به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازارفولاد - گزارش هفته 37

سنگ آهن

هفته گذشته قیمت سنگ آهن روند نزولی داشت. قیمت سنگ آهن با خلوص 62 درصد که تحویل بنادر چین 140 دلار بود به 133 دلار هر تن کاهش یافت. در بورس سنگاپور هم در معاملات سواپ قیمت سنگ آهن به 130     دلار تنزل پیدا کرد. پیش بینی اکثر دست اندر کاران اینست که قیمت سنگ آهن به روند نزولی خود ادامه خواهد داد. چند عامل باعث کاهش قیمت سنگ آهن هستند :

عامل اول : کاهش تقاضای این کالا که بعلت پائین آمدن سطح تولید فولاد در اکثر نقاط دنیا بخصوص چین صورت گرفته است.

عامل دوم : پائین آمدن قیمت و تقاضای محصول ساخته شده.

عامل سوم : تعطیلات 15 روزه ماه اکتبر در چین که کمتر از دو هفته دیگر آغاز خواهد شد.

شرکت های تولیدکننده سنگ آهن نسبت به کاهش قیمت این کالا آگاه هستند ولی تابحال خبری از پائین آمدن سطح تولید آنها نیست، طبیعی است که اگر این شرایط ادامه پیدا کند، سطح تولید سنگ آهن هم کاهش پیدا خواهد کرد. اکثر دست اندرکاران پیش بینی می کنند قیمت سنگ آهن بین 100 تا 120 دلار هر تن سی اف آر بنادر چین برای قراردادهای فصلی پائین بیاید.

 

قراضه

بازار قراضه در هفته گذشته تقریباً ثابت ماند و نوسان محدودی داشت . ترک ها هنوز در بازار قراضه هستند ولی حضور آنها کمرنگ شده است قراضه کلاس 1 و 2 سی اف آر ترکیه 410 تا 415 دلار سی اف آر بنادر ترکیه قیمت دارد. علت ثبات قیمت قراضه، ورود اروپائیها به بازار است. انتظار میرود قراضه نو کیفیت یی2 و یا یی 8 که در قیمت 294 یورو هر تن معامله شده در هفته های آینده به 305 تا 310 یورو هر تن درب کارخانه برسد. در خاوردور قیمت قراضه ثابت مانده، قراضه مخلوط 1 و 2 در خاوردور 415 تا 425 دلار سی اف آر از امریکا عرضه میشود. پیش بینی می شد که قیمت قراضه پس از ماه رمضان با خریدهای کشورهای اسلامی بالا برود هر چند که ترک ها در بازار نباشند ولی از آنجا که تقاضای اروپا در حد انتظار نیست احتمالاً قیمت قراضه در ماه بعد کاهش خواهد یافت چون تقاضای محصول ساخته شده بخصوص میله گرد بسیار کم است.

 

بیلت

قیمت بیلت در بورس لندن صعودی بود. هفته گذشته قیمت بیلت نقدی 477 دلار معامله شد ولی در آخر هفته قیمت به 481 دلار هر تن رسید. علت افزایش قیمت بیلت ثبات بازار قراضه از یکسو و امید به بهبود بازار مقاطع پس از ماه رمضان است. از سوی دیگر افزایش قیمت بیلت فوب دریای سیاه باعث امیدواری به آینده بیلت شده است بخصوص که ماههای سرد در پیش روست و همین امر باعث خواهد شد تا جمع آوری قراضه و عرضه آن محدود شود از سوی دیگر محدودیت عرضه از نوامبر به بعد بعلت یخبندان ولگا دن بعضی از تجار را به فکر بالا بردن موجودی انبار کرده است این در حالی است که قیمت بیلت در خاوردور تغییر نکرده و بازار آن ساکت است تنها تولیدکننده های روس امیدوارند که بیلت را در قیمت 595 تا 600 دلار فوب دریای سیاه بفروشند ولی بعلت رکود بازار مقاطع احتمال این امر ضعیف است.

بیلت در ایران

بازار بیلت در ایران روند نزولی داشت از اوایل هفته که بازار میله گرد و تیرآهن رو به تنزل بود بیلت هم خریداری نداشت. حتی علیرغم بازارسازی روز سه شنبه در مورد میله گرد باز هم قیمت بیلت تغییر نکرد. شاید یک علت آن تلاش و اصرار دولت برای پائین آوردن قیمت این کالا باشد ولی رکود حاکم بر بازار محققاً عامل اصلی پائین آمدن قیمت بیلت بوده است. بیلت اول هفته در قیمت 7650 ریال هر کیلو در انزلی روی تریلی برای سایز 150 معامله میشد ولی در پایان هفته قیمت 7350 ریال هم گفته شد. بیلت از سی آی اس 660 دلار هر تن سی اف آر انزلی بود در پایان هفته یک محموله بیلت در قیمت 620 دلار هر تن سی اف آر انزلی عرضه شد که تحویل آن ده روزه بود. از آنجا که بیلت های خریداری شده درماه اگوست در حال حمل به ایران است و قیمت آنها هم حداقل صد دلار ارزانتر بوده، نباید امیدوار به بالا رفتن قیمت بیلت در ایران بود بخصوص که دولت در برابر افزایش قیمت مقاطع حساس است و تلاش می کند تا قیمت را پائین بیاورد.

  

مقاطع

هفته گذشته قیمت مقاطع در چین بالا رفت این افزایش قیمت 45 تا 55 دلار بود. علت این امر کاهش تولید

 کارخانه ها و فشار دولت برای کاستن از انرژی مصرفی در تولبد فولاد است در همه بازارها قیمت مقاطع روند صعودی داشت که دلیل اصلی آن بالا رفتن قیمت قراضه و بیلت است. اما علیرغم افزایش قیمت بازارها در رکود بودند و سطح معاملات بسیار پائین . هفته گذشته همه در انتظار تقاضای بعد از ماه رمضان بودند ولی اگر این شرایط ادامه یابد قیمت بیلت باید کاهش یابد.  

مقاطع در ایران

از روز شنبه قیمت مقاطع رو به کاهش گذاشت علت اصلی محدودیت تقاضای واقعی بود این روند تا روز سه شنبه ادامه یافت ولی از روز سه شنبه با امیدواری به عرضه مقاطع در بورس و بالا رفتن قیمت آن جو امیدواری به بازار برگشت تا جائی که از ساعت 2 بعدازظهر کسی فروشنده نبود. ولی از روز چهارشنبه جلوی رشد قیمت میله گرد در بورس گرفته شد معامله فولاد خراسان متوقف گردید و ذوب آهن در قیمت هفته قبل کالا عرضه کرد در نتیجه دوباره فروشنده ها به بازار بازگشتند ولی این بار همه اطمینان داشتند که قیمت های فعلی سقف بازار است. از آنجا که اکثر مقاطع به انبارها سرازیر میشود و ماههای پیش رو ساخت و ساز کمتر خواهد شد طبعاً روند قیمت این کالا صعودی نیست ضمن آنکه میله گردهای وارداتی از امارات با قیمت ارزان در راه است. در حال حاضر میله گرد امارات تحویل بندرعباس در قیمت 600 تا 620 دلار عرضه میگردد. محموله های در راه را تجار واردکننده هر کیلو 800 تا 840 تومان ترخیص شده در بندرامام پیشنهاد میدهند.

 

ورق

هفته گذشته چینی ها قیمت ورق را بالا بردند حداقل افزایش قیمت ورق 45 دلار و حداکثر 60 دلار بسته به نوع کالا بود علت اصلی افزایش قیمت کاهش تولید عنوان شد. این در حالی است که قیمت ورق در بازارهای چین رو به تنزل است. قیمت ورق در ترکیه هم بالا رفت اما قیمت ورق در اروپا ثابت ماند . این در حالی است که اروپائیها بازار پس از تعطیلات را تازه شروع کرده اند. از سوی دیگر سهمیه صادرات سی ای اس به اروپا تا مرز 90 درصد محقق شده، بنابراین انتظار بالا رفتن قیمت ورق در اروپا میرود در روسیه هم بازار ورق محکم بود چون کارخانه ها تولید ماه آینده را فروخته اند و منتظرند تا هفته آینده شرایط بازار قیمت های جدید را عنوان کنند.  

ورق در ایران

از روز شنبه انواع ورق با کاهش قیمت روبرو بود. ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در انزلی که اول وقت 6850 ریال عرضه میشد در پایان روز به زیر 6800 ریال هم رسید و تا روز دوشنبه 6680 ریال هم شنیده شد ولی از روز سه شنبه قیمت شروع به افزایش کرد تا آخر هفته که 700 تومان معامله شد.

در مورد دیگر اقلام ورق گرم، روند قیمت ها در پایان هفته صعودی بود ولی حجم معاملات محدود بود. ورق سرد از اول هفته با رکود توام بود در روز دوشنبه محموله های ورق در انزلی که دربرگیرنده همه ضخامت ها و ابعاد بود پیشنهاد شد ولی حجم عرضه محدود بود . ورق گالوانیزه در طول هفته با کاهش قیمت روبرو بود علت آن تحویل ورقهای فروخته شده از مبارکه است ولی مهم تر از آن محدودیت تقاضاست.

اکثر فعالان بازار ورق به مهرماه امیدوارند که بازار ورق فعال میشود. آنها معتقدند که حجم موجودی و عرضه زیاد نیست طبعاً کسی انتظار ندارد قیمت ها کاهش یابد. قیمت های پیشنهادی در مورد ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول 640 دلار ورق سرد هم 740 دلار محصول قزاقستان است ولی با توجه به رکود حاکم بر بازار ایران و خریدهای محدود تجار انتظار میرود قیمت های خارجی برای ایران کاهش یابد.

مرکز خدمات فولاد ایران

 

۲۷ شهریور ۱۳۸۹ ۱۱:۳۹
تعداد بازدید : ۷۴۰
کد خبر : ۷,۰۰۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید