به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

وضعیت اقتصادی چین ؛ نسبتا مطلوب- 30/ 06/ 1389

مرکز خدمات فولاد ایران- در ماه آگوست کارخانه های چینی تولید را افزایش دادند و افزایش نقدینگی از حد انتظار بیشتر بود و نشانگر این نکته که تلاش های دولت چین برای کاهش اعطای اعتبارات بانکی و حباب مسکن بی فایده بوده است.

میزان سرمایه گذاری ها نیز شناور بود در حالی که سرعت رشد تورم نیز در 22 ماه گذشته بی سابقه بود. بازار نگران این مسئله بود که رکود جهانی و تلاش دولت چین برای کاهش قیمت مسکن و حجم وام های بانکی، بر بازار تاثیر بگذارد ولی آمار به دست آمده از ماه آگوست، اقتصاد چین را مطلوب نشان داد و حاکی از ثبات و وجود محرک های داخلی برای بهبود بود.

افزایش تولید صنعتی و رشد نقدینگی نیز قابل توجه بوده است. تولید صنعتی چین 9/13 درصد رشد داشت در حالی که در جولای 4/13 درصد کاهش یافته بود. میزان سرمایه گذاری ها نیز نکته دیگری بود که حاکی از رشد بیش از حد انتظار بود به طوری که جریان سرمایه در مناطق شهری چین 8/24 درصد در 8 ماه نخست سال نسبت به سال قبل رشد داشت.

گرچه بازار بر مسئله محدودیت ها در بازار مسکن چین تاکید کرده ولی اقتصاد دانان معتقدند که در واقع دولت با سرعت بخشیدن به سرمایه گذاری در زیر ساخت ها طی ماه های اخیر این سیاست گذاری را باز تر کرده است.

دامنه این آزاد سازی هیچ وقت مشخص نبود و میزان واردات گذشته و سرمایه های ثابت امروز و تولید صنعتی چین نشانگر آن است که شاید دامنه گسترده تری داشته باشد. دولت چین می تواند محدودیت های اعطای وام را کاهش دهد و پروژه های سرمایه گذاری را تا پایان سال  افزایش دهد تا با مشکلاتی چون رکود آمریکا مقابله کند.

در کل اقتصاد چین به جز نوسان های کوتاه مدت ناشی از صادرات یا بخش مسکن، مطلوب است نه خیلی راکد بوده و نه سرعت بیش از حد دارد.

۳۰ شهریور ۱۳۸۹ ۰۸:۱۲
تعداد بازدید : ۸۵۶
کد خبر : ۷,۰۳۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید