به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

محافظت اکوسیستم ها از کربن غیرقابل بازیافت

پایگاه خبری فولاد ایران - در طول تابستان گذشته، آتش‌سوزی جنگل‌های کالیفرنیا تا سیبری و حیات وحش را ویران کرد و کل آن را به خاکستر تبدیل کرد. بنابراین کل جهان باید پیامدهای نامعلومی را برای دهه های آینده در نظر بگیرد و آن انتشار گسترده گازهای گلخانه ای است. انواع اکوسیستم ها، از جنگل های بارانی سرسبز گرفته تا زمین های گل آلود ذغال سنگ، حاوی چندین قرن کربن ذخیره شده هستند که به واسطه فتوسنتز جذب شده است. در سراسر جهان، حدود 730 گیگاتن کربن قابل کنترل در طبیعت محبوس شده است. و اگر در اثر آتش سوزی، کشاورزی یا عوامل دیگر مختل شوند، این ذخایر می توانند آزاد شده و گازهای گلخانه ای را در طولانی مدت مستقیماً به هوا وارد نمایند.


از آنجایی که بشریت برای جلوگیری از تغییرات آب و هوایی تلاش می کند، این نوع هزینه های برنامه ریزی نشده می تواند بی سر و صدا بودجه کربن ما را کاهش دهد. برای درک بهتر نحوه توزیع این ذخایر کربن در سراسر جهان، تیم محققان از داده های ماهواره ای پیشرفته برای کنترل هر اکوسیستم روی زمین استفاده کردند و متوجه شدند در هر کیلومتر مربع، این موارد از موثرترین ذخایر کربن در جهان هستند. اما بازیابی آنها نیز از سخت ترین کارهاست. به عبارت دیگر، 139 گیگا تن کربن موجود در این مناطق در صورت آزاد شدن به طور موثر غیرقابل بازیافت هستند و انسان ها نمی توانند آن را به موقع برای جلوگیری از فاجعه آب و هوایی برطرف کنند.


به گزارش فولاد ایران، وقتی این زیستگاه‌های پر کربن در معرض تهدید قرار می‌گیرند، ما نیز تهدید می‌شویم. برای حفظ دو سوم شانس حفظ گرمایش زمین زیر 1.5 درجه سانتیگراد، بشریت فقط می تواند 109 گیگاتن کربن اضافی را به CO2 تبدیل کند. این مقدار کمتر از کل کربن غیرقابل بازیافت در این سیاره و چندین برابر کمتر از کل کربن ذخیره شده توسط طبیعت است. در حال حاضر، انسان ها باید انتشار گازهای گلخانه ای را به نصف کاهش دهند تا معیارهای لازم خود را در راستای جلوگیری از تغییرات اقلیمی برآورده کنند و این کار زمانی که کربن اضافی ذخیره شده در طبیعت را آزاد می کنیم، بسیار دشوارتر می شود.


منبع: مجمع جهانی اقتصاد

۶ آذر ۱۴۰۰ ۱۲:۱۶
تعداد بازدید : ۴۶۰
کد خبر : ۵۹,۴۵۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید