به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

بازار قراضه جهان در چه حال است

طی 4 تا 5 هفته گذشته قیمت ها در بازار جهانی قراضه به تدریج در حدود 8 تا 10 درصد کاهش یافت که علت اصلی آن نبود خریداران ترکیه و آسیا در بازار بود که اوایل سپتامبر موجودی انبار ها را تکمیل نمودند و پس از آن وضعیت بازار مقاطع نامساعد شد. در خاور میانه و در بازار جنوب شرق آسیا هنوز بازار میلگرد طبق انتظار بهبود نیافته و تقاضا خیلی پایین است و قیمت ها نزولی. برخی کارخانه های کوچک مجبور شده اند تولید را کاهش دهند تا هزینه مواد اولیه را به حداقل برسانند. در واقع نبود فعالیت خریداران در کشور های وارد کننده با مشکل کاهش مصرف در کشور های صادر کننده یعنی امریکا، ژاپن و غرب اروپا دو چندان شد. تقاضای قراضه اواخر آگوست و اوایل سپتامبر بالا بود ولی بخش اعظمی از سپتامبر و اوایل اکتبر اغلب خریداران از بازار قراضه خارج شده بودند.

در نتیجه با آغاز دهه دوم اکتبر، قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80 امریکا در هند و کشور ها ی خاور دور به 350 تا 360 دلار سی اف آر کاهش یافت. ژاپنی ها قراضه سنگین کلاس یک را به کره ای ها 350 تا 360 دلار فوب فروختند. در جنوب اروپا قیمت داخلی قراضه 30 تا 40 یورو در تن در ماه اکتبر نسبت به سپتامبر افت داشت و اغلب تجار بازار ترکیه را مورد توجه قرارداده اند که قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 30-70 را 355 تا 360 دلار سی اف آر عرضه کرده است. ولی قیمت  خلوص 20-80 در 365 تا 375 دلار سی اف آر باقی ماند و قراضه کلاس آ3 روسیه کمتر از 370 دلار سی اف آر عرضه نشد گرچه معامله ای در این قیمت ها دیده نشده است.

کارخانه های ترک از شرایط مساعد اوایل اکتبر بهره بردند و خرید قراضه را افزایش دادند که بیشترین توجه آن ها بر قراضه نسبتا ارزان قیمت اروپایی بود. از این رو از بالا بردن قیمت ها اجتناب نمودند. به هر حال به نظر تحلیلگران در نیمه دوم اکتبر قیمت قراضه کمی افزایش خواهد یافت. با شروع اکتبر موجودی قراضه فولاد سازان ترک به حداقل رسید در نتیجه انتظار می رود تا دو هفته آتی بین 350 تا 400 هزار تن قراضه خریداری نمایند. و دیگر خبری از قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 30-70 اروپا آن هم با قیمت ارزان نیست چون با رکود بازار، جمع آوری قراضه در اروپا کاهش یافت. از طرفی عرضه کنندگان امریکایی و روس تمایل چندانی به کاهش قیمت ها ندارند و با توجه به ارتباط  قیمت داخلی و صادرات، فروش در بازار داخلی برای آن ها سود آورتر است.  در هر حال عامل اصلی تاثیر گذار بر قیمت قراضه قیمت مقاطع باقی می ماند. قیمت مقاطع در خاور میانه اوایل اکتبر به حداقل رسیده و امید است در ماه نوامبر کمی رشد داشته باشد. انتظار می رود تا چند هفته آتی فعالیت ها دربازار این مناطق افزایش یابد و در خاور دور نیز افزایش تقاضای فولاد ساختمانی پیش بینی شده است.

گرچه نمی توان میزان سردی هوا را پیش بینی نمود می توان مطمئن بود که قیمت قراضه در فصل تابستان افزایش خواهد یافت. با توجه به کاهش جمع آوری قراضه در زمستان، هر گونه مازاد موجودی تنها تاثیری کوتاه مدت بر بازار داخلی آن منطقه دارد. به محض آن که مصرف کننده ها خرید برای فصل زمستان را آغاز کنند، بازار قراضه با کمبود عرضه مواجه خواهد شد.

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۵ مهر ۱۳۸۹ ۰۷:۴۹
تعداد بازدید : ۷۰۱
کد خبر : ۷,۳۷۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید