به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

اقتصاد جهانی به کجا می رود؟

پایگاه خبری فولاد ایران- کریستین لاگارد این هفته پس از صحبت در مورد شکست طلسم افزایش قیمت ها و نرخ های بهره بالا، لحظه های خوشی را نوید داد. لحن آسوده او که در جاهای دیگر در واشنگتن در جریان نشست های بهاری صندوق بین المللی پول و بانک جهانی منعکس شد، قابل درک بود.
به گزارش 
فولاد ایران، اقتصاد پررونق ایالات متحده، افزایش تقاضای داخلی در هند و کاهش فشارهای قیمتی در سایر نقاط، شانس رکود جهانی را به صفر رسانده است. صندوق بین‌المللی پول در حال حاضر رشد اقتصادی جهان را 3.2 درصد در سال جاری پیش‌بینی می‌کند که از رشد 2.9 درصدی پیش بینی شش ماه پیش، امیدوارکننده تر است.
با این حال، هر گونه جشن و شادی بر سر فرود نرم آشکار در میان روسای بانک مرکزی و وزرای واشنگتن به شدت توسط دو عامل کاهش یافت. اول اینکه فشارهای ثابت قیمت در ایالات متحده نرخ بهره فدرال رزرو و در نتیجه هزینه های استقراض جهانی را برای مدت طولانی تری بالاتر نگه می دارد. این امر به بازارهای نوظهور با مقادیر زیادی بدهی دلاری ضربه می زند و برنامه های بانک مرکزی اروپا و سایر بانک های مرکزی برای کاهش نرخ های خود را پیچیده می کند.
دوم دلیل بزرگ‌تر در افق، پیش‌بینی غم‌انگیز چشم‌انداز رشد جهانی در بقیه این دهه بود. کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول، پیش از نشست‌ها هشدار داد، اگر سیاست‌گذاری به‌طور چشمگیری تغییر نکند، اقتصاد جهانی در خطر سقوط قرار دارد. این خطر به ویژه در برخی از فقیرترین کشورهای جهان که احتمالاً از همتایان خود در بازارهای نوظهور و اقتصادهای پیشرفته عقب تر خواهند بود، مشهود است.
ترس مقامات این است که کشورها، به‌ویژه آن‌هایی که جمعیت آن‌ها سالخورده است و فضای بودجه کمتری دارند، برای معکوس کردن این روند تلاش کنند. دونالد کوهن، نایب رئیس سابق فدرال رزرو ، می‌گوید که پس‌زمینه جهانی احتمالاً سخت‌تر از شرایط خوش‌خیم‌تر دیده‌ شده در دهه‌های اخیر باقی خواهد ماند. او می‌گوید: «اقتصاد جهان با تغییراتی از جمله همه‌گیری و جنگ‌ها مواجه است. این به وضوح خبر بدی برای اقتصاد جهانی است.» علاوه بر این، افزایش بزرگ در عرضه نیروی کار جهانی که در دهه‌های قبل مشاهده شد، کاهش یافته است و منجر به فشارهای صعودی بر هزینه‌ها و قیمت‌ها شده است. کوهن می افزاید: «باید بانک های مرکزی با آن مقابله کنند.» منبع بزرگ نگرانی دیگر برای شرکت کنندگان، تکه تکه شدن سیستم تجارت جهانی است، به طوری که کشورها - از جمله دو اقتصاد بزرگ جهان، ایالات متحده و چین - به طور فزاینده ای به تعرفه ها و یارانه ها برای محافظت از منافع داخلی متوسل می شوند. گیتا گوپینات، معاون اول مدیر عامل صندوق بین المللی پول، قبلاً در مورد تأثیر مخربی که تکه تکه شدن تجارت می تواند بر تولید ناخالص داخلی جهانی داشته باشد هشدار داده است.
گیتا گوپینات، معاون اول مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول، در ماه دسامبر هشدار داد که زیان‌های جهانی ناشی از چندپارگی تجارت می‌تواند به کاهش 7 درصد از تولید ناخالص داخلی برسد. جو بایدن، رئیس جمهور این هفته گفت که می خواهد تعرفه های فولاد چین را سه برابر کند. نگرانی ها به آمریکا ختم نمی شود. چین که در حال مبارزه با خطر کاهش تورم و رشد ضعیف است، قرار است در سال 2025 کسری 7.6 درصدی را ثبت کند که بیش از دو برابر میانگین 3.7 درصدی سایر بازارهای نوظهور است. کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول، روز جمعه در مقر صندوق گفت که نگران است تنش ها بیشتر رشد کند و بذرهای «نارضایتی مردمی» را بکارد.


منبع: فایننشال تایمز

۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۰۳
تعداد بازدید : ۹۰
کد خبر : ۶۹,۲۵۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید