به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

اردوغان از سقوط ارز ترکیه نگران نیست

پایگاه خبری فولاد ایران - پول ملی ترکیه در سال جاری 45 درصد در برابر دلار سقوط کرده است و با این حال به نظر نمی رسد این موضوع رئیس جمهور رجب طیب اردوغان را آزار بدهد. لیر در این هفته با پایین‌ترین سطح خود رسید، اما رهبر ترکیه با حمایت از نرخ‌های بهره پایین، به جنگ اقتصادی خود ادامه می‌دهد.


چرا اردوغان مدلی را ارائه می‌کند که منتقدان هشدار می‌دهند خطرات تورم، افزایش بیکاری و فقر را دارد و این برای ترک‌ها چه معنایی دارد؟ سیاست اقتصادی غیرمتعارف او، پایین نگه داشتن نرخ بهره برای تقویت رشد اقتصادی و پتانسیل صادرات ترکیه با ارز رقابتی است. بسیاری از اقتصاددانان می گویند تورم بالا را می توان با افزایش نرخ بهره کنترل کرد. اما آقای اردوغان نرخ بهره را عاملی می داند که ثروتمندان را ثروتمندتر و فقرا را فقیرتر می کند.


به گزارش فولاد ایران، بانک مرکزی جمهوری ترکیه که توسط آقای اردوغان بازنگری شده است، به تازگی نرخ بهره را از 16 درصد به 15 درصد کاهش داده که سومین کاهش در سال جاری است. تورم در سراسر جهان در حال افزایش است و بانک های مرکزی در مورد افزایش نرخ بهره صحبت می کنند. اما اینجا آقای اردوغان معتقد است که در نهایت تورم کاهش خواهد یافت. اقتصاد ترکیه برای تولید کالاها از مواد غذایی گرفته تا منسوجات به شدت به واردات وابسته است، بنابراین افزایش ارزش دلار در برابر لیر تأثیر مستقیمی بر قیمت محصولات مصرفی دارد.


منبع: BBC

۱۳ آذر ۱۴۰۰ ۱۱:۵۴
تعداد بازدید : ۴۰۸
کد خبر : ۵۹,۵۳۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید