به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

باز هم نرخ یوان نسبت به دلار کاهش یافت

پنج شنبه گذشته دولت چین ارزش یوان را نسبت به دلار به شدت پایین آورد و همه بازار ها را متعجب ساخت و از طرفی  اثر میزان افزایشی را که از ژوئن با شناور تر شدن یوان نسبت به دلار به دست آمده بود از بین برد. عملکرد دولت چین در رابطه با نرخ یوان یک مسئله سیاسی بسیار حساس است چه بسا این حرکت بازهم به تلاش  کنگره امریکا برای افزایش فشار ها بر چین بیانجامد تا که نرخ یوان را تغییر دهد.

روز چهارشنبه ین ژاپن نسبت به دلار  به بالاترین سطح در 15 سال گذشته رسید تا پایان روز پنج شنبه هر دلار 91/85 ین بود در حالی که چهارشنبه 40/85 ین بود. در سطح جهان دلار نسبت به ارز های دیگر قوی تر شد چون سرمایه گذارها همچنان توجه بیشتری به دلار امریکا دارند آن هم به دلیل وضعیت اقتصادی نگران کننده جهان. یورو که نسبت به دلار افت شدیدی داشته روز پنج شنبه 2827/1 دلار معامله شد.

با این حال بیشترین توجه به چین است که بانک مرکزی این کشور نرخ برابری دلار به یوان را در بالاترین سطح 7 هفته گذشته  یعنی 8015/6 یوان قرارداد. خارج از بورس دلار 7851/6 یوان معامله شد که در این سطح، یوان تنها 6/0 درصد نسبت به دلار از  19 ژوئن  تا کنون بالاتر رفته است که آن زمان چین اعلام کرده بود انعطاف پذیری یوان را افزایش خواهد داد.

این حرکت چین نظریه ای را تقویت می کند که این کشور نه تنها نمی خواهد ارزش یوان را بالا ببرد بلکه پایین تر نیز خواهد آورد. تنها این طور  می توان افت ارزرش یوان را توجیه نمود که بانک مرکزی چین می خواهد به طور مصنوعی نرخ برابری دلار و یوان را بالا ببرد تا فضای کافی برای افت بیشتر را ایجاد نماید.

زمانی که هفته های اخیر دلار نسبت به ارز های مهم دیگر افت شدیدی داشت، نرخ یوان تغییر چندانی نداشت. آمار دیگری می گوید مازاد تجاری چین افزایش قابل توجه ای داشته و همه این امور از لزوم افزایش ارزش یوان خبر می دهند.

آخرین آمار ها حاکی از آن است که کسری تجاری امریکا و چین در ماه ژوئن به بیشترین سطح دو سال اخیر رسیده. که 17 درصد نسبت به ماه قبل آن بیشتر شده به 26 میلیارد و 200 میلیون تن رسید. این هفته چین اعلام کرد مازاد تجاری آن در ماه جولای به اوج 18 ماه اخیر معادل 28 میلیارد و 700 میلیون تن رسید.

 کسری تجاری و همچنین افت ارزش یوان باز هم سیاستگذاران امریکایی را به تکاپو خواهد انداخت. مقامات امریکایی پیش از این اظهار داشتند که اگر ارزش یوان نسبت به دلار کاهش یابد مسئله ساز خواهد شد به ویژه که از ژوئن تا کنون رشد چندانی نیز نداشته است. به عقیده آن ها این امر نه تنها برای امریکا بلکه برای چین و سراسر دنیا  مشکل ساز خواهد بود. با این اوصاف باز هم احتمال حرکت های تنبیهی امریکا بر علیه چین بالا می رود.

به نظر مقامات امریکایی تنها راه حل، اعمال فشار بر چین برای تغییر سیاست هاست و تاریخ به آن ها نشان داده که همیشه با کاهش فشار ها چین از مسیر اصلاح سیاست های خود باز هم خارج می شود.

همچنین این تغییر نرخ یوان در نتیجه خبر تداوم کندی حرکت رشد اقتصادی چین نیز بوده است. رشد تولیدات صنعتی چین در جولای 4/13 درصد بوده که 3/0 درصد نسبت به ماه قبل افت نمود. همچنین میزان اعطای وام های بانکی و خرده فروشی ها پایین تر از سطح مورد انتظار بوده است.

مرکز خدمات فولاد ایران
۲۶ اَمرداد ۱۳۸۹ ۰۸:۱۵
تعداد بازدید : ۲,۹۴۷
کد خبر : ۶,۶۳۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید