران عرضه جهانی

پایگاه خبری فولاد ایران - زنجیره تامین جهانی شکسته شده است. کارشناسان به طوفان کاملی از مسائل اشاره می کنند که با هم ترکیب شده اند و این زنجیره را مختل کرده اند. همه‌گیری کووید-19 بر تجارت در سراسر جهان تأثیر گذاشته و باعث کمبود محصولات و افزایش قیمت‌ها شده است. به گزارش فولاد ایران، اختلالات مداوم به رشد جهانی ضربه می زند.


زنجیره تامین جهانی چیست؟
زنجیره‌ های تامین جهانی شبکه‌هایی هستند که در تمامی قاره‌ها و کشورها به منظور تامین منابع و کالاها و خدمات هستند. این سیستم انتقال کالا از A به B است و اساس اقتصاد جهانی است. وقتی جابجایی کالا متوقف می شود، بحران عرضه جهانی شروع می شود.


بحران عرضه جهانی چگونه آغاز شد؟
گسترش سریع ویروس کرونا در سال 2020، که باعث تعطیلی صنعت در سراسر جهان شد، منجر به کاهش تقاضای مصرف کننده و کاهش فعالیت صنعتی شد. با برداشته شدن قرنطینه ها و افزایش تقاضا، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان کالا به هرج و مرج گرفتار شدند زیرا نمی توانستند به اندازه قبل از همه گیری تولید یا عرضه کنند.


چرا همه چیز کم است؟
تقاضای فزاینده با عرضه محدود همه چیز مواجه شد. بنادر، انبارها و شرکت های حمل و نقل با کمبود نیروی کار مواجه شدند. فقدان کانتینر، مقدار کالاهای موجود برای صادرات را محدود می کرد و در نتیجه انبارها بیش از حد پر می شدند. علاوه بر این، بنادری که مملو از کانتینرهای بارگیری شده بودند، فضای کافی برای دریافت کانتینرهای خالی را نداشتند. همه اینها باعث ایجاد اختلال در تخلیه کشتی های ورودی شد.


کدام بخش ها بیشترین آسیب پذیری را داشتند؟
تنگناهای زنجیره تامین بر بخش‌ها، خدمات و کالاها تأثیر گذاشته است. این موارد از کمبود وسایل الکترونیکی و خودرو، که مشکلات ناشی از کمبود تراشه های نیمه هادی تشدید شد، تا مشکلات در تامین گوشت، دارو و محصولات خانگی را شامل می شود. کمبود برق در ابرقدرت تولیدی جهان، چین، بر این بحران افزود.


چرا قیمت ها افزایش می یابد؟
حمل و نقل کالا در سرتاسر جهان گران‌تر از همیشه شده است زیرا پایانه‌های بندری که موقتاً بسته شده‌اند باعث ایجاد مشکل مضاعف در برخی از بزرگترین بنادر جهان شدند. این امر، همراه با کمبود کالا در میان تقاضای بیشتر، منجر به افزایش قیمت برای همه کالاهای مصرفی شده است.


چه زمانی ممکن است بحران پایان یابد؟
از آنجایی که اقتصادها دوباره روی پای خود ایستاده اند، بحران زنجیره تامین هنوز یکی از بزرگترین چالش هایی است که دولت ها با آن مواجه هستند. این مشکل اکنون در آستانه کریسمس بزرگ شده است و پیش بینی می شود که فصل خرید تعطیلات امسال یکی از گران ترین فصل های تاریخ باشد. بر اساس برآوردهای کارشناسان، عملیات حمل و نقل جهانی تا پایان سال 2022 به حالت عادی باز نخواهد گشت.. اقتصاددانان می گویند با وجود تلاش های جهانی برای کاهش این مشکل، اختلالات زنجیره تامین تا سال 2023 ادامه خواهد داشت.


منبع: راشاتودی

۶ آذر ۱۴۰۰ ۱۲:۱۵
تعداد بازدید : ۴۷۹
کد خبر : ۵۹,۴۴۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید