به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

شرایط بازار اروپا

رشد اقتصادی کشورهای اروپایی و حجم فعالیت ها در صنایع وابسته به فولاد طی فصل دوم سال جاری سرعت گرفت و به بالاترین میزان از اواخر سال 2006 رسید. تولید ناخالص داخلی در این قاره در مقایسه با 1/0 درصد طی فصل اول به 1 درصد در فصل دوم افزایش یافت.

میزان رشد اقتصادی در کشورهای مختلف این قاره متفاوت بوده است. در حالیکه رشد اقتصادی آلمان، فرانسه، سوئد و هلند طی این مدت بالا بود، میزان رشد اقتصادی اسپانیا و پرتغال طی فصل دوم نسبت به فصل اول تنها 2/0 درصد افزایش یافته بود. افزایش صادرات دلیل اصلی رشد اقتصادی این قاره بود. با کاهش ارزش یورو حجم صادرات در این قاره طی این مدت بالا رفته بود.

البته حجم فعالیت ها در بخش ساختمانی و صنایع وابسته به فولاد در ماه ژوئن کاهش یافت. میزان ساخت و ساز کشتی نیز طی این مدت پایین آمد.

به رغم بحران اقتصادی اخیر در اروپا، رشد اقتصادی این قاره طی چند ماه گذشته درحد مطلوبی قرار داشت.

تولید صنعتی طی چند ماه گذشته رشدی 8 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. افزایش فعالیت ها در بخش اتومبیل سازی و صنعتی از دلایل رشد این بخش می باشد. به دلیل رشد سریع اقتصادهای نو ظهور و کاهش ارزش یورو میزان صادرات ماشین آلات در اروپا طی نیمه اول سال جاری 22 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

با توجه به میزان تاثیر صادرات بر رشد اقتصادی اروپا، این مسئله که آیا رشد اقتصادی این منطقه در آینده ماندگار خواهد بود یا نه مشخص نیست.

رشد اقتصادی کشورها در دنیا تا حدودی به دلیل کاهش نرخ رشد اقتصادی آمریکا و برخی از کشورهای نوظهور آرام شده است. پایین بودن تقاضا دلیل اصلی کند شدن رشد اقتصادی این کشورها می باشد.

میزان اعتبارات دولتی پایین آمده و حجم اعتبارات بانکی نیز در کشورهای در حال توسعه محدود شده است که این امر منجر به پایین آمدن تقاضا در فصل تابستان شده است. میزان سفارشات صنعتی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا که بیشتر بر پایه صادرات بوده در ماه جولای افتی 3/2 درصدی را نسبت به ماه پیش از آن تجربه کرده است. کاهش حجم معاملات تجاری در جهان منجر به کند شدن رشد اقتصادی دنیا در ماه های آینده خواهد شد.

پیش بینی می شود که میزان تقاضای صادرات در آینده کاهش یابد و در کل سطح تقاضا در دنیا پایین بیاید. میزان سرمایه گذاری دولت ها برای مصارف عمومی منجر به رشد تقاضا طی فصل دوم شده بود اما در حال حاضر حجم این سرمایه گذاری ها کاهش یافته و پیش بینی می شود که در آینده نیز پایین باشد و این امر منجر به کند شدن رشد تولید ناخالص داخلی در اروپا بشود.

کاهش میزان اعتبارات بانکی نیز از دلایلی است که می تواند به کند شدن رشد اقتصادی کشورها کمک کند.

پیش بینی می شود که ارزش دلار در برابر یورو در آینده کاهش یابد که این امر بر میزان صادرات در اروپا تاثیر سوء خواهد گذاشت.

با توجه به کند شدن رشد اقتصادی کشورها در دنیا و پایین آمدن حجم معاملات بین المللی و افت حجم صادرات اروپا پیش بینی می شود که رشد اقتصادی اروپا طی نیمه دوم سال جاری آرام باشد.

اگر چه حجم معاملات در بازارهای بین المللی تا پایان سال جاری پایین خواهد آمد و میزان رشد تولید فولاد نیز کند خواهد شد اما در کل پیش بینی می شود که میزان تولید فولاد در سال 2010 رشدی 7/3 درصدی را تجربه کند.

با توجه به افزایش سرمایه گذاری ها برای ساخت ماشین آلات و رشد ساخت و سازها و بالا بودن تقاضای صادرات، پیش بینی می شود که سطح تولید فولاد در سال 2011 در حدود 5/3 درصد افزایش یابد.

نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2010 با رشدی 5/0 درصدی به 9/1 درصد رسیده است. احتمالا میزان رشد تولید ناخالص داخلی در اروپا در سال 2011 به دلیل کاهش اعتبارات کمی آرام خواهد شد. یورو فر پیش بینی می کند که میزان تولید ناخالص داخلی به دلیل رشد آرام میزان تقاضا در بازار داخلی اروپا و بازار صادرات، در حدود 8/1 درصد بالا برود.

مرکز خدمات فولاد ایران

 

۲۷ مهر ۱۳۸۹ ۱۰:۳۳
تعداد بازدید : ۷۳۳
کد خبر : ۷,۴۱۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید