به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ژاپن برنده احتمالی استراتژی ایالات متحده در چین

پایگاه خبری فولاد ایران- سیاست های سخت که در ابتدا به عنوان آسیب رساندن به متحدان تلقی می شد، ممکن است به عنوان کمک به شرکای واشنگتن ختم شود.
طی چند ماه گذشته، شرکت‌های ژاپنی در بخش‌های فناوری حیاتی و پیشرفته به دلیل عقب ماندن از رقابت و شکست سریع در تبدیل شدن به یک بازار فناوری جهانی در حال تغییر، تحت فشار شدید سهامداران و سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند.
تقریباً در همان زمان، اعلام شد که سازنده خودروهای برقی چینی Nio قصد دارد طوفانی در دنیا به راه بیندازد.
مدتی است که این تصور وجود دارد که برتری چین در فناوری‌های پیشرفته و حیاتی، از جمله EV، باتری‌ها و نیمه‌هادی‌ ها، هر گونه تلاشی را برای جدا شدن از غارتگر اقتصادی جهان نه تنها بیهوده، بلکه معکوس می‌کند. آنها می گویند که ایالات متحده در کشمکش تجاری خود با چین تنها است.
اما همه چیز به این سادگی نیست. در حالی که سیاست‌های صنعتی اخیر آمریکا در ابتدا اشتباه گرفته شده است، اما در میان مخالفان اولیه مانند ژاپن و کره جنوبی مورد توجه قرار گرفته است. در واقع، این کشورها اکنون بیشترین سود را از استراتژی واشنگتن برای چین دارند.
در حالی که درست است که متحدان و شرکای آمریکا در ابتدا نسبت به قوانین داخلی مانند قانون تراشه ابراز نگرانی کردند، اما متحدانی مانند استرالیا و ژاپن برای افزایش همکاری در بخش‌های حیاتی مانند مواد معدنی حیاتی و زنجیره‌های تامین باتری، توافق‌نامه‌ها و قراردادهایی را با ایالات متحده منعقد کرده‌اند.
اما نگرانی ها عمدتاً در بخش نیمه هادی ها و شرکت های صادرکننده خودرو به آمریکا بود. تولید باتری داستان کاملاً متفاوتی است، مزیت نسبی که چین در حال حاضر از آن برخوردار است و منتقدان اجماع جدید واشنگتن به آن اشاره کرده اند.
شایان ذکر است، ژاپن بیشترین سود را از سیاست های صنعتی آمریکا مانند قانون کاهش تورم (IRA) دارد، که یارانه های سخاوتمندانه ای را برای تولید باتری برای خودروهای برقی و ذخیره سازی ارائه می دهد.
تولیدکنندگان ژاپنی که زمانی پیشرو در تولید باتری های سرب-اسید بودند، به طور پیوسته سهم بازار خود را نسبت به همتایان چینی و کره جنوبی خود از دست دادند، به ویژه در بازار باتری های لیتیوم یون. در طول دهه گذشته، کره جنوبی و چین به طور پیوسته سهم بازار را در یک صنعت بسیار رقابتی به دست آورده اند. در سال 2022، در میان 10 تولیدکننده برتر باتری، بیش از چهار شرکت چینی، دو شرکت کره جنوبی و تنها یک سازنده باتری ژاپنی وجود داشت: پاناسونیک، با کمتر از 6 درصد سهم بازار جهانی.
به گزارش فولاد ایران، قانون کاهش تورمIRA  به ژاپن این فرصت را می دهد تا بتواند به رقبای خود، به ویژه چین برسد. در سال 2015، چین تولیدکنندگان باتری چینی را برای یارانه های سخاوتمندانه در لیست سفید قرار داد و در اصل تولیدکنندگان کره جنوبی و ژاپنی را از رقابت حذف کرد.
ایالات متحده به سرعت تا سال 2023، یک سیاست صنعتی مشابه را با تفاوت عمده در رویکرد خود آغاز می کند. دولت بایدن، از همان ابتدا، مکانیسم‌هایی را برای افزایش بحث و هماهنگی میان متحدان و شرکا ایجاد کرده است تا از مزایای سیاست‌های صنعتی، مانند IRA، استفاده کند، در حالی که هیچ شریکی را در این فرآیند منزوی نمی‌کند. ثمره این بحث ها و گفتگوها، قراردادهایی است که با استرالیا و ژاپن امضا شده است.
دولت بایدن آشکارا از محدودیت های خود برای بازسازی مجدد تولید باتری بدون حمایت شرکای خود در شرق آسیا آگاه است و با درک محدودیت‌های خود، به درستی از سازندگان باتری ژاپنی و کره‌ای برای جاه‌طلبی‌های خود برای تقویت مجدد خودروهای برقی استقبال کرده است.
کشورهایی که توافقنامه تجارت آزاد با ایالات متحده دارند ممکن است از مزایای ارائه شده تحت سیاست های صنعتی سود ببرند. اینها شامل کشورهایی مانند کانادا و مکزیک می‌شوند که توافقنامه ایالات متحده-مکزیک-کانادا، شیلی با توافق تجارت آزاد شیلی و استرالیا با توافق تجارت آزاد استرالیا - و البته توافق تجاری محدود بین ژاپن و ایالات متحده.
از آنجایی که به بخش باتری و مواد معدنی به صنایع حیاتی مربوط می شود، ایالات متحده و ژاپن یک معامله تجاری بر روی مواد معدنی مورد استفاده در ساخت باتری خودروهای الکتریکی را اعلام کردند که کلید تقویت زنجیره تامین آنها و اعطای دسترسی گسترده تر خودروسازان ژاپنی به اعتبار مالیاتی خودروهای الکتریکی جدید 7500 دلاری آمریکا خواهد بود. توافقی که به سرعت مورد مذاکره قرار گرفت، دو کشور را از اعمال محدودیت‌های صادراتی دوجانبه در مورد مواد معدنی که برای باتری‌های برقی حیاتی هستند، منع می‌کند.
در حالی که شرکت‌های ژاپنی در برابر رقابت بومی تحت حمایت دولت در چین شکست خوردند، در ایالات متحده در نتیجه مستقیم سیاست‌های دولت بایدن در جهت محدود کردن مشاغل چینی در بخش‌های حیاتی، شرکت‌های ژاپنی مسیر را به‌روشنی برای آن‌ها مشخص کرده‌اند.
ایالات متحده یکی از بزرگترین بازارهای خودرو و باتری است. با توجه به اینکه ژاپن و کره جنوبی دو کشوری هستند که بخش‌های خودروسازی قوی دارند و بخش‌های تولید باتری را تکمیل می‌کنند.
در حالی که تولیدکنندگان باتری ژاپنی با کمتر از 6 درصد سهم بازار، تا حدودی به رقابت با کره جنوبی نزدیک می شوند، هم افزایی توکیو و واشنگتن در حوزه سیاست خارجی به ژاپن برتری قابل توجهی نسبت به کره جنوبی، به ویژه در بازارهای خارجی می دهد. ژاپن با استفاده از گروه‌های چندجانبه مانند چهارگانه و چارچوب اقتصادی هند و اقیانوسیه، می‌تواند به سرعت در زنجیره‌های ارزش فناوری حیاتی پیشرفت کند.
در ماه ژوئن، تویوتا از برنامه‌های خود برای گسترش به بازار خودروهای برقی با خودروهای جدید با برد طولانی‌تر تا اوایل سال 2026 خبر داد. در اوایل سال، بزرگترین خودروساز جهان، تحت فشار منتقدان، قول داد که به رقبای چینی و تسلا برسد.
سیاست‌های خارجی و صنعتی ایالات متحده می‌تواند سرنوشت برنامه‌های ژاپن برای رسیدن به رقابت چین را تغییر دهد. به هر حال، تویوتا، پاناسونیک و دیگر شرکت‌های ژاپنی که در نتیجه مستقیم IRA در ایالات متحده سرمایه‌گذاری می‌کنند، نشانه‌ای از مشارکت ایالات متحده با متحدانش در رقابت با چین است.
منبع: Japan Times

۱۴ تیر ۱۴۰۲ ۱۳:۱۱
تعداد بازدید : ۳۲۰
کد خبر : ۶۶,۱۱۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید