به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چین به دنبال تامین منابع جدید سنگ آهن

پس از گذشت سه سال، تمایل چین به سرمایه گذاری در ذخایر سنگ آهن کشور های دیگر در ماه ژوئن  آرام  شده است. انتظار می رود این روند بر درآمد نیمه اول سال بی اچ پی و ریو تینتو که ماه آینده اعلام می شود تاثیر بگذارد. البته چین هنوز هم به دنبال افزایش سرمایه گذای ها در معادن سنگ آهن خارجی می باشد.

هفته گذشته سومین فولادساز چینی ووهان استیل برای توسعه معادن سنگ آهن در جنوب استرالیا با  شرکتی استرالیایی قراردادی مشارکتی منعقد نمود. شرکت فوق مالک ذخایر سنگ آهن با ظرفیت 2 میلیارد و 282 میلیون تن می باشد. ووهان استیل در این پروژه حدود 90 میلیون دلار سرمایه گذاری نموده و سرمایه کل پروژه یک میلیارد و 500 میلیون تن می باشد و توانایی تولید سالانه 33 میلیون تن سنگ آهن را داراست. قراردادهای مشابه دیگری بین چین و شرکت های معدنی استرالیا منعقد شده است.

از نیمه دوم سال 2009 با افزایش تورم و حباب مسکن در بازار چین، دولت این کشور برنامه های محرک اقتصادی خود را کاهش داده است. به هر حال مازاد تجاری چین در ماه ژوئن افزایش چشمگیری داشت و در 6 ماه بالاترین رکورد را ثبت نمود.

در ماه ژوئن واردات سنگ آهن به چین 15 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و نسبت به ماه مه 1/9 درصد افت داشت و به 47 میلیون و 200 هزار تن رسید. ظاهرا دسامبر گذشته میزان واردات سنگ آهن به چین 62 میلیون و 160 هزار تن بوده و این افت 15 میلیونی یا 25 درصدی قابل تامل است. قیمت فولاد نیز در چین در ماه های اخیر کاهش یافته و قیمت نقدی سنگ آهن در حال حاضر کمتر از قیمت قراردادی بی اچ پی و ریو است که روز جمعه 128 تا 130 دلار ثبت شده است. و 5/7 درصد نسبت به جمعه قبل کاهش داشته.

هند نیز نگران ضرردهی از جانب چین است. هند 25 درصد واردات سنگ آهن چین را در سال 2005 در دست داشت ولی در سال 2009 سهم آن به 17 درصد رسید.  ظاهرا هند نیز همچون استرالیا، برزیل و افریقای جنوبی در حال از دستدادن فرصت هاست. با کاهش خرید چینی ها در فصل اول سال مالی جاری، صادرات سنگ آهن هند به چین 15 درصد افت داشت. در فصل فوق صادرات سنگ آهن هند به چین از 24 ملیون و 500 هزار تن مدت مشابه سال قبل به 20 میلیون و800 هزار تن رسید.

چین خریدار اصلی سنگ آهن خلوص پایین هند است ولی با اعمال محدودیت های دولتی برای صدور این نوع سنگ آهن، تجار هندی با مشکلات زیادی مواجه شدند. چین 60 درصد سنگ آهن با خلوص 60 تا 64 درصد هند را می خرد و  خریدارن بعدی  ژاپن و کره هستند.

چینی ها واردات از هند را کنار گذاشتند تا اختلاف عرضه و تقاضا را به حداقل برسانند. همچنین کشور های دیگری چون بولیوی و ویتنام نیز به چین سنگ آهن می دهند و نقش هند را به عنوان تنها عرضه کننده کمرنگ نموده اند. همچنین بحران اروپا نیز بر افت صادرات هند به چین تاثیر گذار بوده است.

گرچه سهم هند از بازار سنگ آهن چین کاسته شده ولی این کشور در تلاش است رتبه سوم صادر کنندگان به چین را بعد از استرالیا و برزیل حفظ کند. با  افزایش 80 درصدی کل صادرات هند  به چین، در 5 ماه اول سال 25 میلیارد دلار بین این دو کشور داد و ستد شد.

چین که با تقاضای بالای خود عامل اصلی رشد قیمت سنگ آهن در جهان بوده حال با کاهش تقاضا که در نتیجه سیاست مالی جدید آن است بر روند قیمت های جهانی به شدت تاثیر گذار خواهد بود.

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۴ تیر ۱۳۸۹ ۰۷:۴۶
تعداد بازدید : ۶۷۸
کد خبر : ۶,۲۳۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید