به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازارفولاد – گزارش هفته 28

سنگ آهن

قیمت سنگ آهن هفته گذشته همچنان رو به نزول بود. در روز شنبه سنگ آهن با خلوص 62 درصد تحویل بنادر چین 121 دلار و 80 سنت معامله می شد و خلوص 58 درصد 5/93 دلار. اما روز پنج شنبه قیمت سنگ آهن 62 درصد به 117 دلار و 60 سنت و 58 درصد به 91 دلار و 4 سنت رسید. گذشته از آنکه قیمت سنگ آهن کاهش یافته، حجم معاملات هم کمتر شده است. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در معاملات سواپ سنگاپور برای ماه اگوست 8 دلار و برای ماه سپتامبر 8 دلار و 25 سنت کمتر معامله شده است.

 زمزمه های تغییر قیمت گذاری فصلی این روزها خیلی جدی تر شده است. همه نگران کاهش رشد اقتصادی چین در نیمه دوم سال جاری میلادی هستند. دولت چین با محدود کردن سقف اعتبارات، شناور شدن نرخ یوان و محدودیت معافیتهای مالیاتی به این تفکر دامن زده است.

 با توجه به شرایط فعلی، کارخانه ها ماهانه 4 میلیون تن از تولید خود کاسته اند. همین امر باعث شده که در ماه گذشته واردات سنگ آهن چین 2 درصد کاهش یابد. هنوز موجودی آهن در انبارها و بنادر آزاد چین بالاست. گفته می شود جمع این موجودی ها بیش از 60 میلیون تن است که بیشترین سهم آن ورق گرم می باشد. با توجه به این شرایط چشم انداز قیمت سنگ آهن برای حداقل دو ماه آینده نزولی به نظر می رسد.

 

قراضه

قیمت قراضه در همه بازارها به اوج خود رسیده و احتمال کاهش آن به شدت وجود دارد. علت این است که ترک ها پس از خریدهایی که در هفته های گذشته انجام داده اند از بازار عقب نشسته اند. آنها پس از خرید بیش از یک میلیون تن قراضه با توجه به افزایش قیمت قراضه و عدم تغییر قیمت میله گرد صادراتی دست از خرید کشیده اند ضمن آنکه ماه رمضان در پیش است.

خریدهای ترک ها باعث شده است تا قسمت عمده ای از موجودی قراضه در انبارها کاسته شود به همین علت صادرکنندگان قراضه به دنبال حفظ قیمت آن هستند. در حال حاضر قراضه 20-80 ، 340 دلار سی اف آر بنادر ترکیه از اروپا پیشنهاد می شود و قراضه کلاس آ3 روی 325 دلار . همین کالا تحویل بنادر چین 360 تا 375 دلارو تحویل بنادر ژاپن 350 دلار عرضه می گردد این در حالی است که ترک ها از بازار خارج شده اند و احتمالا تا دو ماه دیگر به بازار باز نخواهند گشت .

 از سوی دیگر رکود بازار فولاد در چین، تقاضای چینی ها را به حداقل رسانده است . قیمت قراضه 20-80 امریکا تحویل بنادر خاوردور به 375 تا 380 دلار رسیده است. در خاوردور به علت رکود فصلی و تعمیرات کارخانه ها تقاضای قراضه رو به کاهش است . کارخانجات کره ای قیمت خرید قراضه خود را هفته گذشته بین 5 تا 37 دلار بسته به کشور عرضه کننده و نوع کالا کاهش داده اند . در اطریش و سوئد قیمت قراضه هفته گذشته 30 تا 37 یورو کاهش یافت در فرانسه 5 تا 10 یورو.

 این روند برای دست اندرکاران قراضه کاملا قابل پیش بینی بود . به نظر می رسد که تنزل قیمت قراضه آرام شود ولی تا پایان ماه اگوست ادامه یابد . البته همه پیش بینی می کردند که از ماه می تا اوایل پاییز تقاضای قراضه ضعیف باشد.

 

بیلت

قیمت بیلت در بورس لندن این هفته نسبت به هفته گذشته در معاملات نقدی تا 10 دلار افزایش پیدا کرد ولی حجم معاملات به علت اینکه تقاضا در بازار واقعی بیلت چندان زیاد نیست افزایش نیافت . با توجه به افزایش قیمت ها، فروشنده ها سعی می کنند که آرام آرام قیمت را بالا ببرند ولی تقاضای محدود بازار این اجازه را نمی دهد.

 در شمال افریقا قیمت 5 تا 10 دلار توسط فروشنده ها بالاتر عرضه شد. اما خریدارها حاضر نیستند قیمت بیش از 500 دلار هر تن سی اف آر را بپردازند. در خاوردور پیشنهاد فروش در پایه 540 دلاربه بالا بوده است ولی خریدارها حاضر به خرید بالاتر از 530 دلار نیستند همین امر باعث شده است که قیمت بیلت در هفته گذشته تقریبا به ثبات برسد. قیمت بیلت محصول سی آی اس فوب بنادر دریای سیاه در پایه 470 دلار در آخر هفته ثابت شد.

 بعضی از دست اندرکاران انتظار دارند با توجه به کاهش قیمت قراضه، قیمت بیلت هم پایین بیاید در حالی که عده ای دیگر معتقدند با توجه به کاهش سطح تولید کارخانه ها، قیمت بیلت حداکثر 10 تا 20 دلار پایین خواهد آمد و پس از آن ثابت می ماند .

بیلت در ایران

قیمت بیلت در هفته گذشته صعودی بود. اول هفته بیلت سایز 150 و 100 میلیمتر، 550 تومان روی تریلی عرضه می شد. اما در پایان هفته سایز 150 به 570 تومان هم رسید در حالی که عرضه آن بسیار پایین بود. این در حالی است که بعضی از پیشنهادها برای سایز 150 در قیمت 590 تومان هر کیلو هم در بازار شنیده می شد.

 افزایش قیمت بیلت ناشی از دو علت است اول کاهش عرضه آن که به علت کاسته شدن واردات در دو ماه اخیر است و دوم افزایش قیمت مقاطع بخصوص میله گرد در بازار داخلی . نباید فراموش کرد که قیمت بیلت با نرخ 570 تومان هر کیلو تحویل روی تریلی در انزلی، با توجه به قیمت فروش مقاطع، سود بسیار کمی را نصیب تولید کننده مقاطع می نماید. به همین دلیل اکثر خریداران با احتیاط معامله می کنند و حجم معاملات بالا نیست. چون به نظر آنها بازار مقاطع شکننده و ضعیف است و هر لحظه احتمال کاهش قیمت مقاطع می رود. بخصوص که ماه رمضان هم در پیش است و از تقاضای مقاطع کاسته خواهد شد .

 

مقاطع

مقاطع در بازار جهانی با تغییرات کمی روبرو بود. بازار مقاطع در منطقه خلیج فارس تقریبا ثابت بود. فروشنده های مقاطع سعی دارند به علت افزایش قیمت قراضه و بیلت، میله گرد خود را گران تر بفروشند. در حالی که رکود فصلی و نزدیکی ماه رمضان تقاضای مقاطع را در این منطقه به حداقل خود رسانده است . در عربستان قیمت میله گرد تغییری نکرد و ثابت ماند .

 عرضه کنندگان میله گرد در سی آی اس قیمت مقاطع را بطو متوسط 20 دلار افزایش دادند . استدلال آنها برای افزایش قیمت این است که قیمت قراضه بالا رفته و تولید کارخانه ها پایین آمده است. تقاضا در خود روسیه خوب است و کشورهای مسلمان باید تا قبل از ماه رمضان موجودی انبارهای خود را کامل نمایند. با توجه به موارد فوق ترک ها قیمت تولیدی میله گرد را 15 دلار هر تن بالا بردند .

 این در حالی است که تقاضا همچنان ضعیف است قیمت مقاطع در امریکا 20 دلار هر شورت تن کاهش یافته است علت آن پایین بودن تقاضا و افت قیمت قراضه است. در چین کارخانه ها قیمت مقاطع را کاهش دادند بخصوص برای میله گرد . افت قیمت آنها 7 تا 15 دلار هر تن بود با این حرکت قیمت مقاطع در بازار چین باز هم کاهش خواهد یافت . احتمال می رود با توجه به رکود در بازارچین قیمت مقاطع رو به کاهش گذارد.

مقاطع در ایران

از اوایل هفته جنبشی برای افزایش قیمت مقاطع شروع شد. قیمت تیرآهن در تهران هر کیلو 10 تومان بالاتر اعلام شد. نبشی بطور متوسط 5 تا 10 تومان افزایش قیمت داشت، ناودانی بین 5 تا 20 تومان بالاتر گفته می شد. قیمت تیرآهن بال پهن هم 40 تومان هر کیلو افزایش یافت. از روز دوشنبه قیمت ها کمی کاهش یافت اما فروشنده ها عرضه خود را محدود کرده بودند. از روز سه شنبه بعدازظهر به بعد قیمت ها دوباره رو به بالا رفت. علت بالا رفتن قیمت ها اینست که تقاضای میله گرد برای مسکن مهر افزایش یافته و از سوی دیگر حجم عرضه میله گرد و تیرآهن از طرف ذوب آهن کاهش یافته است.

شاید بالا رفتن قیمت بیلت به افزایش قیمت مقاطع کمک کند اما این افزایش قیمت ناشی از بالا رفتن تقاضا به تنهایی نیست. در تیرماه حجم واردات تیرآهن به شدت کاهش یافته ولی هنوز تیرآهن های کره، چین، روس و ترکیه در انبارها و بنادر موجود است.

 با بالا رفتن قیمت در بازار پیشنهاد فروش این کالاها هم شروع خواهد شد. این روند می تواند تا ماه رمضان ادامه داشته باشد اما با شروع ماه رمضان و به دنبال سرما در بعضی از مناطق معلوم نیست که بازار تقاضا برای مقاطع در چه شرایطی قرار گیرد.

 

ورق

تمامی خبرها حاکی از آنست که بازار ورق روند نزولی را در پیش گرفته است. مهمترین عامل این مطلب کاهش تقاضا در چین، بالا بودن موجودی ها در این کشور و پایین آوردن قیمت از طرف کارخانه های لیدردر این کشور می باشد. هفته گذشته بائو استیل اعلام کرد که قیمت انواع ورق را بین 44 تا 70 دلار هر تن برای تحویل ماه بعد کاهش داده است این در حالی است که حجم موجودی ورق در بازار چین به بیش از 15 میلیون تن می رسد . از 15 جولای( 24 تیرماه ) که معافیتهای صادراتی حذف می شود تجار چینی شروع به ارزان فروختن کالای خود می کنند. این مطلب در هفته قبل دیده شده ولی پیش بینی می شود که با کاهش قیمت بائو استیل از 24 تیر این روند سرعت بیشتری را به خود بگیرد. آمار موجودی های اعلام شده شامل کالاهایی است که در خود چین موجود است نه در بنادر آزاد این کشور. بنابراین در هفته های آینده باید شاهد آن بود که حجم انبوهی از ورق گرم به بازارهای خاوردور از چین سرازیر شود.

این امر در اروپا و امریکا هم به نوع دیگری صورت گرفته است. در امریکا تولید ورق در خلال یک ماه نزدیک به 40 هزار شورت تن کاهش یافته که ناشی از رکود فصلی و افزایش موجودی انبارهاست . در این شرایط اکثر کارخانه ها سعی می کنند با کاهش قیمت، میزان فروش خود را بالا ببرند. اکثر خریدارها سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته اند. در امریکا جو بازار بسیار بی اعتماد شده است. قیمت ورق گرم که یک ماه قبل 740 دلار هر شورت تن بود به 580 دلار هر شورت تن و ورق سرد که 820 دلار معامله می شد به 700 دلار هر شورت تن رسیده است. در روسیه برخلاف دیگر نقاط دنیا کارخانه ها به دنبال افزایش قیمت هستند بطور مثال ام ام ک قیمت ورق گرم خود را فوب بنادر دریای سیاه 570 دلار اعلام نموده کارخانه سورستال ورق گرم کویل را 550 و ورق سرد را 700 دلار فوب پیشنهاد می دهد ولی تقاضا بسیار کم است. در اروپا قیمت ورق گرم کویل 15 یورو هر تن کاهش یافت و به 590 یورو هر تن رسید. قیمت ورق سرد هم 13 یورو هر تن پایین آمد.

 یک نظر سنجی هفته گذشته نشان می دهد که دو سوم دست اندرکاران ورق انتظار دارند قیمت ها باز هم پایین بیاید. آنها این روند را برای سه ماه آینده پیش بینی می کنند و علت آن کاهش تقاضا عنوان شده است. این در حالی است که موجودی انبارها در همه جای دنیا به غیر از سی آی اس که تولید خود را کاهش داده است به شدت بالاست.

ورق در ایران

قیمت ورق گرم 2 میلیمتر رول در انزلی اوایل هفته 5700 ریال هر کیلو معامله می شد اما در پایان هفته به 6000 ریال هر کیلو رسید. احتمال دارد در اوایل هفته آینده قیمت این کالا کمی کاهش یافته و به زیر 600 تومان هر کیلو برسد ولی منحنی قیمت این کالا رو به افزایش است که ناشی از کاهش واردات و افزایش تقاضای آن با فعال شدن مسکن مهر می باشد. ورق گالوانیزه به علت محدودیت واردات در طول هفته گذشته ثابت ماند اما ورق سرد علیرغم تمایل به بالا رفتن تغییر چندانی نداشت.

 در حال حاضر موجودی ورق گرم کویل ضخامت 5/2 تا 5 میلیمتر در بازار کم است ولی رکود حاکم بر بازار اجازه افزایش قیمت را نمی دهد. محدودیت عرضه ورق سرد از طرف مبارکه هم باعث شده قیمت ورق سرد وارداتی ثابت بماند. این در حالی است که قیمت ورق گالوانیزه به علت محدودیت عرضه ثابت مانده اکثر دست اندرکاران اعتقاد دارند با توجه به کاسته شدن تعداد عرضه کنندگان کالا به ایران در ماه های آینده عرضه ورق با محدودیت روبرو شود و طبعا از اول پاییز قیمت ها باید روند صعودی به خود بگیرد.

 در حال حاضر قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر محصول سی آی اس تحویل در انزلی 560 تا 570 دلار، ورق سرد محصول قزاقستان 645 دلار و ورق گالوانیزه محصول قزاقستان 780 دلار با اعتبار اسنادی دیداری عرضه می گردد .

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۷ تیر ۱۳۸۹ ۱۵:۵۸
تعداد بازدید : ۶۹۴
کد خبر : ۶,۲۷۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید