به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بازار اسلب در چه حال است

 اواخر ژوئن تا اوایل جولای بازار جهانی اسلب تحت تاثیر شرایط متفاوتی قرار گرفت. از طرفی افزایش قیمت قراردادی سنگ آهن و کک در فصل سوم، هزینه های تولید را بالاتر برد. علی رغم افت 20 درصدی قیمت نقدی سنگ آهن در مقاسیه با قیمت پایه در اواسط ژوئن، اغلب فولادسازان آسیایی قرارداد فصلی با عرضه کننده ها منعقد نمودند تا تامین منظم مواد اولیه خود را بیمه کنند. طبق آمار شرکت های تایوانی، متوسط هزینه تولید یک تن اسلب در ماه جولای به 560 دلار در هر تن رسید.

از طرف دیگر رکود بازار ورق، مانع از افزایش قیمت محصولات نیم ساخته شد. با چنین شرایطی اوایل جولای در بازار هایی که قیمت ها  فصل دوم بالا بود افت قیمت شدیدی را تجربه کرد. این بازار ها شامل اروپا، امریکا و همچنین خاور دور بود که در نتیجه مازاد ظرفیت صادرات چین و ژاپن  در ماه مه تا ژوئن تحت فشار قرار گرفتند. هنوز فولاد سازان آسیایی به توافقی نرسیده اند. اوایل جولای، تولید کننده های کره ای قیمت های داخلی را بالا بردند ولی چاینا استیل تایوان قیمت های آگوست تا سپتامبر را کاهش داد. ولی در هر حال بسیاری از نورد کاران در این منطقه با احتیاط عمل می کنند و از خرید محصولات نیم ساخته در حجم بالا پرهیز می کنند.

در نتيجه می توان گفت که وضعیت قیمت فصل سوم اسلب در خاور دور در خطر است. عرضه کننده ها نتوانستند قیمت ها را 40 تا 50 دلار نسبت به آوریل تا ژوئن افزایش دهند البته افتی نیز دیده نشد.

تنها برزیلی ها که امیدوار بودند بتوانند قیمت ها را به 640 تا 650 دلار در هر تن سی اف آر برسانند  مجبور شدند کاهش قیمت هایی اعمال نمایند. در واقع قیمت ها مشابه 600 تا 610 دلار سی اف آر فصل دوم بوده. چیز زیادی عاید روسیه و اوکراین هم نشد قیمت اسلب آن ها همچون سه ماه گذشته 560 تا 580 دلار سی اف آر بود. حدود 5 تا 15 دلار ارزان تر است. همین نتیجه، به قیمت کاهش عرضه محصولات نیم ساخته به دست آمده است.

کارخانه ایلیچ مجبور شد قیمت اسلب خود را برای بازار های خاور میانه و کره جنوبی در حدود  460دلار فوب کاهش دهد. دیگر تولید کنندگان سی آی اس همین کالا را 470 تا 500 دلار فوب پیشنهاد داده اند. معلوم نیست که قیمت اسلب در بازار نقدی در نیمه دوم تابستان به زیر 450 دلار فوب یا کمتر می رسد یا نه.

وضعیت بازار جهانی قراضه به میزان بالایی به وضعیت ورق گرم و ورق برشی بستگی دارد. اغلب کارشناسان،  رشد جزیی تا پایان تابستان و بهبود بیشتر در سپتامبر تا اکتبر را پیش بینی نموده اند. ولی نقش کشورهای توسعه یافته حیاتی است. در هر حال اکنون دلیل زیادی برای خوش بین بودن به آینده وجود ندارد و تا اوایل پاییز احتمال بهبود قابل توجه، چندان بالا نیست.

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۸ تیر ۱۳۸۹ ۱۰:۳۰
تعداد بازدید : ۷۶۹
کد خبر : ۶,۲۸۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید