به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آیا برای سرمایه گذاری روی طلا دیر شده است؟

پایگاه خبری فولاد ایران - فروشگاه تمبر و سکه نایجل مونتگومری در هانگرفورد، یک شهر تاریخی در غرب ریدینگ قرار دارد. مونتگومری حدود 50 سال است که فلزات گرانبها را معامله می کند، اما هرگز شاهد هجوم طلا به این شکل نبوده است. قیمت اونس تروی، واحدی که برای وزن کردن فلزات گرانبها استفاده می‌شد که مربوط به قرون وسطی است، در این ماه به بالاترین حد خود رسید. بالای 2400 دلار.
این مرد 67 ساله می‌گوید که منشأ این هجوم طلا هزاران مایل از شهر مونتگومری فاصله دارد و از مراکز تجاری جهانی تاریخی لندن، زوریخ و نیویورک دورتر و در پکن و شانگهای است. بانک خلق چین در سال‌های 2022 و 2023 رکورد خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی را رهبری کرد و در مجموع هر سال بیش از 1000 تن طلا خریداری کرد، زیرا بازارهای نوظهور به دنبال تنوع بخشیدن به ذخایر خود از دلار آمریکا بودند.
جان رید، استراتژیست ارشد بازار در شورای جهانی طلا، می‌گوید: «این رالی به بازیگران مختلف در چین باز می گردد.» از زمان شروع درگیری بین اسرائیل و حماس در ماه اکتبر، طلا حدود 600 دلار در هر اونس افزایش یافته است، با این حال تحلیلگران این افزایش خیره کننده را نامتناسب با محرک های معمول قیمت طلا یعنی نرخ های واقعی اوراق خزانه ایالات متحده، دلار و جریان های ETF می دانند.  
مونتگومری می‌گوید: «این کم و بیش رفتار ارزهای دیجیتال است. وقتی دارایی تا این حد بی ثبات است، آیا سرمایه گذاران باید به آن به عنوان دارایی امن تکیه کنند؟»
مکس بلمونت، مدیر مجموعه استراتژی طلا در First Eagle Investments، می‌گوید که طلا نگرانی‌های فزاینده در مورد پایداری سطوح بدهی جهانی را از بین می‌برد. بدهی ایالات متحده هر 100 روز یا بیشتر حدود 1 تریلیون دلار افزایش می یابد و نرخ بهره در سطح فعلی آن بالاست، این در حالی است که سرمایه گذاران نگرانند که اگر دونالد ترامپ وارد کاخ سفید شود و برای افزایش هزینه های دفاعی ناتو فشار آورد، اروپا برای مدیریت سطح بدهی دچار مشکل می شود.
صندوق بین‌المللی پول در این ماه هشدار داد که ایالات متحده، چین، ایتالیا و بریتانیا «به شدت نیاز به اقدامات سیاسی» در مورد بدهی دارند. هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا نشانه زیادی از تمایل به مهار هزینه ها نشان نمی دهند.
به گزارش 
فولاد ایران، برخی دیگر می گویند خطرات ژئوپلیتیکی، سقوط دلار و نگرانی های بدهی بیش از حد است. به گفته شرودرز، مدیر دارایی، ارزش گذاری تولیدکنندگان طلای جهان، به رهبری نیومونت و باریک گلد، در 40 سال گذشته به ندرت قیمت طلا کاهش یافته است. با این حال، نگران‌کننده‌تر این است که این افزایش طلا توسط بانک مرکزی چین، سرمایه‌گذاران خرد، مدیران دارایی‌ها و صندوق‌هایی که سهام استخراج طلای غرب جذابیت چندانی برای آنها ندارد، انجام شده است. لیث خلف، رئیس تجزیه و تحلیل سرمایه‌گذاری در AJ Bell، هشدار می‌دهد که حتی برای کسانی که سعی می‌کنند ثروت خود را حفظ کنند، طلا اغلب به شهرت «پناهگاه امن» خود نمی‌رسد، زیرا نوسان دارد.
پیتر کلارک، مدیر بازنشسته صندوق، می‌گوید از سال 1970، زمانی که ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور ایالات متحده، دلار را از طلا جدا کرد، شمش بازدهی متوسط کمی کمتر از 8 درصد در سال داشته است. برای مونتگومری در هانگرفورد، طلا یک بیمه نامه ضروری برای سرمایه گذاران است تا از خود در برابر پایان دادن به ارزش سهام و شیدایی رمزنگاری محافظت کنند. او می‌گوید: «اگر صلح جهانی و اقتصاد باثبات‌تری داشتیم، طلا ثابت می‌ماند یا کاهش می‌یابد. اما دنیا جای ثابتی نیست.»


منبع: فایننشال تایمز

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۵۹
تعداد بازدید : ۹۶
کد خبر : ۶۹,۳۲۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید