به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چگونه می توان دارایی های مسدود شده روسیه را برای اوکراین به کار انداخت

پایگاه خبری فولاد ایران- در حالی که مجلس نمایندگان آمریکا کمک به اوکراین را رد می کند، دیگر سیاستمداران غربی به دنبال منبع جایگزینی برای تامین مالی آن هستند. چشم آنها به دارایی هایی به ارزش 260 میلیارد یورو (282 میلیارد دلار) متعلق به روسیه است که از زمان تهاجم گسترده روسیه در دو سال پیش مسدود شده است.
سروصدای فزاینده‌ای در حمایت از موارد اخلاقی و عملي برای استفاده از این پول برای کمک به پرداخت هزینه دفاع اوکراین وجود دارد. در 27 فوریه، جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، خواستار بازگشایی ارزش این دارایی‌ها شد. اما بیشتر این مجموعه در بلژیک قرار دارد و اتحادیه اروپا در مورد قانونی بودن استفاده از آن اختلاف نظر دارد.
به گزارش 
فولاد ایران، تحریم ها از لحاظ تاریخی با این هشدار همراه بوده اند که اگر متجاوزی مانند روسیه رفتار خود را تغییر دهد، می تواند پول خود را پس بگیرد. غرامت معمولاً پس از پایان خصومت‌ها با یک دولت شکست خورده مذاکره می‌شود، در حالی که گلوله‌ها در حال پرواز هستند، تحمیل و اجرا نمی‌شوند. گرفتن این پول به این دیدگاه که قبلاً در جنوب جهانی رایج بود، می افزاید که آمریکا و متحدانش تنها زمانی به قوانین بین المللی پایبند هستند که برای آنها مناسب باشد. از آنجا که مورد غرب در برابر تهاجم روسیه غیرقانونی بودن آن است، این بوی نفاق می دهد.
با این حال بی‌عدالتی که اوکراین متحمل شده آشکار است، نیاز این کشور به پول نقد ضروری است و بودجه دولت‌های غربی محدود است. بنابراین وکلا در تلاش برای یافتن مکانیسم‌های هوشمندانه‌ای هستند که از طریق آن می‌توان از سبد سهام روسیه به‌طور قانونی بهره برداری کرد. برنامه های آنها شامل انتقال ادعای غرامت از اوکراین به غرب و جبران آن در برابر دارایی های روسیه است.
راه ساده تری هم وجود دارد. حدود 190 میلیارد یورو از دارایی ها در بلژیک توسط Euroclear، یک متولی کنترل می شود. بازده سرمایه‌گذاری و بازپرداخت‌های اصلی که به روسیه منتقل می‌شود، در عوض به‌عنوان موجودی نقدی انباشته می‌شوند که در حال حاضر حدود 132 میلیارد یورو است و بانک یوروکلیر می‌تواند به طور سودآوری در آن سرمایه‌گذاری کند. این استدلال که روسیه حقی برای این بازپرداخت ها ندارد، نسبتاً بحث برانگیز است، به ویژه به این دلیل که Euroclear معمولاً بهره ای را بابت دارایی های نقدی پرداخت نمی کند.
بودجه رایگان به Euroclear کمک می کند تا سودهای فوق العاده ای کسب کند. اتحادیه اروپا قبلاً به شرکت دستور داده است که آنها را حذف کند و آنها را بین سهامداران توزیع نکند. در 28 فوریه اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، گفت که زمان آن رسیده است که در مورد گرفتن پول و ارسال آن به اوکراین صحبت کنیم. این امر باعث کاهش سرمایه می شود: یوروکلیر در سال 2023 4.4 میلیارد یورو از این دارایی ها به دست آورد.
اتحادیه اروپا می تواند بهتر پیش برود. جریان درآمد از دارایی های روسیه ادامه خواهد داشت. بنابراین اتحادیه اروپا می‌تواند خودرویی را راه‌اندازی و تضمین کند که بدهی‌های آن با استفاده از درآمدهای بودجه روسیه تامین می‌شود. با انتشار اوراق قرضه، این وسیله نقلیه می تواند مبلغ زیادی را برای ارسال مستقیم به اوکراین جمع آوری کند. سرمایه گذاری موجودی نقدی 132 میلیارد یورویی در بدهی پنج ساله آلمان حدود 3.2 میلیارد یورو در سال به همراه خواهد داشت که برای تامین تقریباً 114 میلیارد یورو بدهی مشترک اتحادیه اروپا در همان سررسید کافی است. این ارقام با انتساب بیشتر پرتفوی روسیه به پول نقد افزایش خواهد یافت. چنین مبالغ هنگفتی هم اکنون هزینه مهمات را می پردازد و به روسیه نشان می دهد که اوکراین قدرت ماندگاری اقتصادی برای ادامه جنگ را دارد.
اگر روسیه با شرایط رضایت‌بخش صلح نکند، اتحادیه اروپا هرگز مجبور نمی‌شد یک پنی از پول خود را برای پرداخت بدهی خرج کند. اما اگر این اتفاق بیفتد، اتحادیه اروپا ممکن است در نهایت در شرایط پایان جنگ، رشد اقتصادی و سود صلح را نیز دریافت کند. مهم‌تر از همه، اوکراین می‌تواند حجم زیادی از پول نقدی را که اکنون به شدت به آن نیاز دارد، بدون تضعیف هیچ یک از اصولی که برای آن مبارزه می‌کند، دریافت کند.


منبع: اکونومیست

۱۳ اسفند ۱۴۰۲ ۱۱:۵۵
تعداد بازدید : ۲۵۱
کد خبر : ۶۸,۹۶۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید