به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

رشد اقتصادی چین و بازار صادرات هند

از قرار معلوم سیاست های چین برای کاهش سرعت رشد اقتصادی آن جواب داده و در فصل دوم سال نشانه هایی از کاهش سرعت نمایان شده است. فصل دوم سال رشد اقتصادی چین 3/10 درصد بود در حالی که فصل اول 9/11 درصد و سه ماهه پایانی سال 2009 این رقم 7/10 درصد بوده است.

این آمار مقامات چینی را خوشحال کرده ولی مطمئنا در سطح جهان نگرانی ها افزایش خواهد یافت. به خصوص که کاهش تولید بر حجم واردات سنگ آهن چین نیز تاثیر گذار خواهد بود.

کاهش سرعت رشد اقتصادی به نفع چین است چون از رشد بیش از حد و ضرر های ناشی از آن جلوگیری می کند. کارشناسان انتظار دارند رشد اقتصادی چین تا پایان سال سرعت کمتری داشته باشد و دولت چین سعی دارد این نرخ را ثابت نگه داشته و تورم را کنترل کند. ولی مطمئنا رشد اقتصادی این کشور هیچ  وقت منفی نخواهد شد.

نرخ تورم در چین ماه ژوئن 9/2 درصد بود در حالی که ماه مه نرخ 1/3 درصد ثبت شده است. در نیمه اول سال نرخ تورم چین در سطح مورد انتظار دولت یعنی  حدود 3 درصد بود.

نگرانی از کاهش سرعت رشد اقتصادی چین در سطح جهان از این مسئله است که واردات آن کاهش یابد. تولید صنعتی چین در ماه ژوئن 7/13 درصد رشد داشت در حالی که در ماه مه 5/16 درصد بوده است. همچنین میزان سرمایه گذاری های ثابت نیز کاهش یافت.

تا پایان سال جاری کاهش حجم واردات چین،  به خصوص بر بازار هند  تاثیر گذار خواهد بود چرا که با افت صادرات عدم توازن تجاری دو کشور نیز بیشتر خواهد شد.

نیمه اول سال صادرات هند به چین 80 درصد کاهش یافت که بیشتر ناشی از صادرات سنگ آهن  بوده. صادرات سنگ آهن 63 درصد کل صادرات هند به چین را در بر می گیرد.

ماه های اخیر با کاهش تولید فولاد، میزان تقاضای سنگ آهن نیز نزولی بوده و برخی فولاد سازان چینی تولید را کاهش داده اند.

مرکز خدمات فولاد ایران

۳۱ تیر ۱۳۸۹ ۰۸:۵۲
تعداد بازدید : ۷۲۲
کد خبر : ۶,۳۴۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید