به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

افزایش طرفداران معاملات سوآپ

استفاده از معاملات سوآپ به منظور کاهش نوسان قیمت ها یکی از راه های کاهش ریسک معاملات مواد اولیه می باشد. در این میان ریسک معاملات مواد اولیه برای فولاد سازانی که معادنی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود دارند نیز پایین می باشد.

میزان تقاضا و روند بازار فولاد چین هم بر بازار جهانی فولاد تاثیر گذار است چرا که این کشور بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان است اما با توجه به پایین بودن ذخایر معدنی داخلی در چین، وابستگی این کشور به واردات سنگ آهن بالاست.

پیش از این پیش بینی شده بود که واردات سنگ آهن چین طی سال جاری رشدی 7 درصدی را تجربه کرده و به 670 میلیون تن برسد. یکی از مقامات انجمن آهن و فولاد چین اظهار داشته است که احتمالا واردات سنگ آهن این کشور در سال 2010 کاهش خواهد یافت. چین طی هشت ماه اول سال جاری 405 میلیون تن سنگ آهن وارد کرد و پیش بینی می شود که طی چهار ماه پایانی نیز واردات این محصول در این کشور در حدود 56 میلیون تن در هر ماه باشد.

مسائل ذکر شده، مشخص نبودن میزان تقاضای چین در آینده و همچنین مشخص نبودن برنامه های دولت چین به منظور کنترل مصرف انرژی و کاهش ظرفیت توليد بر بازار سنگ آهن تاثیر گذار است. به رغم پایین بودن خلوص سنگ آهن استخراجی در چین این کشور ظرفیت ماهیانه تولید سنگ آهن خود را به 100 میلیون تن در ماه افزایش داده است. در این میان برخی اظهار داشته اند که هزینه استخراج سنگ آهن در این کشور بالاست. این در حالی است که برخی گزارشات نیز حاکی از آن است که به رغم مشکلات موجود چین به دنبال افزایش تولید سنگ آهن خود است. با توجه به مسائل ذکر شده و مشخص نبودن روند آینده بازار سنگ آهن چین، احتمال نوسان قیمت این محصول در بازار بالاست.

فولادسازان چینی که پیش از این بیشتر محصولات مورد نیاز خود را از بازار نقدی خریداری می کردند در حال حاضر بیشتر به معاملات سوآپ روی آورده اند. گزارش ها نشان می دهد که تعداد کارخانه های خصوصی چینی که سنگ آهن مورد نیاز خود را از طریق قراردادهای سوآپ خریداری می کنند بیشتر از فولادسازان دولتی می باشد.

دو عامل تعیین کننده روند رشد معاملات سوآپ در بازار می باشد. یکی آنکه، بنگاه هایی که خواستار فروش محصولات خود با قراردادهای سوآپ هستند؛ باید موجودی مورد نیاز برای تامین محصولات مورد نیاز شرکت های بزرگ از جمله آرسلورمتال، بائو و تی اس جی را داشته باشند. تمایل مقامات چینی برای گسترش استفاده از معاملات سوآپ سنگ آهن نیز از مسائل دیگری است که به رشد معاملات سوآپ در بازار کمک خواهد کرد. در کمتر از یک سال حجم معاملات انجام شده از طریق معاملات سوآپ در جهان 12 برابر شده و به 2 میلیون و 500 هزار تن رسیده است. با توجه به افزایش تمایل چینی ها برای استفاده از معاملات سوآپ پیش بینی می شود که سطح معاملات سوآپ در بازار در آینده روز به روز بیشتر شود.

با منسوخ شدن سیستم سالیانه و استفاده از قیمت پایه ای برای معاملات سنگ آهن و معامله سنگ آهن در بازار نقدی، تمایل معدن داران و فولاسازان به استفاده از معاملات سوآپ به منظور کاهش ریسک معاملات افزایش یافته است. در شرایطی که روند آینده قیمت ها مشخص نیست، استفاده از معاملات سوآپ این امکان را به شرکت های معدنی می دهد که حجم خاصی از سنگ آهن را با قیمت مورد نظر خود به فروش برسانند و خریداران نیز با استفاده از این روش خود را در مقابل ریسک نوسان قیمت ها بیمه می کنند.

مرکز خدمات فولاد ایران

 

۲۲ مهر ۱۳۸۹ ۰۹:۳۷
تعداد بازدید : ۸۰۸
کد خبر : ۷,۳۶۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید