به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تنش های تجاری تعرفه ای علیه چین

پایگاه خبری فولاد ایران- ایالات متحده و اتحادیه اروپا مشغول "ریسک زدایی" زنجیره تامین هستند، اما پکن برنامه خود را برای خودمختاری اقتصادی دارد.
به گزارش فولاد ایران، در حالی که دومین اقتصاد بزرگ جهان با رکود عمیق املاک دست و پنجه نرم می کند، صادرات سه صنعت جدید این کشور: خودروهای الکتریکی، محصولات انرژی خورشیدی و باتری‌های لیتیومی، رشد سریع داشته است. نسل جدید صادرات سبز چین - که طبق گفته وانگ، 30 درصد سال به سال به 1 تریلیون یوان (139.3 میلیارد دلار) در سال 2023 افزایش یافت – چشم اندازها را تقویت کرده است. اما این امر برای شرکای تجاری کشورهای توسعه‌ یافته، چشم‌انداز واردات کم‌هزینه چین به بازارهای آن‌ها و از بین بردن مشاغل در صنایع مهمی مانند خودروسازی و انرژی خورشیدی و بادی هشدار فزاینده‌ای را برانگیخته است.
در اواخر سال جاری، کمیسیون اروپا قرار است تحقیقات ضد یارانه ای را در مورد تولید خودروهای برقی چینی به پایان برساند که می تواند به تعرفه های بالاتر برای واردات چین منجر شود. بروکسل همچنین در حال بررسی اقدامات پشتیبانی اضطراری برای صنعت تولید پنل های خورشیدی خود، در راستای تحقیقات ضد دامپینگ است. در همین حال، ایالات متحده کنترل صادرات محموله های فناوری پیشرفته به چین را اعمال کرده است. اتحادیه اروپا و ایالات متحده، برای استفاده از اصطلاح ترجیحی مقامات، تنوع بخشیدن به منابع محصولات کلیدی خود - و غربالگری سرمایه گذاری برای شرکت های چینی را تشدید می کنند و اساساً معاملات را برای نگرانی های امنیت ملی بررسی می کنند.
پکن تحقیقات ضد یارانه اتحادیه اروپا در مورد خودروهای الکتریکی را «حمایت گرایی برهنه» خوانده و از «ریسک زدایی» انتقاد کرده است. اما منتقدان غربی استدلال می‌کنند که سیاست‌گذاری چین برای دهه‌ها سوداگرایانه بوده است. آنها شکایت دارند که با موانع فزاینده ای برای دسترسی به بازار چین روبرو هستند.
طبق گزارش رسانه های دولتی، خودروهای برقی برند چینی 79.9 درصد از بازار داخلی را در سال 2022 در اختیار داشتند. چیزی که واقعاً غرب را در مورد شرکت های فناوری پاک چینی نگران کرده است این است که فناوری آنها غالباً برتر از ایالات متحده و سایر اقتصادهای پیشرفته است. تحقیقات ضد یارانه ای کمیسیون اروپا در مورد تولید خودروهای برقی چینی که سهم بازار را به دست آورده است، می تواند به تعرفه های بالاتر برای واردات چین منجر شود.
با رکود بازار املاک چین و عدم تمایل مصرف کنندگان به خرج کردن، بانک های چینی وام بیشتری به تولیدکنندگان می دهند و این نگرانی را در اروپا به ویژه از اینکه موج دیگری از کالاهای ارزان در راه است افزایش می دهد. تحلیلگران می گویند اگر اتحادیه اروپا تحقیقات ضد یارانه ای خود را با جریمه کردن خودروهای چینی به پایان برساند، پکن احتمالاً تلافی خواهد کرد. سال گذشته پکن با اعمال محدودیت برای محموله‌های دو فلز مورد استفاده در تراشه‌سازی، گالیم و ژرمانیوم، که دارای محدودیت‌هایی است، به محدودیت‌های صادراتی ایالات متحده پاسخ داد.

منبع: فایننشال تایمز

۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ۱۰:۲۹
تعداد بازدید : ۲۲۸
کد خبر : ۶۸,۶۵۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید