به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ریسک نوسان قیمت سنگ آهن را چه کسی بر عهده می گیرد؟؟- 26/ 07/ 1389

مرکز خدمات فولاد ایران- در هفته های اخیر،  ثبات بیشتر قیمت نقدی سنگ آهن از اواسط سال 2010 به برخی فولاد سازان اروپایی اجازه داده تا مشتریان خود را در زمینه به کار گیری قراردادهای دراز مدت با استفاده از سیستم فصلی شاخص قیمت های سنگ آهن متقاعدتر کنند.

به نظر می رسد که قیمت نسبتا پر نوسان سنگ آهن در نیمه اول سال موجب شده بسیاری مخالف جایگزین شدن قراردادهای فصلی با قیمت گذاری دراز مدت شوند. این تغییرات توسط شرکت های معدنی بنا شد که به دنبال قیمت گذاری های کوتاه مدت، قراردادهای سالانه کک و سنگ آهن را کنار گذاشتند.

در اغلب نقاط اروپا قراردادهای سالانه فولاد از اول ژانویه تمدید می شود ولی اختلاف نظر های بسیاری در این مورد وجود دارد که چه کسی ریسک حاصل از قیمت متغیر مواد اولیه را خواهد پذیرفت.

همچنین فولاد سازان بر این باورند که قیمت با ثبات تر سنگ آهن به آن ها کمک می کند مشتریان را راضی کنند به قراردادهای وابسته به شاخص قیمت راضی شوند و این ریسک را با آن ها سهیم شوند ولی برخی خلاف این نظر را دارند.

برخی می گویند این امیدواری وجود دارد که قیمت با ثبات سنگ آهن و کک صنعت فولاد را به قبول ریسک بیشتر در بستن قرارداد ها تشویق می کند. برخی دیگر می گویند که در صنعت فولاد باید فولاد سازان با مشتریانی که مایلند قرارداد دراز مدت ببندند توافق کنند و به عنوان خدماتی به مصرف کنندگان فولاد، با بستن قراردادهای سواپ و هجینگ سنگ آهن، ریسک های موجود را خود بیمه کنند.

۲۶ مهر ۱۳۸۹ ۰۹:۲۰
تعداد بازدید : ۶۲۸
کد خبر : ۷,۴۰۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید