به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چشم انداز بلند مدت بازار فولاد در خاورمیانه

به رغم چالش های کوتاه مدت مثل رکود اقتصادی جهانی و کمبود سرمایه گذاری های پروژه ای که مانعی برای توسعه پروژه های خاورمیانه به حساب می آید، چشم انداز بلند مدت بازار فولاد در این منطقه امیدوار کننده به نظر می رسد.

پس از پنج سال رشد مداوم، سقوط قیمت ها ی جهانی فولاد از نیمه دوم سال 2008 و افت شدید فعالیت های ساخت و ساز در خاورمیانه، سایه سنگینی بر صنعت فولاد این منطقه افکنده است.

با توجه به انباشته شدن موجودی انبارها خصوصاً در امارات و کمبود تقاضا، پیش بینی می شود که قیمت های فولاد در سال 2009 در سطحی پایین در حدود 500 دلار هر تن باقی بماند. این سطح قیمت تقریباً یک سوم سطح قیمت در زمان اوج آن در اواسط 2008 است ولی در مقایسه با آخرین قیمت های ثبت شده در نوامبر 2008 اندکی افزایش نشان می دهد.

با توجه به این که خاورمیانه وارد کننده عمده فولادهای نیم ساخته به حساب می آید، احتمال دارد کمبود تقاضا توجه عرضه کنندگان جهانی را به بازارهای خاورمیانه معطوف کند. در این صورت، مسئله دامپینگ و واردات ارزان قیمت مجدداً مطرح می گردد. اگر این اتفاق بیفتد، دولت ها مجبورند برای حفظ تولیدات داخلی، مجدداً برای واردات فولاد حقوق گمرکی وضع کنند. اگر چه این کار، تاثیر زیادی در افزایش قیمت ها نخواهد داشت.

بر اساس گزارش این هفته موسسه Meed Insight تحت عنوان " بازار فولاد خاورمیانه در سال 2009"، چشم انداز بلندمدت بازار فولاد در سال 2009 امیدوار کننده به نظر می رسد. اگر فرض را بر این بگیریم که قیمت نفت در سال 2010 افزایش بیابد، در این صورت، این امر باعث رشد اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری های ثابت خواهد شد. آن گاه می توان انتظار داشت که تقاضای فولاد در 5 سال آینده افزایش بیابد.

آن دسته از فعالان صنعت فولاد که توسط دولت حمایت می شوند، ظاهراً از تاثیرات این رکود اقتصادی مصون هستند. ولی به نظر می رسد که شرکت های کوچک تر خصوصی خصوصاً در صنایع پایین دستی در مقابل رکود اقتصادی بلندمدت آسیب پذیرترند.  

۱۰ بهمن ۱۳۸۷ ۱۱:۳۲
تعداد بازدید : ۶۱۷
کد خبر : ۷۳۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید