به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازارفولاد – گزارش هفته 36

سنگ آهن

در هفته گذشته سنگ آهن روند نزولی داشت . سنگ آهن خلوص 62 درصد که اول هفته 144 دلار سی اند اف بنادر چین معامله میشد در پایان هفته به 141 دلار رسید. تمام خبرها حاکی از آن است که روند قیمت سنگ آهن تا پایان سال نزولی خواهد بود. روز پنج شنبه اعلام شد که ژاپنی ها با شرکت ریوتینتو برای 13 درصد کاهش در قیمت پایه سنگ آهن به توافق رسیدند. به این ترتیب قیمت پایه سنگ آهن 127 دلار فوب تعیین شده است.  یک علت اصلی افت قیمت سنگ آهن در اوایل اکتبر کاهش فعالیتها در چین به علت تعطیلات 15 روزه ماه اکتبر می باشد . قیمت سنگ آهن در بازار داخلی چین نیز تا 9 دلار هر تن کاهش یافت. با توجه به رکود فعلی در بازار سنگ آهن و از سوی دیگر در بازار فولاد ساخته شده. بعضی از کارخانه ها در چین زمزمه تعیین قیمت ماهانه را سر دادند. به نظر میرسد که روند نزول قیمت سنگ آهن ادامه داشته باشد چون تولید فولاد چین به شدت کاهش یافته و این امر باعث پایین آمدن نقاضای سنگ آهن شده است.

 

قراضه

قیمت قراضه در هفته گذشته در امریکا 28 دلار هر لانگ تن افزایش یافت . علت این امر محدودیت عرضه قراضه در امریکاست. این یک معماست که در شرایطی که قیمت سنگ آهن رو به کاهش گذاشته است قیمت قراضه همچنان رو به صعود است. البته یک علت آن تداوم خریدهای تر ک هاست و امیدواری به ادامه خرید های آنها پس از ماه رمضان. از سوی دیگر به علت اینکه اروپایی ها به تازگی به کار بازگشته اند و نیاز به خرید قراضه برای پر کردن انبارهای خود دارند قیمت قراضه رو به بالا بوده است. در کره قیمت قراضه داخلی 4 تا 8 دلار هر تن کاهش یافت علت این امر آن است که قیمت مواد ساخته شده بالا نرفته است اما از آنجا که موجودی قراضه در انبارهای کارخانه ها کافی نیست قیمت قراضه کاهش پیدا نکرده است . قراضه صادراتی ژاپن هم به علت کمبود تقاضا ، بازار راکدی داشت و به نظر میرسد که قیمت در هفته آینده کاهش خواهد یافت. در ترکیه هم قیمت قراضه ثابت ایستاده بود اما به علت تعطیلات عید فطر معامله ای صورت نمی گرفت. آخرین معامله گزارش شده 20 هزار تن مخلوط 70-30 در قیمت 388 دلارسی اف آر بنادر ترکیه بوده است . بازار قراضه در ترکیه تقریباً از نظر موجودی انبار کارخانه ها به حد اشباع رسیده و به همین علت احتمال افزایش بیشتر قیمت بسیار بعید است . اما در کنار آن انتظار میرود قیمت کمی کاهش یابد قراضه امریکا 400 دلار، اروپا 395 دلار و قراضه آ3 روس سی اف آر بنادر ترکیه 400 دلار معامله میشود . گزارشهایی میرسد که ترکها تلاش دارند قیمت قراضه را پایین بیاورند این در حالی است که شرایط بازار اروپا خبر از احتمال افزایش قیمت قراضه را میدهد. 

 

بیلت

در هفته گذشته وضعیت بیلت در بازارهای اروپا کمی آرام شد. بیلت در بورس لندن روند افزایشی داشت اما در پایان هفته قیمت بیلت در اروپا آرام شد و از 500 یورو درب کارخانه به 480 یورو هر تن رسید. این در حالی است که قیمت میله گرد هم در هفته گذشته 10 تا 20 یورو هر تن پایین آمد. در خاوردور بیلت بازار چندان باثبات و گرمی نداشت حجم معاملات پایین بود و میانگین قیمت 580 دلار هر تن سی اف آر بنادر خاوردور در تناژهای پایین معامله شد. این در حالی است که بیلت محصول سی آی اس تحویل بنادر خاوردور 590 تا 600 دلار هر تن پیشنهاد میگردد. تفاوت نظر خریداران با فروشندگان 20 دلار هر تن می باشد و با توجه به احتمال کاهش قیمت قراضه به نظرمی رسد خریدارها برنده خواهند بود.

 

بیلت در ایران

در هفته گذشته بیلت در ایران سیر نزولی داشت . اوایل هفته قیمت بیلت تا مرز 780 تومان هم رسید اما پس از آن به دلیل افت قیمت مقاطع و رکود بازار قیمت بیلت هم روند نزولی به خود گرفت تا روز پنج شنبه که بیلت را 735 تومان در انزلی روی تریلی برای سایز 150 هم عنوان کردند. با توجه به سیاست های دولت و کاهش تقاضای بیلت احتمال دارد که روند کاهش قیمت بیلت در هفته آینده ادامه یابد. در حال حاضر بیلت تحویل بندر انزلی 640 تا 650 دلار هر تن سی اف آر با اعتبار اسنادی پیشنهاد میشود.

 

مقاطع

بازار مقاطع در دنیا در تضاد بین افزایش قیمت مواد اولیه و رکود تقاضا دست و پا می زند. ژاپنی ها هفته گذشته قیمت میله گرد را 59 دلار هر تن بالا بردند اما خریداری نبود. در چین قیمت مقاطع 15 تا 30 دلاردر خلال سه روز افزایش پیدا کرد اما همه اعتقاد دارند که این افزایش قیمت پایدار نیست علت افزایش قیمت کاهش تولید کارخانه ها و افزایش قیمت مواد اولیه عنوان شده است . اما تقاضا، کشش این افزایش قیمت را ندارد. در اروپا مقاطع 10 تا 15 یورو هر تن افزایش یافت اما تقاضا بسیار محدود است. اکثر تجار بزرگ معتقد هستند که رشد قیمت ها در 6 ماهه اول سال به اندازه کافی بوده است و نیمه دوم سال فضایی برای افزایش بیشتر قیمتها ایجاد  نمی کند. در ترکیه هم قیمت میله گرد تا 40 دلار هر تن افزایش پیدا کرد . علت این امر افزایش قیمت کارخانه ها از یکسو و موجودی سازی برای بعد از تعطیلات عید فطر است. در امریکا به علت افزایش قیمت قراضه همه انتظار دارند قیمت مقاطع افزایش یابد آنها فکر می کنند که قیمت ها باید بین 20 تا 30 دلار هر شورت تن بالا برود. اما مشخص نیست که آیا تقاضا جوابگوی تغییرات قیمت خواهد بود یا نه ؟

مقاطع در ایران

قیمت مقاطع در اوایل هفته به پیک خود رسید . اما از روز یکشنبه با جلسه ای که در وزارت صنایع برگزار شد همه چیز بهم ریخت. رینگ بورس بسته شد و از روز دوشنبه قیمت همه مقاطع شروع به تنزل کرد . فشار دولت برای کاهش قیمت تا آنجا بود که بر خلاف سنت سالهای اخیرروز دوشنبه ذوب آهن و مبارکه در یک روز به بورس آمدند و همراه آنها یکی دو کارخانه دیگر. مصاحبه معاون وزیر صنایع از یک طرف و وزیر مسکن و شهرسازی از سوی دیگر همراه با رکود اقتصادی بسیار وحشتناک هفته آخر ماه رمضان باعث شد تا قیمت مقاطع در طول این هفته تا کیلویی 70 تومان تنزل کند که این به معنای 8 درصد تنزل قیمت طول یک هفته می باشد. با توجه به اصرار دولت برای کاهش قیمتها به نظر می رسد که این روند در هفته آینده ادامه یابد .از آنجا که بسیاری از خریدهای ماه قبل به انبارها سرازیر شده احتمال دارد که با ازدست رفتن خوش بینی به روند بازار مسابقه فروش و تبدیل کالا به پول سرعت بگیرد. این امر در نهایت سرعت تنزل قیمت را تشدید خواهد کرد . با توجه به اینکه اکثر مقاطع در ایران تولید می گردد قیمت مقاطع بستگی به قیمت بیلت دارد. میله گرد محصول امارات در 600 دلار تحویل بندرعباس و میله گرد ترک هر تن 660 دلار تحویل مرز سرو عرضه می شود . پرداخت نقدی است.

ورق

خبرهایی که در طول هفته گذشته بود نشان می داد که قیمت ورق تا پایان سال آینده روند صعودی داشته باشد. ژاپنی ها به دنبال افزایش 50 دلاری ورق گرم تا پایان سال هستند در امریکا کارخانه های تولید ورق گرم به دنبال افزایش قیمت تا 45 دلار هر تن می باشند. در چین قیمت ورق گرم افزایش یافت علت آن کاهش تولید ورق گرم بود . همین امر باعث شده است قیمت ورق گرم تا 15 دلار هر تن افزایش یابد و به دنبال آن قیمت ورق سرد هم حدوداً 15 دلار هر تن افزایش یافت. در اروپا علیرغم رکود اقتصادی بازار ورق در ابهام می چرخد علت آن این است که قیمت مواد اولیه افزایش یافته است در سی ای اس قیمت ورق به علت افزایش قیمت اسلب از یکسو و انتظارات تولیدکنندگان ورق از سوی دیگر نوید بالا رفتن قیمت را می دهد.

 

ورق در ایران

قیمت ورق که هفته قبل از تعطیلات به شدت بالا رفته بود با جهت گیریهای دولت برای پایین آوردن قیمت و عرضه مبارکه در بورس شروع به تنزل کرد. از روز یکشنبه ورق گرم افت قیمت خود را شروع کرد و تا پایان هفته این افت قیمت تا 40 تومان هر کیلو هم رسید. در مورد ورقهای گرم ضخامت 15 میلیمتر به بالا هم محصولات کاویان با کاهش قیمت روبرو بود. ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول عرض یک متر که اوایل هفته هر کیلو 730 تومان معامله میشد در پایان هفته به 680 تومان هر کیلو در بندرانزلی روی تریلی رسید. اما در مورد ورق سرد به علت رکود بازار، قیمتها در طول هفته تا هر کیلو 30 تومان پایین آمد و ورق گالوانیزه هم به همین نسبت افت قیمت داشت. با توجه به شروع فعالیتهای کارخانجات لوازم خانگی و اتومبیل سازی پیش بینی میشود قیمت ورق در هفته های آینده صعودی باشد و یا حداقل به ثبات برسد. در حال حاضر قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول عرض یک متر تحویل بندر انزلی 660 دلار هر تن ، ورق سرد 760 دلار هر تن و ورق گالوانیزه 890 دلار هر تن سی اف آر بندر انزلی می باشد. به نظر میرسد که با افت قیمت در بازار ایران عرضه کنندگان سی ای اس هم قیمتهای پیشنهادی خود را پائین بیاورند.

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۱ شهریور ۱۳۸۹ ۱۲:۲۲
تعداد بازدید : ۶۱۳
کد خبر : ۶,۹۳۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید