به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازارفولاد- گزارش هفته 45

سنگ آهن

محدودیت عرضه هند و افزایش خرید فولاد سازان چینی بعلت پیش بینی بهبود تقاضای فولاد در آینده، این هفته نیز قیمت سنگ آهن را بالا برد. به طوری که بعید نیست تا چند روز آینده قیمت سنگ آهن به 170 دلار هم برسد. در بورس سنگاپور  قیمت ها 13 تا 15 دلار رشد داشته قرارداد نوامبر و دسامبر 164 دلار و قراردادهای فصل اول 2011 بالای 160 دلار ثبت شد.

 قیمت پیشنهادی خلوص 5/63 درصد هند تا روز چهارشنبه 167 دلار سی اند اف چین ثبت شده که 7 تا 10 دلار نسبت به هفته قبل رشد داشته است. رشد قیمت در هند تنها به دلیل بارش های شدید بوده و با  بهبود شرایط جوی قیمت ها تصحیح خواهد شد.

این در حالی است که واردات سنگ آهن به چین در اکتبرهم نزولی بوده و 1/13 درصد افت داشت و در کل 10 ماه نخست سال، چین 503 میلیون و 300 هزارتن سنگ آهن وارد نموده که 2/2 درصد نسبت به سال قبل افت داشته است.

موجودی بنادر چین این هفته در حدود  68 میلیون تن ثابت بود و انتظار می رود با نزدیک شدن زمستان بالا تر برود.

 

قراضه

به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات عید قربان، خرید ترک ها هفته گذشته کمی محدود بود ولی قیمت ها همچنان در سطح بالایی ماند. قیمت پیشنهادی قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80 امریکا 395 دلار و قراضه خرد شده 400 دلار سی اف آر بود، و قراضه سنگین کلاس 1 و 2 اروپا 390 دلار سی اف آر ترکیه می باشد. ترک ها قراضه مخلوط امریکا را 390 دلار سی اف آر خریداری نمودند. در بازار داخلی ترکیه قیمت ها از 375 تا 380 هفته قبل به 390 تا 400 دلار افزایش یافت.

در ایتالیا قیمت ها 5 تا 10 یورو بالا رفت و قراضه خرد شده 270 تا 285 یورو، و قراضه سنگین 230 تا 240 یورو می باشد.  انتظار می رود با رسیدن زمستان و برای تامین نیاز تعطیلات، تقاضا بالا برود.

قراضه آ3 سی آی اس 385 دلار سی اف آر ترکیه معامله شده نسبت به معاملات هفته قبل تا 7 دلار رشد داشته چون انتظار می رود با کاهش خرید ترکیه از امریکا و اروپا خرید از دریای سیاه افزایش یابد.

در ژاپن قیمت نهایی مزایده قراضه سنگین کلاس 2 نسبت به مزایده ماه قبل 22 دلار رشد داشت به 361  تا 369 دلار کنار کشتی رسید. توکیو استیل قیمت خرید را 12 تا 19 دلار بالا برد به 364 دلار رساند. کره ای ها قراضه سنگین کلاس 2 ژاپن را 355 تا 356 دلار فوب خریدند و قیمت پیشنهادی 358 دلار است. در خاور دور قراضه سنگین 20-80 امریکا  410 دلار سی اند اف  تایوان خریداری شده که نسبت به خرید های قبلی 5 دلار رشد داشته است. در چین افزایش قیمت فولاد به ویژه میلگرد قیمت قراضه را بالا برد و کارخانه ها قیمت خرید از بازار داخلی را 9 تا 14 دلار افزایش دادند.

 

بیلت

بدنبال ثبات قیمت قراضه، بازار بیلت هم در هفته گذشته تقریبا آرام ماند. بیلت در بورس لندن که از اول هفته 5 دلار بالا رفته بود در اواخر هفته 3 دلار کاهش یافت و در روز چهارشنبه به 512 دلار رسید. در چین قیمت بیلت 15 دلار افزایش یافت و به 630 دلار با 17 درصد مالیات ارزش افزوده  رسید. در خاوردور قیمت ها به 590 دلار هر تن سی اف آر رسید که 10 دلار نسبت به هفته قبل بالاتر بود. در شمال افریقا روند قیمت صعودی بود و تا 20 دلار بالاتر از طرف فروشنده ها عرضه شد ولی خریدار کم است که ناشی از تعطیلات عید قربان و رکود بازار مقاطع است. بیلت سی آی اس هم تا 20 دلار گرانتر عرضه شد و به 550 دلار فوب دریای سیاه رسید علت اصلی افزایش قیمت سی آی اس بالا رفتن قیمت قراضه عنوان شده است.

بیلت در ایران

قیمت بیلت سایز 150 میلیمتر در هفته گذشته 5 تا 10 تومان هر کیلو افت کرد. سایز 150، تا 710 تومان روی تریلی با 3 درصد مالیات ارزش افزوده معامله شد. قیمت بیلت در بندرامام هم به 720 تومان رسید. روز سه شنبه که بازار مقاطع با بهبود روبرو شد قیمت بیلت کمی بالا رفت ولی حجم معاملات محدود است و تجار با احتیاط اقدام به معامله می کنند.

 در آخر هفته قیمت بیلت سایز 150 در انزلی به 710 تومان و بندرامام 720 تومان رسید. اکثر دست اندرکاران معتقدند که قیمت بیلت احتمال دارد به زیر 700 تومان هر کیلو در انزلی برسد ولی افت قیمت زیاد نخواهد بود. هفته گذشته حداقل قیمت پیشنهادی بیلت 620 دلار تحویل بنادر جنوبی ایران بود.

 

مقاطع

بازار مقاطع در خلیج فارس بعلت در پیش بودن تعطیلات عید قربان تقریبا ثابت ماند. ولی رقابت بسیار شدید است در عربستان قیمت روی 773 دلار ثابت ماند در امارات کمی بالا رفت که ناشی از خریدهای ایران است. در شمال افریقا قیمت ها کمی محکم شد که ناشی از افزایش قیمت قراضه و بیلت است نه افزایش تقاضا و در پایه 660 دلار باقی ماند. در چین قیمت ها کمی نوسان داشت و حدود 10 دلار بالا رفت اما علت آن به کف رسیدن قیمت در هفته قبل بود. کلا بازار مقاطع در خاوردور رونق ندارد که علت اصلی آن کاهش ساخت و سازهاست. در اروپا کارخانه ها سعی کردند بدلیل بالا رفتن قیمت قراضه قیمت را تا 20 یورو افزایش دهند ولی تقاضای پایین با این آهنگ همساز نشد. با توجه به بالا بودن موجودی انبارها به نظر نمی رسد تا پایان نوامبربهبودی در وضعیت بازار مقاطع دیده شود.

مقاطع در ایران

از اول هفته مقاطع روند رو به کاهش را شروع کرد. روز شنبه تیرآهن 50 ریال و میله گرد 150 ریال تنزل یافت نبشی و ناودانی هم هفته را با 100 ریال تخفیف در قیمت ها شروع کرد تا روز سه شنبه روند آرام تنزل قیمت ادامه داشت . روز سه شنبه قیمت نبشی و ناودانی ثابت شد تیرآهن و میله گرد هم تا 200 ریال بالا رفت. کلا در ماههای اخیر روند قیمت مقاطع به همین شکل بوده است ولی در مجموع روند قیمت مقاطع با توجه به تعطیلی های در پیش و سرما نزولی خواهد بود. تجار هیچ دلیلی برای بهبود تقاضا عنوان نمی کنند ضمن آنکه تلاش دولت برای پایین نگاه داشتن قیمت ها اجازه تغییر قیمت را نمی دهد. به همین دلیل سفارشات محدود است. قیمت پیشنهادی میله گرد ترک و امارات تحویل بنادر جنوبی 630 تا 640 دلار است .

 

ورق

قیمت ورق در دنیا در مجموع ثابت بود. در امریکا بعلت بالا رفتن قیمت مواد اولیه کارخانه ها در تلاش بودند تا قیمت را 30 دلار هر شورت تن بالا ببرند ولی با برخورد سرد بازار روبرو شدند. در چین قیمت ورق گرم 20 دلار بیشتر در پایه 620 تا 640 دلار پیشنهاد شد ولی تقاضا در بازار محدود است . علت افزایش قیمت، بیشتر پایین بودن قیمت در هفته های قبل است.

 در اروپا بازار ورق با رکود روبروست و قیمت ها ثابت مانده است ورق گرم 500 تا 510 یورو و ورق سرد 500 یورو هر تن دادو ستد می شود. در تمام کشورهای اسلامی منطقه خلیج فارس تا شمال افریقا بازارها بعلت تعطیلات هفته آینده عملا متوقف مانده است و قیمت ها تغییر نکرده اتفاقی که در هفته گذشته خیلی به چشم می آمد کاهش واردات به امریکا و افزایش صادرات این کشور بدلیل تنزل ارزش دلار بود. پیش بینی می شود این روند تا پایان سال جاری میلادی ادامه داشته باشد. طبعا این امر باعث کاهش صادرات چین به امریکا و افزایش موجودی ورق در کشور چین خواهد بود. از آنجا که چین موتور اقتصادی خاوردور است ثبات قیمت در این کشور باعث حفظ قیمت ورق در خاوردور خواهد بود.

ورق در ایران

هفته گذشته قیمت ورق به کف خود رسید. ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در انزلی روز شنبه 700 تومان روی تریلی معامله شد ولی از روز دوشنبه قیمت تا 720 تومان بالا رفت و در این نرخ ثابت ماند. دیگر اقلام ورق گرم هم تا روز یکشنبه با کاهش قیمت روبرو بود ولی بعد از آن افزایش قیمت داشت. ورق گالوانیزه و ورق سرد هم با همین روند روبرو بود اول کاهش قیمت، بعد ثبات و در آخر هفته بالا رفت تا به قیمت هفته قبل رسید. واردات ورق گالوانیزه در ماههای قبل به شدت افت کرده ولی تقاضای آن پایین است. تولید ورق گالوانیزه هم به صرفه اقتصادی نیست با اینحال قیمت آن ثابت مانده است . بازار ورق سرد هم با تعادل روبروست. انواع محصولات مبارکه در بازار موجود است ضمن آنکه تقاضا هم سردر گم مانده است. ورق سرد سی آی اس 750 دلار ، ورق گرم کویل ضخامت 2 میلیمتر 640 دلار و ورق گالوانیزه سی آی اس 850 دلارسی اف ار بنادر شمالی  عرضه می شود ولی خرید محدود است.

مرکز خدمات فولاد ایران

۲۳ آبان ۱۳۸۹ ۰۹:۱۴
تعداد بازدید : ۷۷۱
کد خبر : ۷,۸۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید