به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

افزایش قیمت های فصل چهارم ماندنی است؟؟

یک ماه قبل پیش بینی شده بود که قیمت ها در بازار فولاد امریکا بنا به دلایلی افزایش می یابد. حال می بینیم که کارخانه های بسیاری قیمت های خود را افزایش داده اند. اک استیل قیمت ورق گرم خود را 30 دلار و ورق سرد  و پوششی را 40  دلار بالا برده، سوراستال نیز قیمت انواع ورق را تا 40 دلار بالا برده و  و نوکور قیمت ها را حداقل 30 دلار افزایش داده است. در برآورد های اکتبر 4 عامل تاثیر گذار بر افزایش احتمالی قیمت ها در بازار امریکا مطرح شد از جمله نوسان قیمت مواد اولیه و بالا بودن سطح قیمت ها، کنترل دقیق نرخ تولید توسط فولاد سازان، بهبود فروش کارخانه ها  و آخر این که افزایش قیمت فولاد نیاز مند رشد تقاضای بخش های مصرف کننده اصلی است.

حال باید دید پس از یک ماه کدام یک از این احتمالات به وقوع پیوسته است.

اول این که قیمت مواد اولیه در نوسان باقی مانده و هفته های اخیر افزایش داشته است. پس از سپتامبر و اوایل اکتبر قیمت مواد اولیه صعودی بوده و به نظر برخی طی فصل چهارم نیز این روند ادامه خواهد داشت.

دوم این که نرخ بهره وری کارخانه های امریکا تا هفته گذشته 8/66 درصد بود که تنها 3/5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت. این یعنی مورد دوم نیز اجرا شده است.

در مورد میزان سفارشات کارخانه ها، تنها شاخص نشانگر افزایش فروش، مدت زمان تحویل کالاست. که با توجه به آمار استیل ایندکس می بینیم که مدت زمان تحویل ورق گرم، سرد و گالوانیزه بلند تر شده ولی برای ورق تخت و میلگرد کاهش یافته است. زمان تحویل طولانی تر نشانگر بیشتر بودن حجم سفارشات است. از این رو می توان گفت که این گزینه در افزایش قیمت ها تا 50 درصد تاثیر گذار بوده است.

در آخر در رابطه با افزایش تقاضای مصرف کننده ها، چالش زیادی وجود دارد. از یک طرف برخی توزیع کننده ها از کم بودن موجودی مشتریان خود در بخش خودرو سازی خبر داده اند که یعنی افزایش خرید ها نزدیک است ولی بهبود اقتصادی ضعیف و رکود بازار ساخت و ساز همچنان بر میزان تقاضای فولاد امریکا تاثیر منفی می گذارد. از این رو می توان گفت تاثیر مورد چهارم نیز 50 درصد بوده است.

حال با توجه به این برآورد ها و نتایج حاصله می توان گفت که افزایش قیمت ها تا پایان فصل چهارم ادامه خواهد داشت ولی پس از تکمیل موجودی ها ، لازم است تا تغییری در وضعیت اقتصادی امریکا، به روند صعودی قیمت ها کمک کند.

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۳ آبان ۱۳۸۹ ۰۹:۰۷
تعداد بازدید : ۷۶۱
کد خبر : ۷,۷۸۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید