به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نا امیدی بازار فولاد جهان از افزایش قیمت ها تا پایان سال 2010

علت آن که همه می گویند در سطح جهان عرضه فولاد از تقاضا فراتر رفته به خوبی در تعطیلی حجم بالایی از ظرفیت تولید کارخانه های مختلف نمایان است. هنوز لازم است تا در کشور های توسعه یافته میزان تولید فولاد به سطح قبل از رکود اقتصادی برسد. میزان استفاده از ظرفیت فولاد تولید سراسر جهان 80 درصد است که رقم خوبی است ولی تنها به دلیل تقاضای خوب آسیاست. صنعت فولاد جهان در سال 2009 رشد خوبی داشته چرا که دولت ها در اوج رکود برنامه محرک اقتصادی گسترده ای اجرا نمودند.

در این میان عملکرد کارخانه آرسلورميتال  که یک استثنا بوده و در فصل دوم سال از سود 7/1 میلیارد دلاری خود خبر داد، مجبور شده تا سه کوره خود را در اروپا و امریکا تعطیل کند.

حال این کارخانه کوره قوس الکتریکی خود را در امریکا مجددا فعال می کند و مدعی است که امریکا نسبت به اروپا وضعیت بهتری دارد. البته نمی توان وضعیت آرسلورمیتال را به کل امریکا ارجاع داد چرا که در امریکا تقاضا در رکود است و موجودی ها همچنان رو به افزایش.  یو اس استیل بزرگترین فولاد ساز امریکا در فصل دوم سال ضرر سنگینی متحمل شد.

آرسلورمیتال که تولید سال گذشته آن 5/77 میلیون تن بود یعنی بیش از 15 میلیون تن بیشتر از کل تولید دو رقیب نزدیک آن یعنی بائو استیل و پوسکو، احتمالا این فصل از 70 درصد ظرفیت تولید خود استفاده می کند که 8 درصد نسبت به فصل دوم افت خواهد داشت. بدون شک بزرگترین فولاد ساز جهان با ظرفیت کمتر تولید خواهد داشت. از طرف دیگر هیچ کارخانه ای حاضر نیست که با بهبود در بازار، ظرفیت تولید خود را بالا ببرد. در واقع علاوه بر دلایل صرفا اقتصادی از جمله رکود بازار چین یا افت تقاضا در اروپا، آنچه که موجب افت قیمت ها شده رشد عرضه نسبت به تقاضاست.

بدون شک آرسلورمیتال خود را برای کاهش سوددهی در فصل جاری که سپتامبر به پایان می رسد آماده نموده. البته این کارخانه ادعا داشته در بسیاری موارد توانسته افزایش هزینه مواد اولیه را به قیمت محصولات خود منتقل کند از جمله این که با خودرو سازان قراردادهای جدیدی منعقد نموده است. ولی سوال اینجاست که آیا باز هم چنین فرصتی خواهد داشت تا مشتریان  را راضی به بالا بردن قیمت ها کند.

بدون شک صنعت فولاد جهان موقعیت نامساعدی دارد از طرفی قیمت مواد اولیه رو به بالاست ولی صنعت فولاد قادر نیست این افزایش قیمت را بر دوش خریداران فولاد بیاندازد. آنچه که به فولاد سازان لطمه شدیدی زده سیستم قیمت گذاری فصلی است که به شرکت های معدنی اجازه می دهد از کوچکترین افزایش قیمت در بازار نقدی سود ببرند.

هنوز مشخص نیست که آیا چین قصد دارد سیاست های محدود سازی رشد اقتصادی را به زودی کمتر کند یا نه. در مورد امریکا روند رو به بهبود درفصل دوم کاسته شد و همه را نگران این مسئله کرد که آیا اقتصاد امریکا برای مدتی طولانی در رکود خواهد ماند یا نه. طبق آمار اعتماد مصرف کنندگان به بازار در ماه جولای به کمترین درصد 9 ماه اخیر رسید. به نظر کارشناسان باید همچنان نگران احتمال وقوع یک رکود شدیدتر باشیم. در حال حاضر هیچ کس به اقتصاد های برتر جهان که در تلاشند خود را از شدیدترین رکود اقتصادی بی سابقه از جنگ جهانی دوم تا کنون نجات دهند اقتصادی سالم نمی گوید. اعتماد مصرف کننده ها به بازار در اغلب کشور های غربی به درصد دوره رکود نزدیک تر شده و این نگرانی از رکودی شدیدتر را افزایش می دهد. در صنعت فولاد زمانی که مازاد ظرفیت وجود دارد فولادسازان ترجیح می دهند تا به هر طریقی فروش را بالا ببرند تا این که کوره های خود را تعطیل کنند. بنابراین هستند کسانی که قیمت ها را به شدت کاهش می دهند تا دوام بیاورند از این رو اغلب کارشناسان امیدی به بهبود قیمت فولاد در دو فصل باقی مانده از سال 2010 ندارند.

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۱ اَمرداد ۱۳۸۹ ۰۹:۰۳
تعداد بازدید : ۴۳۵
کد خبر : ۶,۵۹۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید