به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

انواع جک قالب بندی و قیمت آن

انواع جک قالب بندی و قیمت آن

پایگاه خبری فولاد ایران- امروزه بسیاری از سقف سازه‌ها، بتنی هستند. برای ساختن سقف‌های بتنی نیاز به تجهیزاتی از جمله جک قالب بندی است. قیمت جک قالب بندی بسته به نوع و وزن آن متفاوت است. در این مقاله قرار است قیمت جک قالب بندی را بررسی می‌کنیم. پس با مدرن سازان همراه باشید.
جک قالب بندی چیست؟
برای قالب بندی بتن، بتن مایع در قالب ریخته می‌شود. تا زمانی که بتن خشک نشده و شکل قالب را نگرفته است، نیاز به جک دارد تا آن ها نگه دارد و وزن بار را تحمل کند. از جک قالب بندی در سازه هایی از جمله طاق ضربی، تیرچه بلوک، دال بتنی و وافل استفاده می‌شود. این نوع جک‌ها توانایی تحمل وزنی بالغ بر ۵/۱ تن را دارند و تا ارتفاع ۳.۵ متر تولید می‌شوند.
با وجود سوراخ‌های تعبیه شده در لوله‌های مادگی (قسمت پایینی جک) امکان تنظیم ارتفاع براساس ارتفاع سازه وجود دارد. همچنین استفاده از جک‌های قالب‌بندی برای کفراژ بندی زیر تیرهای بتنی با اتصال تی‌سر جک بر روی جک‌های سقفی، کار قالب‌بندی را راحت‌تر می‌کند.
انواع جک قالب بندی
جک‌ قالب بندی، به دو نوع جک سقفی و جک شاقل کننده دسته بندی می‌شوند که هرکدام کاربرد و مشخصات خود را دارند. به همین دلیل قیمت جک قالب بندی با یکدیگر متفاوت هستند.
2

3

جک سقفی چیست؟
جک سقفی، یکی ابزارهای نگه‌دارنده موقت است که در هنگام سفت شدن بتن سقف استفاده می‌شود. از این نوع جک قالب بندی برای تثبیت سقف و تحمل بار استفاده می‌شود. این گونه از فروریخته شدن سقف جلوگیری می‌شود. جک‌های سقفی از چهار قسمت نری، مادگی، کفی و رزوه جک تشکیل شده است.
قیمت جک قاب بندی سقفی بسته به نوع سبک، نیمه سنگین و سنگین بودن متفاوت است. به طوری‌که جک‌های سنگین می‌توانند وزنی تا ۲۱ کیلوگرم را تحمل کنند و به تبع آن قیمت بیشتری دارند. اما برای سازه‌های معمولی که وزن بار حدود ۱۳ کیلوگرم است، می‌توان از جک‌های سبک که قیمت مناسب‌تری دارند استفاده کرد.
جک شاقول کننده
یکی دیگر از انواع جک قالب بندی، جک شاقول کننده است که به آن “شمع حمایتی” نیز گفته می‌شود. این نوع جک‌ها یک سیستم حمایتی هستند که برای مهار فشار بتن ریزی در پشت قالب‌ها استفاده می‌شوند و از ریختن ساختار قالب‌بندی جلوگیری می‌کند. همچنین وظیفه شاقول کردن قالب‌ها را نیز برعهده دارد. جک شاقول کننده در چهار نوع تک بازویی (تلسکوپی)، جک شاقول کننده دوبازویی، سولجر شمع حمایتی، شمع لچکی ثابت در دو ارتفاع ۳ و ۵ متر تولید می‌شوند.
این نوع جک‌ها از نظر ظاهری و کاربرد متفاوت هستند اما همه آن‌ها از سه جز جک،‌ بدنه و پیچ‌های تنظیم شونده تشکیل شده‌اند. با کمک پیچ‌های تنظیم شونده می‌توان دیوار را شاقول کرد و قسمت نشیمن‌گاه جک با اتصال به پای جک نقش پایه ایمنی برای بتن ریزی انجام می‌دهد. این پایه ایمنی با انتقال نیرو‌های جانبی به زمین باعث ثابت نگه داشتن قالب می‌شوند.
4
مزایا و معایب جک قالب بندی
جک‌های قالب بندی نیز مانند دیگر جک‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که در این بخش برخی از این مزایا و معایب مهم که بر قیمت جک قالب بندی تاثیر می‌گذارد را با هم بررسی می‌کنیم.
•    مزایا
•    نصب سریع و آسان: جک‌های قالب بندی در کمترین زمان ممکن اجرا و دمونتاژ می‌شوند. این امر باعث افزایش سرعت در ساخت سازه می‌شود.
•    امکان استفاده چند باره: جک‌های قالب بندی یکبار مصرف نیستند و می‌توان از آن‌ها بارها استفاده کرد. این امر سبب می‌شود تا قیمت جک قالب‌بندی دست دوم به مراتب از نو آن کمتر شود. البته توجه داشته باشید جک‌های دست دوم از کیفیت پایین‌تری برخوردار هستند و نباید در سازه‌های سنگین و خاص استفاده شوند.
•    انعطاف پذیری زیاد: بر روی لوله جک سوراخ‌هایی وجود دارد که با آن‌ها می‌توانید ارتفاع مورد نظر خود را تنظیم کنید. همچنین این جک‌ها در سه وزن متفاوت برای وزن بار تحملی مختلف تولید می‌شوند.
•    مقرون به صرفه : قیمت جک قالب بندی نسبت به کاربردی که دارد بسیار مناسب است.
•    حمل و نقل آسان: جابه‌جایی و حمل و نقل این جک‌ها بسیار آسان است و نیاز به دقت زیاد در هنگام حمل وجود ندارد.
•    معایب
ه    ایمنی پایین: شاید مهم‌ترین عیبی که این جک‌ها دارند، ایمنی پایین آن‌هاست که در صورت رعایت نکات ایمنی می‌توان از خسارت‌های مالی و جانی به افراد جلوگیری کنید.
ک    عدم امکان استفاده در ارتفاع زیاد: جک‌های قالب بندی تا ارتفاع ۵ متر طراحی شده‌اند و برای سازه‌های بیشتر نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
وزن بار چه تاثیری بر قیمت جک قالب‌بندی دارد؟
جک‌های قالب‌بندی در دو نوع سبک و سنگین تولید می‌شوند. جک سبک، ضخامت حدودا ۲ میلی‌متر در هر دو جز نری و مادگی دارد. این جک‌ها در سه ارتفاع ۵/۳، ۴ و ۵ متر با سه وزن ۱۳، ۱۵ و ۵/۱۷ کیلوگرم تولید می‌شود. به همین دلیل فشار بار کمی را می‌توانند تحمل کنند و قیمت کمتری نیز دارند.
با وجود بالاتر بودن قیمت جک قالب‌بندی سنگین، آن‌ها می‌توانند فشار بار بیشتری را تحمل کنند و در سازه‌ها سنگین استفاده می‌شوند. ضخامت بخش نری و مادگی جک حدود ۵/۲ میلی‌متر است. این جک‌ها در سه ارتفاع ۵/۳، ۴ و ۵ متر با سه وزن ۱۶، ۱۸ و ۲۱ کیلوگرم تولید می‌شود
منبع : modernsazan.com


۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۱۱
تعداد بازدید : ۹۰
کد خبر : ۶۹,۲۳۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید