به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چین در حال حرکت به سمت استقلال کامل پولی

پایگاه خبری فولاد ایران- دومین اقتصاد بزرگ جهان در شرف حرکت به سمت استقلال پولی است و با انجام این کار سیستم پولی بین‌المللی کنونی را نابود خواهد کرد. چین نه تنها باید اقتصاد خود را تقویت کند، بلکه باید بدهی های خود را نیز کاهش دهد. این کشور با 311 درصد تولید ناخالص داخلی، یکی از بالاترین نسبت بدهی غیرمالی به تولید ناخالص داخلی را در بین اقتصادهای بزرگ دارد.
به گزارش 
فولاد ایران، در حالی که بار بدهی اکثر کشورها نسبت به تولید در حال کاهش است، به لطف رشد تولید ناخالص داخلی اسمی بالا و کاهش قیمت اوراق بدهی، چین همچنان به گزارش افزایش بدهی نسبت به تولید ناخالص داخلی ادامه می دهد.
در آستانه بحران مالی جهانی در دسامبر 2007، کل بدهی های غیرمالی چین تنها به 142 درصد تولید ناخالص داخلی رسید. رژیم هدف گذاری نرخ ارز، با محدود کردن رشد پول نسبت به رشد کل بدهی، چین را به سطوح بالاتر بدهی نسبت به تولید ناخالص داخلی سوق داد.
زمان آن فرا رسیده است که مقامات چینی از اهرم های پولی برای ایجاد رشد تولید ناخالص داخلی اسمی بالاتر استفاده کنند. این به معنای اجازه دادن به نرخ ارز برای تنظیم سطح رشد گسترده پول لازم برای کاهش بار چین است. سیستم پولی بین‌المللی کنونی زمانی پایان مي‌یابد که چین این استقلال پولی را کامل به دست بگیرد.
اظهارات اخیر رئیس جمهور شی جین پینگ مبنی بر اینکه بانک خلق چین (PBoC) باید برنامه خرید اوراق قرضه را برای ایجاد نقدینگی داخلی بیشتر راه اندازی کند، ممکن است اولین نشانه ای باشد که هدف گذاری نرخ ارز در دستور کار سیاست کاهش یافته است.
اقدام PBoC برای تسریع نرخ رشد پول گسترده و ایجاد رشد بالاتر در تولید ناخالص داخلی اسمی، با نرخ ارز ثابت سازگار نیست، به ویژه در دورانی که تجارت و جریان سرمایه از چین به عنوان بخشی از "محافظت دوستانه" ایالات متحده دور می شوند.
زمان آن فرا رسیده است که چین یک سیاست پولی متفاوت و کاملا مستقل پیدا کند. از سال 1994، چین برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز خود به ویژه در رابطه با دلار آمریکا مداخله کرده است. این مداخله در سال 1998 به این رویکرد سیاست پولی پیوست.
بانک‌های مرکزی جهان توسعه‌یافته، سیاست‌های پولی خود را برای تناسب با پویایی تورم جهانی که چین به‌طور فزاینده‌ای تعیین می‌کند، تنظیم کردند. حزب کمونیست چین نقطه تکیه‌ای ایجاد کرد و بانک‌های مرکزی با هدف‌گذاری تورم اهرمی از طریق سیاست نرخ بهره و گسترش ترازنامه‌های خود ایجاد کردند. در حالی که کاهش نرخ مبادله یوان، در واکنش به رشد بسیار بیشتر عرضه ارز، شبح کاهش تورم صادراتی را افزایش می دهد، بعید است بقیه جهان به چین اجازه دهد سهم بیشتری از تجارت جهانی را در اختیار بگیرد. محتمل ترین واکنش، اعمال تعرفه ها و ترسیم مرز واضح تر بین کشورهای همسو با چین و کسانی است که منفعت خود را در جاهای دیگر می بینند.
از دست دادن دسترسی به ظرفیت تولیدی چین، تورم جهانی بالاتری را به همراه دارد. مقامات جهان توسعه یافته در حال حاضر به سمت مداخله گرایی بیشتر کشیده می شوند تا اطمینان حاصل کنند که عدم تعادل ناخالص سیستم پولی قدیمی (عمدتاً سطوح بدهی بیش از حد) با حداقل نابسامانی های اجتماعی-سیاسی از بین می رود. چنین مداخله‌گری ما را به سیستمی برمی‌گرداند که به عنوان سرکوب مالی شناخته می‌شود که پس از جنگ جهانی دوم، سطح بدهی بیش از حد را کاهش داد. این سیستم پولی جهانی جدید، چالش‌های اساسی را برای سرمایه‌گذاران به همراه می‌آورد که آن‌ها بدون درک عمیق از تاریخ مالی، برای عبور از آن‌ها مجهز نیستند.


منبع: فایننشال تایمز

۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۲۷
تعداد بازدید : ۸۷
کد خبر : ۶۹,۲۳۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید